POKOT (POLJ,2017) – 8/10




Jako dobar, gotovo izvrstan triler s primjesama drame, čak i komedije pa i žličicom art-filma smješten u poljsku provinciju u kojoj se odjednom počnu događati misteriozne stvari i po šumama i gorama počnu se sporadično pojavljivati leševi. Svima im je zajedničko da su lovci, a policija nikako ne uspijeva ući u trag tom opakom serijskom ubojici. Možda ovo na prvu izgleda kao klasični triler, no ni blizu. Glavna junakinja je 60 i nešto godišnja Janina Duszejko, učiteljica engleskog jezika u obližnjoj školi, žena u zlatnim godinama da se politički korektno izrazim, koja živi na rubu šume u skladu s prirodom i sa svoja dva psa.
Prilično opičena starica slika je i prilika utopistice koja misli da može promijeniti svijet, bori se za svoje ideale, a ubrzo sklopi nekoliko neobičnih prijateljstava s gotovo sličnim ekscentricima te krenu u svojevrsno rješavanje zločina i pokušavaju otkriti tko bi mogao biti ubojica i što se dogodilo s ubijenima. Ne bih sad trebao previše otkrivati jer ovo je jedan od onih trilera u kojima se mogu očekivati twistovi i razne neočekivane situacije, a ovaj razigrani i vrlo zabavni film pravi je dokaz da je poljska veteranka Agnieska Holland danas možda i jedna od najboljih aktivnih europskih redatelj(ic)a.
Žena samo što nije napunila sedam banki, a Pokot iliti Spoor u engleskom prijevodu izgleda kao da ga je snimila barem duplo mlađa osoba. Vizualno to izgleda savršeno, prekrasni krajolici poljskih šuma i gora, prirode, kao i divljih stvorenja koje ondje obitavaju. Fotografija je iznimna, a moram priznati da mi je fotografija u filmu nešto vrlo važno. Volim filmove s lijepim krajolicima, naravno da to mora biti uklopljeno u priču, a ovaj simpatičan filmić kao da u sebim ima nešto tvinpikštine (jesam li to upravo izmislio novu riječ). Radnja mu se događa u malom mjestu negdje u zabiti, sve je puno čudaka i luđaka, leševi se pojavljaju, pomalo bizarne i groteskne situacije i tu sličnosti ne staju.. Naravno, ne treba očekivati tu Boba ili inspektora Dalea Coopera, Twin Peaks je ipak priča za sebe, no Pokot je stvarno jako dobar film, a najbolji dokaz tome je srebrni medvjed autorici na ovogodišnjem Berlinaleu. Holland je također ove godine i na motovunskom festivalu dobila nagradu Maverick, nagradu koja se dodijeljuje autorima koji su individualnošću, slobodnim duhom i inovativnošću širili ili šire granice filmskog stila, a Tragovi kako su ovaj film preveli naši distributeri (bilo bi stvarno krasno da se nađe i u našoj kino-distribuciji, no nisam baš optimist po tom pitanju) je upravo takav film. Film koji plijeni stilom, pomicanjem granica između žanrova, inovativnošću i slobodnim duhom.
Kao i dobar dio njezinih kolega redatelja iz Poljske, i Agnieska je za vrijeme komunističkog režima sreću morala potražiti negdje drugdje. Snimala je po cijeloj Europi, Velikoj Brtaniji, Americi, a prije nekoliko snimila je sjajan povratnički film, In Darkness, koji je bio nominiran i za Oscara u konkurenicji najboljeg filma na neengleskom govornom području. Izniman film smješten u Poljsku za vrijeme II svjetskog rata, no ni Pokot ne zaostaje puno za njim. Svakako bih preporučio ovaj simpatičan i zanimljiv film, u kojem se točno vidi da je djelo iznimne autorice koja je u karijeri snimila čak 40 filmova i serija (snimila je i nekoliko epizoda poznatih serija kao što su House of Cards ili Wire).

Primjedbe