KOLLEKTOR (2016,RUS) - 6,5/10


Prije nekoliko godina Britanci su izbacili film "Locke", monodramu smještenu u automobil u kojoj je jedini lik Tom Hardy. Tijekom cijelog filma on je jedina osoba koja se pojavljuje, a radnja ga prati kako se vozi u autu i razgovara na telefon. Iako na prvu zvuči prilično dosadno i bezvezno, "Locke" se pokazao kao sasvim dobar film, a istovjetan je koncept za svoje debitantsko redateljsko ostvarenje preslikao Rus Aleksej Krasovskij, Ulogu Toma Hardyja preuzeo je poznati ruski glumac Konstantin Kabenski (Noćna i dnevna straža), samo što u ovom slučaju jedina njuška koju vidimo na ekranu nije građevinac, već utjerivač dugova.
I to ne neki klasični ruski gangster koji reketari za rusku mafiju, već je Arthur zaposlenik agencije koja od banaka otkupljuje dugove pa ih poslije naplaćuje od samih dužnika. Arthur je u svom poslu očito jako dobar, i on je tijekom cijelog filma konstatno na mobitelu, a problemi nastanu kad se na Youtubeu ili nekoj ruskoj inačici tog servisa pojavi po njega dosta inkriminirajuća snimka. Arthur pokušava otkriti tko mu je smjestio, je li možda riječ o nekom od dužnika od kojih je utjerao posljednju rublju?
I u ovom slučaju koncept monodrame pokazao se prilično zanimljiv, a nekako mi se čini da su socijalno prilično poharane države, u što bi se mogao ubrojiti kompletan europski istok, plodno tlo za kreativne filmaše. Kad je riječ o socijalnim filmovima, Rusi tu posljednjih godina kao da uzimaju primat. Već godinama sjajne socijalne filmove snima Andrej Zvjagincev {The Return, The Banishment, Leviathan, nestrpljivo čekam njegov novi uradak Loveless, koji će biti prikazan na Zagreb film festivalu, što je najgore imam film, ali nigdje ne mogu nać titlove, a kako s ruskim baš i nisam na ti osuđen sam na čekanje, no slutim da bi i ovo mogla biti njegova klasična sporovozna poslastica}, tu je i dobri stari Andrej Končalovski, a nova nada je poznati kazališni redatelj Kiril Srebrenikov {prošlogodišnja senzacija Muchenik, e to je strašan film}, koji se u zadnje vrijeme nalazi u zatvoru jer su mu Putin i drugovi smjestili nekakvu krađu ili pronevjeru, ne sjećam se više, a ne smijem zaboraviti ni jako dobrog Duraka. I u Kollektoru su socijalni problemi u prvom planu, jasno da je čovjek koji živi od naplate tuđih dugova za kredita i tko zna što sve drugo krpa za sve, a to je vjerojatno i zaslužio. Nekako mi djeluje da što je u Rusiji luđa situacija {ili barem tako prikazuju zapadni mediji, tko će to više znati}, tako i njihovi filmaši imaju sve više materijala za dobre i angažirane filmove. Svako zlo, očito, za neko dobro, a baš sam ponosan što sam tekst završio s poslovicom.
 

Primjedbe