LEATHERFACE (2017,SAD) – 2/10




Uz Freddyja Krugera, Jasona iz Petka 13., Pinheada iz Hellraisera i klauna Pennywisea iz Onog, Leatherface je vjerojatno jedan od najpoznatijih negativaca u svijetu horora. Lik sadističkog imbecilnog manijaka koji s motornom pilom u ruci i maskom od svog lica preko svog lica naganja tinejdžere jedan je od prijelomnih trenutaka u povijesti horora. Kad je 1972. godine nedavno preminuli Tobe Hooper izbacio Teksaški masakr motornom pilom, to je bio potpuni šok. Takav horor do tada nije viđen i film nastao praktički u Hooperovoj kućnoj radinosti postao je jedan od filmova s najvećim profitom u povijesti i s budžetom od nekoliko tisuća dolara zaradio do danas desetke milijuna dolara.
Nakon Teksaškog masakra ništa više u hororu nije bilo isto. Mnogi su pokušavali kopirati Hooperovo horor remek djelo, a do danas je valjda snimljeno na tisuće filmova o tinejdžerim koji zalutaju negdje u američkim (i ostalim svjetskim) vukojebinama pa ih naganjaju i masakriraju retardirani plodovi incesta ili slični poluimbecili. I Hooperovo djelo do danas je na desetke puta obrađivano, snimani su rimejci, nastavci, ne znam što sve ne, čak je i on sam osamdesetih godina snimio nastavak ovog filma koji nije bio ni izbliza tako dobar, ali nije bio ni loš, a sada smo dobili i Leatherface: Početak.
Možda bi bilo bolje da nismo jer ovo je stvarno grozan film. I po kvaliteti i po sadržaju, a autori su se očito držali onoga kad nemaš zanimljivu i dobru priču utrpaj unutra gnjusnih, morbidnih i odvratnih scena kako bi time šokirao. No, ako im nitko nije rekao i to je isprobano već valjda na milijarde puta, a kad se nešto radi potpuno na silu kao što je tu ubačeno nekolicina stvarno nepotrebno odurnih scena, onda iz toga ne može ispasti ništa dobro. Taj dio s nepotrebnim ekstremnim nasiljem nije me nimalo oduševio, a još manje me oduševila sama priča, kao i njena izvedba. Ne smeta meni to nasilje pa čak ni ono ultraekstremno ili po nekakvim mjerilima ultrabolesno kad ono ima smisla i svrhu u pojedinom filmu. Ali mi zato užasno smetaju scene u kojima se tipovi na pola režu motornim pilama iz puke potrebe da se šokira, a takve stvari uopće nisu potrebne i nikakve jeze, suspensea ili osjećaja straha nema tijekom cijelog filma i takvim postupcima se nekako neprirodno pokušava stvoriti dojam strašnog horora. Ne ide to tako. Pa kad se sjetimo originalnog Teksaškog masakra, tamo zapravo uopće i nije bilo nekog pretjeranog nasilja, posebno kad se gleda iz današnjeg rakursa, a svejedno je to i danas jedan od najboljih horora ikad snimljenih.
Nakon što obitelj Kožnolicić, prava obitelj najokorjelijih teksaških redneka, ničim izazvana ubije nekoliko ljudi, mladi Leatherface, za kojeg saznamo da se zove Jed bude oduzet od svoje krasne obitelji. Iako bi se na prvu možda pomislilo da bi to mogao biti dobar korak za razvoj mlado Jeda, nakon desetak, petnaestak godina vidimo mladog sadista u nastajanju u ludari. Tamo on provodi vrijeme s ostatkom luđaka i idiota, a jednog dana u posjet mu dođe mama. Kad je čuvari ne puste svome sinčiću, ona izazove potpuno sranje u ludari pa hrpa tih imbecila zbriše van, a među njima je i naš mladi Jed, koji se sada zove drukčije. No, loša i usiljena priča, čak i nije ono najgore u ovom filmu, prepunom takvih nelogičnosti i rupa da bi se u njih sa svojom jahtom mogao uparkirati Horvatinčić. Bez obzira što ću sada dosta zaspojlati, jer nekako vjerujem i toplo se nadam da se baš neće puno ljudi odlučiti na gledanje ovog smeća od filma, iako sigurno ima i onih koji uživaju u teškom trešu, izdvojit ću samo neke od najočitijih rupčaga i potpunih bedastoća i to samo iz prvog dijela filma.
Rupa prva: Na samom početku filma vidimo obitelj kako je na zajedničkom ručku ili večeri, a pored stola imaju zavezanog tipa. Tko je on, zašto su ga oteli, što im je jadan skrivio, uopće se ne zna, a imbecili malog Jeda odmah na početku tjeraju na inicijaciju. Mali Jedić plače i nije baš oduševljen idejom da s motorkom iskasapi neznanca, ekipa se smije, a kad dečec to ne napravi, izmrcvari ga netko od braće. Potpuno nepotrebno i debilno, kao ajmo odmah na početku pokazati da je ovo pravi horor i da će tu krv teći u potocima. S druge strane da li to znači da ova nakupina mongoloida iz čistog čejfa ubija ljude 30, 40 godina ili koliko već, a nitko ne uspijeva kroz toliko vremensko razdoblje shvatiti da je baš o njima riječ?
Rupa druga: Mali Jed namami dvoje mladih da upadnu u nekakvi napušteni štagalj. Za njim krene djevojka, gdje je ubije njegov brat, a ispostavi se da je ta djevojka kći šerifa. I da situacija bude gora, iako je ubijena kći od očito dosta nasilnog i opasnog policajca, nitko od članova obitelji nije uhićen. Samo je mali Đedić oduzet od ove monstruozne obitelji kako bi se odgajao u nekom sigurnijem i boljem okruženju. Kao što već znamo, to bolje okruženje pokazalo se kao ludnica za mlade u kojem su potpuni luđaci i monstrumi, koji se kolju i ubijaju u toj ustanovi, a još luđi od njih su i direktor bolnice i njegovi pomagači koji uživaju u mučenju zatvorenih luđaka. Ono što me ovdje muči je kako je moguće da nitko drugi od članova njegove obitelji (posebno Jedov brat koji je i ubio curičku) nije strpan u zatvor. Svi dolaze na mjesto zločina, skuplja se ondje hrpa policije, tu je i uplakani tata, očekuješ da će on sam golim rukama zadaviti sve Kožnoliciće, ali ne. Najebe samo mali Jed, kojeg odvajaju od obitelji.
Rupa treća: Ovo je posljednja rupa koju ću istaknuti, iako ih ima još pregršt, no ova me nekako najviše bode u oči. Budući Leatherface, jedan od najvećih sadista i najpoznatijih ubojica u povijesti filma zapravo je simpatičan i fino odgojen mladić, skoro pa pozitivac {sve do same završnice filma}. Vidimo kako je on u ludari nekakav glas razuma među ekipom u pidžamama, brine se za te idiote, a kad pobjegnu van iz teksaške popovače on je, uz mladu medicinsku sestru, zapravo jedini pozitivac u ovoj priči. Neću sada otkrivati kako se Jed iz finog, pristalog i brižnog mladića pretvori u monstruma Leatherfacea iako je i to više nego nategnuto i zbrljano i potpuno neuvjerljivo, a tu je i jedna posebno imbecilna i umobolna scena u kojoj se Jed, sestra i klinac od kojih 250 kila od potjere sakriju u utrobu mrtve krave. Prestrašno. Ne očekujem ja da horor bude pretjerano pametan ili logičan, ali ljudi, dajte barem nemojte toliko poglupljivati priču da ona postane stvarno imbecilna.
Ne mogu sada reći da se rahmetli Tobe okreće u grobu zbog ove idiotarije jer je i sam u njoj sudjelovao te je naveden kao jedan od izvršnih producenata. Realno gledajući, i on je sam naštancao dosta filmova za koje se teško može reći da su bili kvalitetni, a uz Teksaški masakr i njegov nastavak s kojim je otišao na prilično drugu stranu, izdvojio bih tek Poltergeista. Tko zna, možda je prije odlaska vidio radnu verziju ovog filma pa ga je takvo kasapljenje njegove priče otjeralo u iznenadnu smrt, a Leatherface je stvarno nepotrebno mrcvarenje poznate priče i možda najbolji pokazatelj svega onoga što danas u Hollywoodu ne valja. Daleko od toga da Ameri i dalje ne izbacuju pregršt dobrih, jako dobrih i odličnih filmova, no nekako je simptomatično da je dobrih ideja sve manje. Nauštrb toga konstatno se recikliraju stari filmovi i vrte već toliko puta prežvakane priče i ideje, a većina toga pokaže se kao potpuni fijasko. Ista je priča i s ovim stvarno bezveznim filmom.

Primjedbe