MARJORIE PRIME (2017,SAD) – 6/10




Prilično neobična sf drama smještena u blisku budućnost, u vrijeme kad je tehnologija već toliko uznapredovala da preminule članove obitelji ili koga već dragog mogu zamijeniti njihovi hologramski dvojnici. Odmah na početku filma vidimo 86-godišnju Marjorie u društvu dvostruko mlađeg muškarca (Jon Hamm iz Mad Men), a ubrzo otkrijemo da je Walter njezin davno umrli muž, kojeg su njezina kći (Geena Davis, pa nju nisam nigdje vidio već godinama) i zet (Tim Robbins) nabavili kako bi već ishlapjeloj starici pravio društvo i kako se baba ne bi osjećala usamljenom. No, kako se ovaj stvarno jako spor film puževim korakom počinje razvijati polako se počinje naslućivati da tu nešto stvarno ne štima.
Čini mi se da je glavna poruka ovog filma bila natjerati gledatelje na promišljanje o budućnosti i tome što nam ona donosi, kao i koliko su naša sjećanja zapravo točna i precizna. Uvjeren sam da će se nešto slično u budućnosti moći i postići, vjerojatno još i u sofisticiranijem obliku i da će se ljudska moždana aktivnost seliti na nekakve servere i da ćemo možda nastaviti postojati u nekakvom metafizičkom obliku. Hoćemo li to stvarno biti mi i hoće li se tim kompjuterskim nama stvoriti nekakvo hologramsko, robotsko ili ne znam kakvo tijelo, tko će ga znati i hoćemo li i u takvom agregatnom stanju imati svijest i kakva će ona biti, to me baš zanima, no nažalost mislim da moja generacija baš i neće toliko poživjeti da to sazna. Nekako mi je logičnije vjerovati s obzirom na znanost koja napreduje brzinom zapravo neshvatljivom posljednjem čovjeku da će to postati nekakva verzija raja u kojem će svjest pojedinca ostati sačuvana, od priče koja nam se prodaje kroz religiju i djeluje mi toliko rupičasto i neuvjerljivo da mi je vjerojatnije da roda nosi bebe ili da djed mraz negdje na sjeveru Finske pakira darove djeci nego da postoje raj ili pakao na način koji se opisuju u Bibliji.
Osim toga, u ovom filmu dosta se pažnje posvećuje i ljudskom pamćenju, što je ono zapravo i koliko se dobro bilo čega mi sjećamo. Da li doista pamtimo pojedini trenutak kad se i točno kako on dogodio ili naš mozak prilikom prisjećanje procesuira naše posljednje sjećanje na taj trenutak koje je potom uljepšano i nije nam ostalo u memoriji točno onako kako se dogodilo, već ga pamtimo onako kako mislimo da se dogodilo. Opet sam ja malo zaglibilo u dubokoj filozofiji, ponese me nekad pa se igram Baruha de Spinoze, no Marjorie Prime jedan je od takvih filmova. Sprovoznih art drama koje tjeraju na razmišljanje o određenoj temi, a čim sam ja tako zabrazdio, jasno je da i nije toliko loš. Nije baš nešto pretjerano i dobar, to je jedan od onih filmova koji ostavlja svakom da si protumači što je pjesnik (ovaj puta pjesnik je art-redatelj Michael Almereyda, možda najpoznatiji po modernističkoj verziji Hamleta, kojeg je smjestio u današnji New York s Ethanom Hawkeom u ulozi danskog kraljevića) zapravo htio reći. 

Primjedbe