THE CRUCIFIXION {2017,GBR-RUM} – 5/10




Egzorcizam se kao tema kroz horor provlači valjda otkako je filmske vrpce, a visoko je letvicu u tom podžanru postavio Friedkin sa svojim klasikom iz 1973. godine. Nažalost, ni blizu Egzorcistu nije stigao Crucifixion francuskog filmaša Xaviera Gensa, koji se prije točno deset godina proslavio kultnim hororom Frontiers. Taj je film uz Haute Tension Alexandra Aje, Martyrs Pascala Launiera te Kalvariju Belgijanca Fabricea du Wilza bio vrhunac uzleta francuskog horora proteklog desetljeća, a taj je fenomen nazvan novi francuski ekstremitet. Lako je naslutiti zašto je taj stil dobio takav naziv – svi su ti horori redom bili doista ekstremno nasilni pa tako i Gensov Frontiers. Iako su bili prilično nasilni, bili su to čisto dobri filmovi, a nakon čitavog desetljeća Gens se odlučio vratiti istinskom hororu.
Nakon Granice otišao je on u Ameriku i V. Britaniju, snimao tamo Hitmana (kojeg sam vjerojatno propustio, uopće se ne sjećam tog filma) i vrlo dobar sf-horor Divide i pokazao da jednom horor majstor uvijek ostaje horor majstor. Na svoju (a i na moju) žalost s ovim filmom nije stigao ni blizu Frontiersa, a ni Dividea, no i dalje mislim za njega da je majstor zanata, a to će nadam se u budućnosti potvrditi. Priča o opsjednutosti sotonom, đavlom, vragom ili kako ga već tko zvao dobro je poznata, a ni tu nema ništa novog niti pretjerano originalnog. Osim što je loptica sada prebačena s rimokatoličke na pravoslavnu crkvu. Eto, i pravoslavci očito vole istjerivati đavola iz opsjednutih žena, djevojaka i djevojčica (ima li koji film da je opsjednut muškarac?), a vražić ovaj puta jednog od svojih demona odluči nastaniti u mladoj rumunjskoj časnoj sestri.
Prilikom izvođenja rituala egzorcizma sestra umre, a svećenik i nekoliko drugih časnih sestara koje su sudjelovale u obredu završe u zatvoru. Za tu priču nekako sazna mlada britanska novinarka, koja uspije svog urednika (koji joj je ujedno i ujak) uvjeriti da je pošalje u Rumunjsku da istraži slučaj, a dalje se lako može naslutiti u kojem smjeru se razvija priča. Nije ovaj film ni približno strašan ili ekstremno nasilan kao što se od Gensa možda moglo očekivati.
Odmah da naglasim, horori, ali i ostali filmovi u kojima je tema okultno, opsjednutost, rituali, sotonizam i slično u startu su mi vrlo zanimljivi i interesantni (odmah mi na pamet padnu recimo Deveta vata ili Rosemaryjna beba od Polanskog). Kao ljubitelju horora to mi obično djeluje kao teren iz kojeg se može svašta zanimljivog izroditi. No, ovoga puta baš i nije. Ne mogu reći da me Raspeće nešto pretjerano oduševilo, čak sam pomalo ostao i razočaran jer je sve ispalo previše predvidivo za moj ukus. Ima tu nekih zanimljivih stvari, a bogami ima tu i teških nebuloza. Jasna stvar da je horor čista fikcija i da tu ne treba očekivati kod filma da bude pretjerano realan ili slično i na to sam u startu i spreman, no neke gluposti me znaju strašno ubosti u oči. U ovom filmu najviše me zasmetao jedan naizgled nebitan detalj, a to je da ovdje nema Rumunja koji ne priča tečno engleski. Da situacija bude bolja, ne odvija se tu radnja u Bukureštu, Temišvaru, a bogami ni u Cluju, već u nekoj zabiti, nekakvom rumunjskom Tociljevcu. A svi pričaju engleski k'o da su završili Oxford. Čak i rumunjski cigići spikaju ingliš, čekao sam samo da još tečno engleski prozbori i mali cigo koji je nijem.
Da ne duljim pretjerano i nepotrebno, Raspeće je slabašan film i od povratka Gensa u čiste horor vode očekivao sam puno više. No, dobit će Xavier uskoro još jednu šansu jer mu se ubrzo treba pojaviti još jedan film koji se opisuje kao kombinacija horora, pustolovine i sf-a. Ovaj puta snima u španjolsko – francuskoj koprodukciji i film se zove «Cold skin» (bit će na engleskom jeziku), priča je smještena u razdoblje nakon Prvog svjetskog rata, a djeluje mi da bi ovo mogla biti prava spuki priča, možda s njom dostigne kvalitetu svog dugometražnog prvijenca. Krajnji je čas.  


Primjedbe