THE MOORSIDE (2017,GBR) - 7/10


Ako ništa drugo, Britancima se mora priznati da znaju snimati filmove. I serije, a ova mini-serija od dva nastavka pravi je dokaz. Nije sad to nešto spektakularno i serija koja će se pamtiti i prepričavati pokoljenjima koja dolaze, no The Moorside je pravi primjer britanskog realističnog stila. Nema tu ljepotica kao što su Scarlett Johansson ili Sharon Stone, ni plavookih nabildanih manekena kao u američkim filmovima i serijama, ovdje svi likovi djeluju toliko autohtono i autentično da imam dojam kao da je riječ o dokumentarcu, a ne o igranom serijalu. A to cijenim u britanskoj kinematografiji i televizijskoj produkciji. Ta surova realnost i nekakva socijalna nota koja se jasno može osjetiti u dobrom dijelu svega što izbace.
Ova je serija nastala po istinitom događaju koji se odigrao u gradiću Moorside kraj Leedsa u Yorkshireu, na sjeveru Engleske. Uvijek kad gledam film pokušavam ga smjestiti u socijalni ili vremenski kontekst. A današnji kontekst sjevera Engleska ne može se sagledati bez nekakvog predznanja o onome što se odigralo pred kojih 30 ili 40 godina. Područje Yorkshirea do Margaret Thatcher povijesno je bilo područje u kojem su se nalazili rudnici ugljena i velik dio stanovništva ne samo gradova kao što su Leeds, već i Manchester ili Newcastle radili su baš u rudnicima. No, krajem 70-ih Maggie je počela polako, ali sigurno rastakati socijalnu državu kakvu je ustanovila laburistička vlada nakon II svjetskog rata. Milijuni radnih mjesta je ugašeno, nastupilo je vrijeme liberalizacije i privatizacije, rudnici ugljena su sasvim logično zatvoreni jer se pojavilo jeftinije, čišće i kvalitetnije gorivo, a velik broj ljudi postali su socijalni slučajevi. Od tada je već prošla praktički cijela generacija, no sjever Engleske i dalje je daleko vodeći po nezaposlenosti u odnosu na ostatak zemlje i tamo se nalazi i najveći broj socijalnih slučajeva (ako naravno izuzmemo London, koji je i daleko najveći grad). No, dok su u Londonu socijala i tipovi s margine u velikoj većini doseljenici, na sjeveru su taj društveni talog, da se tako možda i malo grubo izrazim, tipični bijeli Englezi, koji se još uvijek u dobrom dijelu nisu snašli i preživaljavaju u socijalnim stanovima od socijalne pomoći.
U tom kontekstu odigrala se ova priča s početka 2008. godine, koja je vjerno preslikana na ovu dvodjelnu miniseriju. Kad se 9-godišnja Shannon jednog dana ne vrati iz škole, u cijeloj zajednici nastane panika. Svi se dadnu u potragu, njezinoj majci koja valjda ima sedmero djece s različitim tipovima svi pružaju podršku, posebno njena najbolja frendica Julie. Ona organizira i skupove podrške, a cijela se zajednica ujedini. I policija radi koliko može, no odmah od samog početka je jasno da je tu sasvim nešto čudno posrijedi i da nije to baš tako kako na prvu izgleda. Baš tu dobiva na važnosti ovaj socijalni kontekst i okruženje siromaštva, besperspektivnosti i preživljavanja u kojem se sve to događa. Da sada ne otkrivam previše sadržaj, priča je dosta iznenađujuća, ali i sjajan primjer današnje Engleske o kojoj baš i ne čitamo previše u medijima, no to je po meni prava Engleska, a ne blještavilo londonskog Cityja. Lowliferi iz Leedsa, Newcastlea ili Birminghama (i to bijeli lowfliferi) prava su slika Engleske, a ta je slika i prilika tog uništenog duha sjajno prenesena na ovu seriju od dva sata. Naravno, nije ovo jedan od vrhunaca britanske televizije, daleko od toga, no uvijek ću sa zadovoljstvom pogledati takav i sličan sadržaj koji je brutalna i sirova realnost ma koliko šokantna, prljava i strašna ona bila. 

Primjedbe