AT HOME AMONG STRANGERS, A STRANGER AMONG HIS OWN (1974,RUS) - 8/10



 
Nikita Mihalkov je nakon čudesnog Andreja Tarkovskog možda i najpoznatiji sovjetsko - ruski filmaš nazovimo to modernog doba, a ovaj film dugačka imena koji se u originalu zove "Svoy sredi chuzhikh, chuzhoy sredi svoikh" njegovo je debitantsko dugometražno ostvarenje. I već s prvim filmom moglo se naslutiti da se od tada 29-godišnjeg glumca, redatelja i scenarista u budućnosti može očekivati jako puno, a to se i dogodilo. Iako je radnja ovog filma smještena u razdoblje neposredno nakon sovjetskog građanskog rata, "At home" je zapravo po svom žanrovskom i stilskom izričaju najbliže westernu. Iako je čelična zavjesa između istoka i zapada koncem 60-ih i početkom 70-ih godina još uvijek bila prilično čvrsta, ovaj mnogima omiljeni žanr očito se uspio probiti kroz nju.

I ne samo probiti, već je u tom razdoblju u zemljama Varšavskog pakta postojao cijeli niz filmaša koji su "štancali" upravo westerne, a oni su se tematski mogli podijeliti na dvije podvrste. Prvi od njih nazivao se "crveni western" i tu je zapravo bila riječ o klasičnim westernima čija je radnja bila smještena na Divlji zapad, a taj podžanr bio je najpopularniji u zemljama kao što su Istočna Njemačka, Čehoslovačka ili Rumunjska. S druge strane imali smo i "Eastern" - odnosno filmove koji su tematski bili vrlo bliski klasičnm američkom ili tada sve popularnijem talijanskom spaghetti - westernu, ali im je radnja obično bila smještena u srednjeazijske stepe Sovjetskog saveza i zbivali su se na tom terenu.

Upravo jedan od najpoznatijih predstavnika tog podžanra je "Svoy sredi", film u kojem se osjeti ne samo snažan utjecaj spaghetti - westerna Sergia Leonea ili Sergia Corbuccia, već i tada suvremenih američkih westerna kao što su Peckinpahova Divlja horda, a ponajviše Butch Cassidy i Sundance Kid Georgea Roya Hilla. Vizualno ovaj film stvarno jako podsjeća na Butch Cassidyja pa čak i neke scene doslovno izgledaju kao da su preslikane iz tog klasika western-modernizma. Radnja "Svoy sredi" smještena je u koju godinu nakon građanskog rata između "crvenih" (sovjeta) i "bijelih" (nacionalista, rojalista), a kao što svi dobro znamo iz povijesti, crveni su taj rat i dobili. Sovjeti opet polako učvršćuju vlast, Čeka (tajna služba ustanovljena još za vrijeme Lenjina, koju je do perfkcionizma doveo Staljin i šef te službe, zloglasni Feliks Džeržinski) prati sve po gradovima i selima, a tako je i u okrugu u kojem se odvija radnja ovog filma. Konfiscira se imovina bogatim seljacima i buržujima, a problem nastane kad skupljenih pola milijuna rubalja treba poslati u sjedište partije u Moskvu. Sovjetskim prostranstvima i dalje haraju bande kozaka i bivših vojnika bijele armije koji su se odbili predati, a među njima je na ovom području najozloglašenija banda koju vodi Brilov (njega je odglumio sam Mihalkov).

Uspkros opasnostima, Čeka odluči vlak s novcem poslati za Moskvu, a zadatak da osigurava teret dobiva pet prijatelja, žestokih marksista, koji su odlučni svojim životima braniti zlato predviđeno drugovima. No, Brilov i njegova ekipa u Čeki imaju krticu koja im javlja raspored vožnje vlaka i gdje se nalazi novac, tako da oni ipak uspijevaju opljačkati vlak. Ipak, jedan od mladih crvenoarmijaca, Jegor Šilov, koji biva optužen za izdaju, odluči vratiti blago u ruke partije.

Mihalkov je jedan od onih, nazvao bih to, prilično razigranih i osebujnih redatelja, koji voli kombinirati filmske forme i eksperimentirati i to se izuzetno osjeti i u ovom prilično slobodnom filmu. Pod tim slobodnim mislim da se Mihalkov ne drži tu klasične naracije, film je na trenutke poetičan, čak i esejistički, kao da se autor pomalo gubi ili igra, a glavnu radnju u kojoj je već spomenuta pljačka vlaka, povremeno razbija crticama iz života veselog društva od pet prijatelja čekista, marksista i lenjinista. Iako je Mihalkov na glasu kao gorljivi ruski nacionalist i slavofil, gorljivi pravoslavac i monarhist, ovdje ga vidimo i kao pravog komsomolca, koji brani tekovine revolucije, bratstva i jedinstva. Jasno, treba film staviti i u kontekst pa je jasno da bi s nekim drugačijim stavovima vrlo teško prošao, no naš Nikita je krajem 80-ih i početkom 90-ih očito vješto promijenio promijenio ploču te je nekako u tom razdoblju postao ruski nacionalist, a 90-e godine bile su, realno gledano, i njegovo najplodnije autorsko razdoblje. Ne mislim sada ulaziti puno u političku problematiku Nikite Mihalkova i njegove političke preferencije, ovih nekoliko detalja istaknuo sam samo da se ovog doista fascinantnog i zanimljivog filmaša stavi u svojevrsni koncept, a činjenica je kako je u njegovom pitanju doista riječ o vrsnom autoru, koji u svojoj kolekciji ima i nagradu žirija u Cannesu, zlatnog lava u Veneciji, dvije nominacije za Baftu i još pregršt drugih nagrada. Uglavnom, "Svoy sredi" iznimno je zanimljiv i dosta neobičan film te sjajan uvid u talent jednog mladog filmaša,koji je u sljedećih četrdesetak godina doista i dostigao zvjezdani status i opravdao očekivanja.

Primjedbe