FRANTZ (2016,FRA-NJE) - 7/10

 
"Frantz" uglednog franczskog filmaša Francoisa Ozona remake je filma Ernsta Lubitscha iz 1932. godine "Broken Lullaby", čija je radnja smještena u razdoblje netom nakon završetka I svjetskog rata. Ratne rane i dalje su otvorene jer nije baš lako zaboraviti dvadesetak milijuna poginulih vojnika (i nešto civila), a do jučer zaraćene strane ponovno pokušavaju izgraditi odnose. I tako pod tim okolnostima u malenom njemačkom gradiću pojavljuje se misteriozni mladić iz Francuske. Vrlo brzo on uspostavlja odnos s lokalnom djevojkom, čiji je zaručnik, koji je prije rata živio u Parizu, poginuo u "Velikom ratu", a ispostavi se da je mladić koji je stigao iz Francuske bio njegov veliki prijatelj. Mladi Francuz ubrzo se sprijatelji i s obitelji poginulog Nijemca te izgleda da bi se između dvoje tugujućih mladih mogla izroditi i neka romansica, jer on se ubrzo vraća kući, a ona kreće za njim, no ono što otkriva ondje prilično je iznenađujuće.

Redatelj ovog prilično zanimljivog, pomalo noirovskog filma snimljenog u crno-bijeloj tehnici ugledni je francuski redatelj Francois Ozon (Bazen, 8 žena, U kući), koji je u mladosti puno obećavao, no (za sada) i nije skroz do kraja opravdao taj potencijal iako je definitivno imao puno dobrih i zanimljivih filmskih trenutaka. Ovaj film bio mu je svojevrsni povratak na stare staze slave jer je Frantz bio iznimno hvaljen među filmskom kritikom, solidno je prošao i u francuskim i u njemačkim kinima, a glavna glumica u ovom filmu, Paula Beer bila je nominirana za europskog oskara {već je u Veneciji dobila nagradu za najbolju mladu glumicu}, dok je Ozon nominiran za europskof scenarista godine. Ozon, koji je čak četiri puta bio nominiran za Zlatnu palmu u Cannesu (posljednji put ove godine s novim filmom L'amant double), u Frantzu je stvarno fantastično uspio pogoditi duh vremena. Mržnja među do jučer zaraćenim narodima osjeća se u zraku, atmosfera je potpuno zatrovana, ne postoji čovjek, bilo u Njemačkoj, bilo u Francuskoj, koji nekog nije izgubio u ratu i to se osjeti u svakoj sceni filma.

Iako na prvu Frantz možda i djeluje kao nekakva romansica ili tako nešto, ovo je pravi film-noir, misteriozna drama o ljudima koji su izgubili mnogo. Možda je Frantz dosta sporovozan film, puno tu doista treba proći da se situacija zapravo očne razvijati i dosta vremena Ozon ovdje troši na upoznavanje s likovima i uspostavljanje odnosa između njih, no ono u što se izrodi ovaj film pretvori se u sasvim ugodno iznenađenje. Onima koji vole filmove rađene u staromodnom stilu {snimljen je u crno-bijeloj tehnici} i koji neodoljivo podsjećaju i tematski i vizualno na djela kakva su se snimala prije 60 ili 70 godina, Frantz bi mogao biti prilično zanimljiv.

Primjedbe