NELYUBOV / LOVELESS (2017,RUS) - 9/10


Još jedna teška i mračna drama koja stiže iz Rusije, a onima koji barem donekle poznaju lik i djelo trenutačno u svijetu možda i najcjenjenijeg ruskog filmaša Andreja Zvjaginceva, vjerojatno je jasno o čemu pričam. Ženja i Boris moskovski jer par koji i dalje živi skupa iako se vrlo brzo planiraju razvesti. Jasno je da među njima više nema ni trunke ljubavi, a oboje su si već našli nekoga sa strane. Boro s novom curom već čeka novo dijete, a Ženja si je našla bogatog sredovječnog gospodina. Jedino što ih još drži na okupu je njihov 12-godišnji sin Aljoša. Odnosi među uskoro bivšim supružnicima su i više nego nesnošljivi, a sve se to mora odraziti na 12-godišnjaka, koji se osjeća nevoljeno i neželjeno. Ionako prilično introventni klinac, koji ima tek jednog prijatelja teško podnosi svađe roditelja, koji bi zapravo najviše voljeli da maloga ni nema jer bi se na taj način u miru mogli razići i svatko na svoju stranu i krenuti od nule. No, mališa je tu, sluša teške riječi roditelja i odluči nestati. Da situacija bude strašnija, Ženja i Boris da malog Alje nema shvate tek nakon dva dana, poslije čega kreće bjesomučna potraga za 12-godišnjaka tijekom koje se otkriva sav sjaj i bijeda današnje Rusije.

Odmah da upozorim za one koji nisu gledali još niti jedan Zvjagincevljev film - njegovi filmovi obično su dosta sporog tempa, puno ovaj filmski umjetnik u pravom smislu te riječi pažnje pridaje gradnji atmosfere i izgradnji odnosima među likovima, a takva je situacija i s Loveless. Veliku pažnju ovaj filmaš pridaje i detaljima, a njegova su djela obično i više ili manje prikrivene kritike današnjeg ruskog društva. I sada je Zjagvincev prilično kritičan prema ruskom društvu, možda ne toliko očito kao u Leviatanu, ali njegov prijezir prema "novokomponovanoj" tajkunskoj eliti, kršćanskom fundamentalitmu, kao i današnjim stilom života u kojem se svi trude okolini prikazivati u boljem svjetlu no što jesu i uljepšavati stvarnost, osjeti se svake minute. Tako Boris recimo radi u nekakvoj kompaniji čiji je vlasnik preobraćenik, pravoslavni fundamentalist koji je pustio bradu kao Rasputin pa se i svi njegovi zaposlenici moraju držati strogog kodeksa. Nema da se netko slučajno razvede, odmah slijedi otkaz. Ženja je pak klasična sponzoruša, koja je svjesna da s Borisom baš i nije najbolje tržila. Možda je Boro kao mlad i obećavao, no nije baš i ispunio očekivanja te žali što je pristala na brak s njim i na rođenje, bolje bi joj bilo da je pobacila. Naravno da cijele dane provodi u kozmetičkim salonima kako bi bila što ljepša za svog bogatog 47-godišnjaka, koji se pokazao kao pravi ulov. Naizgled, Borisu i Ženji naizgled je jedina zajednička osobina ta što ih boli briga za vlastitog sina, koji im je zapravo težak teret i najviše bi voljeli da o završi kod onog drugog.

Kako je zbog posljednjeg filma, već spomenutog Leviatana, u kojem je žestoko kritizirao korupciju i stanje svijesti u današnjoj Rusiji, Zjagvincev dospio na svojevrsnu crnu listu pa mu ni vlada, ni ministarstvo kulture nisu htjeli dati ni rublje za snimanje ovog filma. Srećom pa je Zjagvincev poznato ime u europskim filmskim krugovima pa su uskočile brojne producentske kuće doslovno iz cijele Europe, a ni ovaj puta očito nije mogao protiv sebe te je prilično kritičan prema tamošnjoj policiji, koju prikazuje ne samo kao potpuno nesposobnu, već i potpuno bezvoljnu u rješavanju iole kompleksnijih slučajeva.

Svjetsku premijeru Loveless je imao na festivalu u Cannesu, gdje je Zjagvincev dobio nagradu kritike, a uspješna berba nagrada nastavljena je i u Londonu i Münchenu. Također, ovaj je film nominiran ne samo za europski film godine, već i za režiju i scenarij. Loveless je definitivno jedan od najboljih europskih filmova ove godine (prema najavama i kritikama glavne konkurente mu švedski The Square i mađarski On Body and Soul još nisam imao priliku pogledati) i ne bi me iznenadilo da Zjagvincev konačno zasluži i prvu oskarovsku nominaciju. Sve predispozicije ima: stvarno jako dobar film, nekoliko prijašnjih filmova bili su vrlo blizu nominacije, ali je do sada zaobiđen, a ujedno i nije omiljen u zemlji iz koje dolazi, a koja baš i nije omiljena u američkim krugovima (pitajte Ashgara Farhadija koliko se to isplati). Popis nagrada koje je Zjagvincev do sada osvajao sa svoja prijašnja četiri filma /Povratak, Izgnanstvo, Elena i Leviatan) toliko je dugačak da ne bi imalo smisla sve to nabrajati, no istaknut ću samo najvažnije. To su nominacija za Baftu, tri nagrade u Cannesu, niz nominacija za europski oscar, pobjeda na Sundanceu i zlatni lav u Veneciji. Ovaj film nedavno je prikazan i na Zagreb film festivalu i to u popratnom programu, a koliko se sjećam Zjagvincev je i u Zagrebu svojedobno osvajao poneku nagradu. 

 

Primjedbe