THE COFFIN IN THE MOUNTAIN (2014,CHN) - 8,5/10



Znam da će sad netko sigurno reći evo ga opet s tim kineskim, korejskim, filipinskim, estonskim, tadžikistanskim, papuanskim, peruanskim ili ne znam kakvim flmovima, ali OVO je, iskreno, jedno od najugodnijih iznenađenja na koje sam naletio u posljednjih nekoliko godina. Nevjerojatno slojevita priča smještena u gradić u unutrašnjosti Kine jedan je od onih filmova koji u jednom trenutku pronađeš u bespućima interneta pa se kiseli nekoliko mjeseci, a onda ni sam ne znaš iz kojih razloga konačno ga odlučiš i pogledati, a on se pokaže ne kao ugodno iznenađenje, nego kao čista senzacija. 

Kako sam došao do filma The Coffin in the Mountain (u originalu Xin mi gong) mladog kineskog filmaša Yukun Xina - nemam pojma. Znam samo da sam naletio na njega prije dosta vremena i da sam ga dulje vrijeme mislio pogledati, no uvijek bi se pojavio neki novi film pa bih ga ostavio sa strane. Da situacija bude bolja trenutačno na čekanju imam pedesetak novih filmova (od kojih za dobar dio ne mogu naći prijevode i to me strašno živcira, ajde još razumijem kad neko vrijeme nema titla za, ne znam, mađarski, grčki ili japanski film, ali jebemlimu sunce pa za nekoliko francuskih filmova prijevode ne mogu naći već mjesecima, no neću više o tome, samo postajem živčan), no ovaj film očito me nečim uspio privući i dobro da jest.

Ime Yukun Xin debelo sam podcrtao i pozorno ću pratiti kako će se razvijati karijera ovog 33-godišnjaka. Koliko mogu vidjeti ove godine mu izlazi novi film, također triler i nadam se da će se kad tad i to ostvarenje negdje pojaviti i siguran sam da ću i taj film sa zadovoljstvom pogledati. No, da se vratim na "Lijes na planini", misterioznu kombinaciju trilera i drame, film koji je tako savršeno napisan, a još savršenije režiran da čovjek jednostavno ne može vjerovati da je to nečiji debitantski film. Ne sjećam se kad sam naletio na ovako ciklički strukturiran film čija se radnja slaže kao lego kockica i nakon početne zbunjenosti i prilično teškog materijala za praćenje, sve to ubrzo počinje sjedati na svoje mjesto. Ovo je film s kojim treba imati strpljenja i uopće nije lagan, ali na kraju se pokaže kao potpuna senzacija i kao genijalan film. No, vjerojatno mi se zato i toliko svidio i stvarno me oduševio kao malo koji film posljednjih mjeseci.

Priča ide otprilike ovako: Mladić iz ugledne obitelji, čiji je otac nekakav seoski starješina ili gradonačelnik tko će li ga više znati, sa svojom trudnom djevojkom odluči pobjeći iz malenog mjesta u kineskoj provinciji. No, njegov razgovor s djevojkom i planove o njihovom bijegu čuje i lokalni zgubidan, kojeg naš junak slučajno ubije. I tu bih stao s pričom jer sve ono što se dalje nastavi događati potpuno je iznenađujuće i šokantno. Odmah ću naglasiti za one koji se odluče upustiti u avanturu gledanja ovog filma da naracija nije linearna. Već sam spomenuo da je radnja napravljena ciklički i da se isti događaji prikazuju iz kutova više likova, pomalo rašomonski, a rezultat tog nesretnog ubojstva je tragedija za više obitelji u ovom malenom mjestu. Tajne je ionako prilično teško skrivati, a posebno je to teško u tako malom mjestu gdje praktički svi sve znaju i istina kad - tad mora izaći na vidjelo.

Da ne ispadne da sad samo ja lupetam, najbolji dokaz o kvaliteti ovog filma su brojne nagrade koje je pokupio. U Veneciji je tako redatelj Yukun Xin dobio nagradu za otkriće festivala, a čovjek je dobio i veliku nagradu na festivalu u Varšavi. Također, bio je nominiran u izboru za najbolji azijski film u kategoriji najboljeg scenarija, dobio je nagradu ceha kineskih režisera za najboljeg debitanta te godine, a i tamošnji filmski kritičari Xina su izabrali za najboljeg mladog režisera godine. Slavio je i u Šangaju, Hong Kongu i mnogim azijskim filmskim festivalima, a ja možda neću počiniti svetogrđe kad ću reći da me ovaj mladac podsjeća na omiljenog mi Azijata, Chan-wook Parka. Možda ne toliko stilski i vizualno, već po osjećaju uzbuđenja kad naletiš na nešto novo, a potpuno uzbudljivo. A vjerujte, Yukun Xin je očito čovjek sa snažnim i zanimljivim idejama, s originalnim i hrabrim pristupom, a to uvijek cijenim kod filmaša. Odlično, odlično, odlično!

Primjedbe