WOLYN / HATRED (2016,POLJ) - 8/10


Baš kad pomisliš da je nemoguće kako postoji još neki film o II svjetskom ratu koji bi te mogao pretjerano iznenaditi ili šokirati, pojavi se ovo. I totalno te izuje iz cipela od šoka. Wolyn je potpuno šokantna i tragična, ali ujedno i istinita priča o groznim događanjima za vrijeme II svjetskog rata u Voliniji, danas pokrajini u Ukrajini, koja je uoči rata bila sastavni dio Poljske. Priča počinje u sam osvit rata, Poljaci i Ukrajinci, koji su većina ondje, žive u miru. Osjećaju se trzavice još od I svjetskog rata kad je ova pokrajina i pripala Poljskoj, no ljudi se međusobno vjenčavaju, piju skupa, sve što rade normalni ljudi u mirnodopsko vrijeme. 
 
No, kako kreće rat, tako raste i nacionalna netrpeljivost. Prvo u ovu pokrajinu upadaju Sovjeti, koji odmah bogatije seljake šalju u Sibir, a zatim stižu nacisti, koji na piku imaju prvenstveno Židove, ali ni ostali nisu ostavljeni na miru. Kako se rat bliži kraju, Nijemci se polagano počinju povlačiti s ovog terena i Ukrajinci odlučuju stvari uzeti u svoje ruke i krenuti u osvetnički pohod nad Poljacima. Naravno da im Poljaci nisu ostali dužni te su i oni iz osvete masakrirali velik broj ukrajinskih civila, a naravno da su glavni huškači na obje strane bili svećenici. Umjesto da šalju poruku mira, oni su, kao i gotovo uvijek kroz povijest, dodatno napaljivali ljude jedni na druge, sreća pa nisu ovi imali tenkove da mogu na njih bacati cvijeće.

Prema podacima koji se mogu pronaći na Wikipediji, od ožujka 1943. pa do kraja 1944. Ukrajinci su u Voliniji i istočnoj Galiciji masakrirali više od stotinu tisuća Poljaka, dok su Poljaci iz osvete pobili između 10 i 15 tisuća Ukrajinaca tijekom istog perioda. Grozan događaj o kojem je ugledni poljski filmaš Wojciech Smarzowski snimio stvarno moćan film, u kojem se prati sudbina jedne djevojke tijekom četiri paklene ratne godine. Moram priznati da nakon prvih pola sata filma nisam mogao ni zamisliti da me očekuje ovakvo strašno putovanje, a Mržnja je jedan od onih filmova koje bih preporučio svakome.

Nakon ovog filma jednostavno se moraš osjećati tužno i šokirano, a iako smo se već tisuću puta kroz povijest uvjerili kako je vrlo lako da se ljudi od mirnih i poštenih seljaka koji mukotrpno rade da bi prehranili obitelji preko noći pretvore u čudovišta koja su spremna vršiti najgore moguće zločine nad svojim susjedima, uvijek iznova ovakvi filmovi moraju čovjeka potresti. Odmah da upozorim da je ovaj film iznimno okrutan. Baš okrutan, no ta okrutnost i svirepost u ubijanju ljudi svjesno je tu stavljena kako bi kod publike izazvala šok, a ja sam živi svjedok da je Smarzowski u tome i više nego uspio. Ovo je jedan od onih filmova koji zaslužuju da postanu dijelom lektire i žao mi je što hrvatska kinematografija nije još snimila niti jedan ovakav povijesni spektakl koji nije politički obojen i koji, bar mi se tako čini, prikazuje realnu sliku tog užasnog stanja na terenu. Nažalost, imamo kvalitetnog materijala za napraviti nešto slično jer Sedlarovi Četveroredi ili kako su se zvale već te gluposti su čista politička propaganda i negledljivi kič i trash. Ako mogu Poljaci, gdje je na vlasti još desnija vlada nego kod nas napraviti jedan takav realan i potresan film s pričom koja je zapravo toliko univerzalna i lako shvatljiva od Istočnog Timora pa do Abesinije, zašto ne bismo i mi mogli tako nešto?  
 
Naravno, iz aviona je vidljivo da je ovdje riječ o prilično visokobudžetnoj produkciji, a isto tako je posve jasno da Ukrajinci i nisu bili posebno oduševljeni s ovim filmom. Odmah su ga nazvali čistom propagandom i zabranili njegovo prikazivanje u Ukrajini, optuživši redatelja filma da je ove stravične događaje prikazao prilično jednostrano {što i nije istina, prikazani su i poljski masakri Ukrajinaca, doduše u manjoj mjeri, ali su prikazani}. Film je potom trebao imati ukrajinsku premijeru u poljskoj ambasadi u Kijevu na koju su bili pozvani i ukrajinski predsjednik i premijer, no projekcija filma je u posljednji čas otkazana zbog opasnosti od nemira desnice (nekako mi je poznata ova situacija). S druge strane, i poljski i njemački povjesničari i kritičari (i to ne isključivo oni s desničarskim i nacionalističkim pedigreom) film su opisali kao faktografski prilično točan. Što je sad tu prava i precizna istina, stvarno ne znam, postoje dokumenti, ako nekoga zanima povijest, eto mu zanimljive tematike za izučavanje i istraživanje, ja se ovdje ponajprije želim baviti filmom. A Wolyn je stvarno izvrstan te ujedno iznimno kontroverzan i potresan film.

Primjedbe