BABYLON BERLIN (2017-22,NJE) - 8,5/10



Prije "Babylon Berlin" i "Dark" poštenu njemačku seriju (ili sam ja takvu propustio, u zadnjih dvadesetak godina iz Dojčlanda pamtim samo užase poput Lugarnice, Kobre 11 ili Inspektora Rexa) snimio je još 1980. godine slavni i nažalost prerano preminuli modernist Rainer Werner Fassbinder. Bio je to, naravno, čuveni Berlin Alexanderplatz, serija čija je radnja smještena u Berlin potkraj 20-ih godina prošlog stoljeća, a upravo u tom turbulentnom periodu kreće priča i serije "Babylon Berlin" autorskog trojca Tom Tykwer (Run Lola Run, Atlas oblaka, Parfem), Henk Handloegten i Achim von Borries (koscenaristi odličnog Goodbye Lenin), u kojem se u nekim scenama i po ugođaju bez problema može zamijetiti svojevrsni hommage slavnom Fassbinderovom djelu. Soundtrack je ovdje također iznimno zanimljiv, a za njega je najvećim dijelo zaslužan upravo jedan od kreatora serije. Tykwer je očito jedan od onih renesansnih, svestranih tipova, koji poput Johna Carpentera i sam sklada glazbu za svoje filmove, a ovdje se čovjek stvarno svojski potrudio. Posebno je upečatljiv bizarni koreografirani kabaret nastup u noćnom klubu u jednoj od uvodnih epizoda koji mi izgleda kao da je Liza Minelli iz Cabareta srela Toma Waitsa i Laibach.

Radnja prve sezone je smještena u proljeće 1929. godine, a život u Berlinu u to je vrijeme prilično kontradiktoran i pomalo apsurdan. Dok je danju Berlin dosta otužan, grad bez posla, prepun skitnica i nesretnika iz cijele Njemačke koji su neuspješno u prijestolnicu stigli u obično neuspješnu potragu za poslom, noću je ondje sasvim druga priča. Noću je Berlin na prijelazu desetljeća živ grad, potpuno dekadentan i razvratan, prepun poluilegalnih noćnih klubova s prostitutkama, odličnim svirkama, plesom i ludom zabavom do ranih jutarnjih sati. U noćnim klubovima oni rijetki sretnici koji imaju novca troše bogatstva na sirote kurve koje su za koju marku spremne na sve, a tamo se susreću i policajci i kriminalci, i industrijalci i špijuni, ljudi svih staleža, rasa i religija željni dobre zabave i provoda.

Uz to, Berlin je u to vrijeme prilično i politički zanimljiv i dinamičan grad. Ratne rane od za Nijemce sramotnog poraza u I svjetskom ratu i još po njih sramotnijeg versajskog mira još se osjećaju na svakom uglu. Nestabilna i Nijemcima do tada nepoznata demokracija na snazi je tek desetak godina i postoje mnogi koji zazivaju povratak monarhizma. Jak je i komunistički pokret koji se redovito žestoko sukobljava s policijom, grad je prepun i kriminalaca i gangstera, a upravo se u Berlinu nalazi i dosta Rusa koji su ondje utekli pred Staljinom. Berlin je također i mjesto gdje su utočište potražili trockisti, sljedbenici Lava Trockog, nekadašnjeg Lenjinovog jataka koji je izvukao deblji kraj u duelu sa Staljinom. Policija je prilično slaba i neorganizirana, ali i korumpirana, a dobar dio njenih djelatnika također su članovi raznih urotničkih i prevratničkih grupa koje zazivaju povratak abdiciranog kralja. Hitler i njegovi nacisti još naizgled nisu opasnost, a upravo zato što su sve snage usmjerene ponajviše na razbijanje jakih, dobro organiziranih i brojnih komunista, nacisti su se između ostalog nekako i uspjeli provući ispod žita i praktički preko noći uspjeli zgrabiti sve poluge vlasti.



Ova je serija inače snimljena prema u Njemačkoj popularnim romanima Volkera Kutchera, čija se radnja zbiva od 1929. do 1934. godine, a u trećoj sezoni koja je stigla pune dvije godine nakon premijere prve dvije, vraćamo se u poznato okruženje samo nekoliko mjeseci kasnije. U Berlinu, a i u ostatku svijeta je jesen 1929. godine. Nitko još ne sluti da se sprema financijski krah koji će svijet, a posebno Njemačku unazaditi, no postoje i neki koji su nanjušili što bi se moglo dogoditi pa se idu kladiti protiv njemačkog gospodarstva. Nacisti su sve prisutniji i sve hrabrije izlaze iz podzemlja, organiziraju se, okupljaju mlade i nezadovoljne, pojavljuju se batinaši koji upadaju u novinske redakcije i mlate ljude na ulici, no i dalje ih se baš ne shvaća pretjerano ozbiljno jer su i dalje najozbiljnija prijetnja komunisti. I dalje autori izvanredno prikazuju stanje u njemačkom društvu u tom trusnom razdoblju, a konzervativne elite i dalje mute i smušljaju planove kako se dokopati vlasti, vjerujući da bi im nacisti mogli dobro poslužiti u tome.

Zanimljivo je kako je Babylon Berlin najskuplja televizijska serija svih vremena koja nije na engleskom jeziku, a zbog obimnosti projekta njemačka javna televizija ARD je udružila snage s privatnom kablovskom televizijom Sky, dok je prava za američko tržište već otkupio Netflix. Glavni lik serije je inspektor Gedeon Rath, koji je iz Kölna transferiran upravo u Berlin kako bi radio na slučaju. Rath je ratni veteran, kojem je na ratištu nestao stariji brat i od onda se ne zna što je s njim, tjeskoban čovjek pod očitim PTSP-om, koji se navukao na opijum kako bi se mogao nositi s tjeskobom, strahovima i okolinom. Da situacija bude zanimljivija on je u tajnoj vezi sa suprugom svog nestalog brata, a kad stigne u Berlin tamo ga spare s mutnim starijim inspektorom Brunom Wolterom. Tu je i djevojka Lotte koja noću da bi prehranila brojnu obitelj radi u kupleraju, danju povremeno radi jednostavnije poslove za policiju, no ubrzo stekne Rathovo povjerenje i počne mu pomagati na slučaju. I u nastavku priče i dalje pratimo iste likove i berlinski inspektori predvođeni Rathom i Lotte, koja je u međuvremenu postala prva žena u tamošnjoj krim-policiji, rade na intrigantnom slučaju ubojstva filmske zvijezde, no krakovi priče i dalje prate neke druge likove iz prethodne dvije sezone.

Babylon Berlin je izvrsno koncipirana serija s jako puno likova te zapleta i podzapleta. Vrhunska kriminalistička serija s noirovskim štihom i pomalo ekspresionističkim stilom tipičnim za to razdoblje njemačkog filma smještena u epicentar političkih i socijalnih mijena na prijelazu iz zlatnih dvadesetih u mračne tridesete. Serija je to koja iznimno realistično (uz nekoliko sitnijih detalja pred kraj kad se mrvicu možda pretjeralo, no ne naruši to toliko izvrstan dojam) prikazuje ovo jako zanimljivo razdoblje i koja izvrsno pokazuje kakvi su bili odnosi snaga u međuratnoj Njemačkoj. Stvarno se ne sjećam kad sam gledao ovako dobro strukturiranu inspektorsku seriju prepunu detalja, intriga i svega što ide uz to, koja uz to i stilski i vizualno izgleda praktički savršeno te je Berlin s konca dvadesetih i početka tridesetih dočaran perfektno. 

U četvrtoj sezoni već je očito da je stigla teška financijska kriza, a siromaštvo, nesigurnost i političku nestabilnost već pokušava iskoristiti Hitlerova nacionalsocijalistička stranka. Kreću trvenja između jurišnih SA odreda i SS-ovaca, a polako kreće i demontaža pravne države. Pratimo tu montirane sudske procese, cenzuru medija, a inspektor Rath se infiltrirao među naciste. Pratimo tu i obračune berlinskih bandi, potragu za židovskim dijamantom, a ponovno se tu radnja grana u nekoliko rukavaca te ćemo tek u sljedećim sezonama dobiti razrješenje većine tih priča. 

Primjedbe