EL ORFANATO (2007,ŠPA) - 8/10

Katalonac J. A. Bayona danas je prilično etablirani redatelj, koji je dobio zadatak u Hollywoodu čak i snimati novi nastavak franšize Jurassic Parka (koja bi u kina trebala stići sljedeće godine), a horor drama Sirotište bio je film s kojim se ovaj danas 42-godišnjak probio. Priča o duhovima, opsjednutim kućama ili opsjednutoj djeci proteklih smo se godina bome nagledali. Ako me sjećanje dobro služi Hollywood se ponovno za takvu tematiku intenzivnije zainteresirao s Insidiousom, poslije čega je izbačena sva sila sličnih filmova, sequela i prequela, no Sirotište se ipak u masi takvih filmova ipak po nečemu izdvaja.
Po svojoj estetici, za Sirotište bih ipak rekao da je više drama nego klasični horor, kojoj je u središtu priče Laura, žena u 30-im godinama koja je nekada živjela u sirotištu. Za razliku od svojih prijatelja iz sirotišta, Laura je bila posvojena, a tridesetak godina kasnije ona sa svojim mužem i posvojenim sinom odlučujue kupiti staru i trošnu vilu u kojoj je nekada bilo sirotište. Laura ima plan ondje ponovno otvoriti dom za nezbrinutu djecu, kad se ondje počnu događati čudne stvari. Njezin maleni sin počinje joj sve češće dolaziti s pričama o nevidljivim prijateljima. U početku mu ona baš i ne vjeruje, no nakon što klinjo nestane, počne shvaćati da se s ovom mističnom kućom doista nešto čudno događa i da ondje doista žive oku nevidljivi stanovnici. Polako počinje Laura istraživati što se ondje događalo nakon što je usvojena, a rezultati su zapanjujući.
Iako je ovo možda više drama nego horor, ima ovdje nekoliko stvarno prilično šokantnih scena, a Bayona je već sa Sirotištem pokazao da će se na njega morati ozbiljno računati u budućnosti. Sirotište je fantastično režiran film, savršeno odmjeren i jedan od onih filmova koji te uplaše i stresu baš onda kad najmanje očekuješ. Kad jedan horor bude nominiran za europski film godine, onda je potpuno jasno o kakvom je ostvarenju riječ, a Sirotište je 2008. godine pobralo i pregrš nacionalnih nagrada. Film je premijeru imao na festivalu u Cannesu, gdje je bio u konkurenciji za zlatnu palmu, a bio je i dosta uspješan na američkom tržištu, što je zapravo prava rijetkost za europski film. Ono po čemu je Sirotište također posebno je i činjenica da je to jedan od onih filmova koji ne podilaze publici i riječ je o hororu koji nema onih jeftinih štoseva za plašenje publike kakvi se najčešće koriste u američkom hororu. Najveći strah i jezu ovdje izaziva prigušena atmosfera iščekivanja u kojoj odlučna i nezaustavljiva majka jedina i nakon duljeg vremena ne odustaje od potrage za malcem koji je nestao i uvjerena je da on mora biti negdje u kući.
Veliku ulogu u promociji ovog filma svakako je imao Meksikanac Guillermo Del Toro, čija je horor bajka Panov labirint godinu ranije bio veliki hit. Nakon što se on prihvatio produkcije Sirotišta, tom je filmu na temelju njegove slave i uspjeha ranije filma udvostručen budžet, a zanimljivo je kako je scenarij za sirotište gotovo čitavo desetljeće stajao u ladici. Scenarist Sergio Sanchez ovu je horor dramu napisao još 1996. godine i sam je želio režirati ovaj film, no svi studiji redom su mu uručivali odbijenice. Tek kad se susreo s tada velikim talentom španjolske kinematorafije Bayonom i kad je on pristao režirati film, Sirotište je konačno dobilo zeleno svjetlo. Bayona je malo preradio scenarij i odlučio se više usredotočiti na majku, nego na svijet duhova, a odličan potez je napravio kad je za ulogu Laure uzeo Belen Ruedu. Belen je odradila stvarno izvrstan posao, a tu je i kći slavnog Charlieja Chaplina, Geraldine, u ulozi medija koji otkriva da je kuća doista nastanjena duhovima.

Primjedbe