REBEL IN THE RYE (2017,SAD) - 7/10

Salingerov Lovac u žitu mnogima je, pa tako i meni, bio možda i najdraži komad srednjoškolske lektire. Roman o buntovnom tinejdžeru Holdenu Caulfieldu i danas je omiljeno štivo mnogim prištavim 15-godišnjacima, a dobrom dijelu i ulaznica za ostalu buntovničku literaturu poput Bukowskog, Burroughsa ili Kerouaca. U filmu znakovitog naziva Buntovnik u žitu prati se Salingerov život od njegovih spisateljskih početaka pa do izdavanja jednog od najvećih djela 20. stoljeća, nakon kojeg je ovaj jednostavno iščeznuo. Zanimljiva priča o iznimno talentiranom piscu u kojem saznajemo što se zapravo skrivalo iza njegovog Holdena i što je Salinger zapravo morao proživjeti da bi iz sebe uspio izbaciti takvo remek-djelo. Koliko je odbijanja i podsmjeha morao proći. koliko je sudjelovanje u II svjetskom ratu utjecalo na njega i kako se nosio s neočekivanom slavom i vojskom obožavatelja koji su bili uvjereni da su upravo oni Holden Caulfiled.
Nakon gledanja ovog filma došlo mi je da još jednom pročitam Lovca u žitu, mislim da ga nakon prvog ili drugog razreda srednje, više se ne sjećam kad je točno bio na repertoaru, nikad poslije nisam ni čitao i zaboravio sam dobar dio sadržaja. No, zato se sjećam da je to bila jedna od onih knjiga koje su svakako utjecale na mene, bila je to prva takva buntovnička knjiga koju sam držao u rukama i sjećam se da sam je pročitao za dan ili dva. O veličini te knjige najbolje govori podatak da i današnjim klincima Lovac u žito služi kao pokazatelj da čitanje ne mora biti dosadno kao većina knjiga s kojima ih se tupi od malena, nego da to može biti nešto prilično zanimljivo i da je sasvim normalno, rekao bih i poželjno, biti buntovan i nezadovoljan kad imaš 15 ili 16 godina. U ovom se filmu lijepo vidi koliko je Salinger zapravo i sam bio neprilagođen i nezadovoljan, no da takav nije bio sigurno ne bi bilo ni Lovca u žitu.
Sasvim sam zadovoljan ovim filmom, i više nego korektno su opisane njegove dileme oko vlastitog pisanja, a najbolji dio mi je definitivno Salingerov odnos s njegovim učiteljem kreativnog pisanja na fakultetu, kojeg je utjelovio Kevin Spacey. On je zapravo i natjerao Salingera da o liku Holdenu Caulfielda, kojeg je ovaj stvorio i koristio već od prvih priča mora napisati roman. Također vidimo zašto je nastanak tog romana trajao više od pet godina, kao i zašto se Salinger nakon njega odlučio ne samo povući iz javnog života, već i objavljivati knjige. Skoro pa sam zaboravo, Salingera je ovdje utjelovio mladi britanski glumac Nicholas Hoult (Mad Max), koji je sasvim zadovoljavajuće odradio posao i vjerujem da bi ovo trebao biti film s kojim bi zadovoljan trebao biti svaki onaj koji je volio Lovca u žitu. Daleko od toga da je to neko remek-djelo, no zanimljiva priča o jednom od najmisterioznijih i najtajanstvenijih ljudi 20. stoljeća svakako jest.

Primjedbe