THE BIG HEAT (1953,SAD) - 7/10


Dave Bannon možda je i jedini pošteni i ispravni detektiv ne samo u Odjelu za ubojstva, već u cijeloj policiji. Kad krene istraživati slučaj navodnog samoubojstva svog kolege, ubrzo shvati da iza svega stoji opaka banda za koju pretpostavi da drži pod kontrolom cijelu policiju. Kako on sve više njuška oko ovog slučaja, tako i banda uvidi da bi mogao postati preopasan i da bi mogao previše saznati pa ga odluče likvidirati. Pod njegov automobil postave bombu, no ona ne ubije inspektora, već njegovu suprugu. Taj podli čin samo dodatno ražesti našeg Bannona, koji je sada još odlučniji stati na kraj ovoj opakoj bandi koja drži za jajca cijeli grad.
Tako ukratko izgleda fabula "Velike hajke", klasičnog predstavnika američkog film-noira iz zlatnog doba Hollywooda, koju je režirao poznati njemački redatelj Fritz Lang. Lang se proslavio još u rodnoj Njemačkoj, gdje je već 1927. godine snimio jedno od najpoznatijih djela nijemog filma - Metropolis. Ubrzo je Lang snimio i poznati krimić "M", film koji mnogi smatraju iznimno utjecajnim za razvoj film-noira, odnosno stiliziranih krimi-drama, koje su bile vrlo popularne od početka 40-ih pa sve do kraja 50-ih godina prošlo stoljeća. Nakon krimića "M" Lang je u Njemačkoj snimio još jedan poznati krimić, "The Testament of Dr. Mabuse", koji je Hitlerov šef za propagandu Josef Goebbels odlučio zabraniti. Objašnjenje je bilo da se tim filmom podriva povjerenje naroda u svoje državnike, čitaj Hitlera, koji se polako uspinjao na vlast i počeo je spremati masterplan terora i užasa.
Lang je nakon toga shvatio da je vrag odnio šalu pa se zaputio prvo u Pariz, a potom i u Hollywood, gdje su ga objeručke dočekali kao jednog od najvećih i najboljih filmaša tadašnjice. I u Americi je Lang ostvario prilično uspješnu karijeru, a upravo za "The Big Heat" moglo bi se reći da je jedan od njegovih američkih vrhunaca. Sa svojim stilom Lang se jako dobro uklopio u estetiku ametičkog film-noira, kako i ne bi kad je i sam upravo bio jedan od začetnika ovog filmskog smjera. Kao i kod brojnih njegovih suvremenika kao što je Alfred Hitchcock, i kod Langa je posve očito da je u zvučni film stigao iz svijeta nijemog filma. Cijelu mladost snimao je čovjek nijeme filmove, a to se stvarno osjeti i u ovom filmu. Današnji stil režije pa ni stil režije samo dvadesetak godina kasnije nemoguće je uspoređivati sa stilom iz Zlatnog doba Hollywooda, no meni ti filmovi iz tog razdoblja imaju neki poseban šarm. "The Big Heat" definitivno nije najpoznatiji predstavnik tog razdoblja i tog filmskog stila, no svakako je riječ o filmu vrijednog gledanja, koji je i američki kongres proglasio nacionalnim kulturnim blagom.

Primjedbe