THE SHAPE OF WATER (2017,SAD) - 6,5/10

 
Bajke su područje na kojem proslavljeni meksički filmaš Guillermo del Toro najbolje funkcionira. Pokazao je to već više puta, definitivno najbolje u maestralnoj španjolskoj bajkovitoj mračnoj ratnoj fantaziji Panov labirint, u kojem smo vidjeli kako izgleda svijet iz Del Torove mašte. Za Panov labirint zaslužio je Del Toro svoju za sada jedinu oskarovsku nominaciju, taj puta za scenarij, a nekako mi se čini da ga ove godine neće zaobići ni nominacija za najboljeg redatelja, tim više jer je za svoju najnoviju bajku, The Shape of Water već zgrabio Zlatni globus. Iako je Del Toro fasciniran bajkama, to ni u kojem slučaju nisu bajke namijenjene djeci. Del Torove bajke su mračne, nasilne, čak i zle rekao bih, no u posljednjem slučaju kao da se malo zakočio i dodao mrvicu sladunjavosti, jer znamo svi dobro, sladunjavost u Hollywoodu i više nego dobro prolazi, a ponekad zna i donijeti Oscare (šifra La La Land).
 
Daleko od toga da i Oblik vode nije prilično mračna priča u kojoj ima klasičnih negativaca koji su prava oličenja zla, no nije to ni blizu nekih ranijih Del Torovih djela. Možda je problem upravo u Panovom labirintu jer kod mene je slučaj da svaki film koji pojedini autor napravi pokušavam usporediti s onim najboljim što je do sada napravio i unatoč tome što će mu Oblik vode definitivno biti film za koji će pokupiti najviše nagrada, Panov labirint i dalje za mene ostaje Del Torovo ultimativno remek-djelo i mjerilo. Naravno da to automatski ne mora značiti da The Shape od Water nije dobar ili zanimljiv film, bio bih lud kad bi to rekao s obzirom na brojne nagrade i priznanja, no za mene ipak nije ni blizu maestralnog Labirinta.
 
Del Toro je ovaj puta priču smjestio u Baltimore 1962. godine, za vrijeme hladnog rata između Amerikanaca i Sovjeta. Glavna junakinja ovdje je nijema čistačica tajnog vladinog laboratorija u koji upravo stiže nekakvo amfibijsko čudovište iz južnoameričkih dubina koje pomalo djeluje kao križanac čovjeka i ribe. Čistačica, koju je odlično utjelovila britanska glumica Sally Hawkins, pomalo se počinje zbližavati s ovim čudom iz dubina te kad shvati da ga vlada planira ubiti, ona ga odluči osloboditi, a uskoro se među njima rasplamsa i romansa. Da situacija bude zanimljivija imamo tu i sovjetske špijune, sadistički nastrojene tajne agente, uvrnute umjetnike homoseksualnih sklonosti, uglavnom, klasične likove iz Del Torova univerzuma. Djeluje mi kao da je ova fantazija i njegov svojevrsni hommage klasičnom Hollywoodu, a da bi s ovim filmom mogao postići nešto veliko i ispraviti mnoge nepravde iz prošlosti dalo se naslutiti ljetos kad je dobio Zlatnog lava na festivalu u Veneciji. 

Iako se Oblik vode može promatrati i kao bajkovita romansa i svojevrsna mračna verzija Ljepotice i zvijeri, djeluje mi kao da se ovaj puta Meksikanac metaforički bavi mnogim zanimljivim i aktualnim pitanjima. Tko su ovdje zapravo čudovišta, kako se odnosimo prema onima koji su drugačiji i slično, a činjenica je da je režijski čovjek ovdje odradio savršen posao. Film stvarno djeluje izmimno raskošno, prepun sitnih detalja i vizualno je perfektan. To je ionako i do sada bio jedan od fortea ovog osebujnog i iznimno maštovitog filmaša, a čini mi se da mu se s ovim filmom poklopilo mnogo toga da je uspio s ovim pomalo i subverzivnim i provokativnim djelom pogoditi ukus publike. I dalje je Del Toro ostao svoj, s bajkovitom temom, čudovištima i prilično šokantnim trenucima taman kad ih najmanje očekuješ, no istovremeno kao da je shvatio da se mora mrvicu primiriti i utišati nagone ukoliko želi dobiti film koji će biti opće prihvaćen. Iako ne mogu reći da mi je ovo njegov najbolji film, svakako je riječ o ostvarenju vrijednom gledanja, koje bi zasigurno bolji dojam na mene ostavilo da sam ga pogledao u kinu.

Primjedbe