THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI (2017,SAD) - 10/10


 
Inspiraciju za nastanak ovog filma britansko - irski je redatelj i scenarist Martin McDonagh (jako dobri In Bruges, nešto slabiji Seven Psychopaths) dobio prilikom vožnje po američkom jugu. Na jednoj od livada u Georgiji ili Alabami vidio je veliki reklamni pano na kojem je stajalo nešto o neriješenom zločinu na tom području. Lampica se čovjeku instatno upalila, odmah je zamislio majku koja bi mogla tako nešto učiniti nakon nestanka, ubojstva ili silovanja kćeri te se bacio na pisanje priče, koja je vrlo brzo izrasla u scenarij za ovaj film. Nakon što lokalna policija u malenom mjestu u američkoj saveznoj državi Missouri ni mjesecima ne uspije postići ništa po pitanju istrage oko silovanja i ubojstva 19-godišnje Angele Hayes, njezina majka Mildred odluči uz lokalnu cestu postaviti tri reklamna panoa. Tim panoima na kojima stoji "Silovana dok je umirala?", "I dalje bez uhićenja?" te "Kako to, šerife Willoughby?" Mildred uspijeva donekle postići željeni efekt i uspijeva uznemiriti javnost te razdrmati lokalnu policiju koja se više bavi premlaćivanjem crnaca, hvatanjem klinaca zbog džointa ili dva te opijanjem na radnom mjestu, nego li istraživanjem stvarnih zločina.
 
Društvo Ebbinga strašno je licemjerno. Kad Mildred postavi plakate ona iz žaljene osobe postaje netko na koga svi gledaju s prijezirom jer su taman svi prestali razmišljati o strašnom zločinu koji se dogodio u njihovom susjedstvu, a ovi plakati baš ih moraju opet na to podsjećati. I dobar dio ljudi s kojima je do tada bila u normalnim susjedskim odnosima više ne želi imati veze s njom jer se drznula dirnuti u policiju koju uglavnom čini skupina nesposobnjakovića. Drznula se dirnuti i u šerifa koji je uz to teško bolestan, a njezinim porukama nije oduševljen ni lokalni župnik, tim više jer nakon ubojstva kćeri Mildred više baš i nema običaj dolaziti na mise, što se ovom naravano ne sviđa. Sad, nije ni Mildred neka svetica da se razumijemo. Razumljivo, riječ je o ženi koja je na osobito brutalan način ostala bez kćeri i potpuno je jasno da je potpuno izludjela što nitko za to nije odgovarao. No, Mildred je istovremeno i žena prožeta grižnjom savjesti jer i sebe djelomično smatra ne samo za ubojstvo kćeri, već i zato što je nije uspjela bolje odgojiti. Mildred je i iznimno tvrdoglava i osvetoljubiva osoba, osoba koja ne preza ni pred čim i osoba koja će ako treba i gaziti preko koliko je god potrebno leševa samo da otkrije krivca i barem na taj način doživi katarzu. Nitko u Ebbingu nije ili potpuno bijel ili crn (ne mislim tu na rasu). Tako i prozvani šerif djeluje kao zapravo jedina donekle normalna osoba u cijeloj stanici, dok mržnjom i bijesom zadojeni policajac Dixon, koji iz čistog mira mlati ljude na ulici možda i nije toliko loša osoba. 


Izvrsno razrađeni likovi svakako su najveća vrijednost ovog velikog filma koji je za sada (još dobar dio favorita s lista nisam uspio pogledati, a vidim da meni fantastična Mother! nije u kombinacijama) po mom ukusu prvi favorit za Oscara. Ponajbolji film godine s perfektno strukturiranom i originalnom pričom, senzacionalnim castingom glumaca koje predvode Frances McDormand kao Mildred te Sam Rockwell kao Dixon. Upravo je ovo dvoje glumaca u glavnim ulogama McDonagh i zamišljao kad je pisao scenarij, a sva sreća pa Frances ima pametnog muža (Joela Coena) koji ju je uvjerio da mora prihvatiti ovu ulogu. I stvarno, volio bih da Frances osvoji još jednog Oscara jer mi se čini da je ovdje, bez obzira na legendarnu ulogu u Fargu, ostvarila ulogu karijere. Ta je žena jedna od najboljih glumica svoje generacije, a zbog toga što fizički baš i ne podsjeća na klasični primjerak holivudske junakinje Frances je očito morala ići težim, ali i ispravnijim putem. Niz uloga koji je od sredine 80-ih godina utjelovila (dobar dio najpoznatijih uloga joj je definitivno u filmovima muža joj i šogora) je impresivan, a u ulozi očajne majke Mildred stvarno je  ova velika glumica impresivna.

Ništa manje ne zaostaje ni Rockwell kao Dixon te imam osjećaj da ga oskarovska nominacija u kategoriji najboljeg sporednog glumca ovaj puta neće zaobići kao što ga je možda zaobišla već nekoliko puta ranije. I Rockwell je glumac strašnog potencijala koji je do sada možda i najbolji bio u ulogama bizarnih tipova, no nekako kao da se nije uspio do sada do kraja isprofilirati ili pronaći. Tu su i standardno dobri Woody Harrelson, koji je još jednom dokazao da najbolje funkcionira u ulogama sirovih južnjaka, Peter Dinklage kao tip koji je potvrda da na jugu osim biti crn očito nije dobro biti ni patuljak (dobro, to vjerojatno nigdje nije dobro), John Hawkes kao Mildredin bivši muž koji ju je ostavio zbog 19-godišnjakinje, Lucas Hedges (Manchester by the Sea) kao Mildredin sin koji polako počinje sumnjati u ideje i odluke svoje majke... Tri panoa impresivna je i duboka priča koja ne ostavlja ravnodušnim i film koji se ni u kojem slučaju ne smije zaobići. Perfektna krimi drama koja će se pamtiti i gledati i u godinama koje dolaze.


IMDB LINK  

Primjedbe