Policijskih i
istražiteljskih serija posljednjih smo se godina pa i desetljeća
stvarno mogli nagledati do mile volje. U velikoj većini slučajeva
bile su to serije smještene u današnjost pa smo mogli vidjeti
brojne istražiteljske moderne tehnike na temelju kojih se može u
kratkom roku svakom kriminalcu i ubojici ući u trag. Biti filmski
ili televizijski ubojica danas je jedan od najnezahvalnijih zanimanja
jer je vjerojatno veća vjerojatnost da će neki meteor udariti u
zemlju, nego će ubojica više od sat ili dva ostati neotkriven.
Forenzička znanost, kao i tehnologija danas su otišli toliko daleko
da bi se stvarno ubrzo moglo dogoditi da kao u nekim
futurističkim romanima ili filmovima policija pokuca na vrata
ubojici i prije no što on nekoga skrati za glavu. Tako današnji
ubojice u modernim serijama smještenim u sadašnjost nemaju previše
vremena i uhvati ih se obično već nakon prve ili maksimalno druge
epizode, ali na prijelazu iz 19. i 20. stoljeće situacija je očito
bila malo drukčija pa ubojica iz ove serije ima puno više
vremena za zlodjela.
The Alienist
je serija smještena upravo u to razdoblje (da budem precizan u 1897.
godinu) u New York, koji se i ne razlikuje previše od New Yorka
kojeg smo mogli vidjeti u fantastičnim Scorseseovim Bandama New
Yorka. Ovaj grad s prijelaza stoljeća nije ni sjena današnjeg New
Yorka, najuzbudljivijeg grada na svijetu i jednog od centara kulture,
umjetnosti, ali i biznisa. New York iz ove serije je prljav i užasno
nesiguran grad u kojem malobrojna i basnoslovno bogata aristokracija
živi u sigurnim dijelovima grada i policija budno pazi da im ne
usfali ni dlaka s glave. S druge strane tu je velika većina užasno
siromašnih ljudi, doseljenika iz svih krajeva svijeta pošto je New
York upravo bio mjesto u koje su doplovljavali svi brodovi iz
Europe te pokušavali ondje pronaći sreću. Nažalost, dobar dio
njih baš se i nije uspio snaći, a policiju baš i nije pretjerano
zanimao kriminal koji se odvijao u Five Pointsu ili sličnim
slamovima. A baš u takvim dijelovima New Yorka događaju
se monstruozna ubojstva u ovoj seriji u kojoj će društvo predvođeno
alienistom Laszlo Kreizlerom pokušati stati na kraj.
Kako piše u
uvodnoj špici na početku svake epizode, osobe koje bi tijekom 19.
stoljeća patile od mentalnih bolesti smatralo se otuđenima
(alienated) od svoje prave prirode. Tako su i oni koji su proučavali
njihovo stanje bili nazivani alienisti. Nakon što se počnu
pojavljivati unakažena tijela dječaka koji za život zarađuju
odavajući se prostituciji, policija je nemoćna. Termin serijskog
ubojice tada još nije bio poznat i neorganizirana, korumpirana i
nesposobna njujorška policija ne može nikako ući u trag ovom
montruoznom ubojici. Zbog toga novopostavljeni povjerenik policije
Teddy Roosevelt (još jedna od onih serija u kojoj se miješaju
stvarne i fikcionalne osobe, a uz budućeg predsjednika Amerike
vidimo tu i članove dinastija kao što su Morgan ili Rockefeller) u
pomoć pozove Kreizlera.
On je
psihijatar frojdovskog tipa (mađarsko ime i njemačko prezime sasvim
sigurno nisu izabrani slučajno), psihoanalitičar, koji se bavi
istraživanjem najdubljih kutaka ljudske duše i najmračnijih dubina
podsvijesti. Kreizler je i ranije istraživao slične zločine te je
proučavao najgore sadiste i manijake, a i ovako neukoj policiji
potpuno je jasno da ubojica ovdje mora biti ozbiljan psihički
bolesnik. Kreizler polako oko sebe okuplja zanimljivu ekipu koja se
sastoji od novinskog ilustratora Johna Moorea, Rooseveltove tajnice
Sare Howard, ujedno prve žene ikad zaposlene u njujorškoj policiji
te braće Marcusa i Luciusa Isaacsona, mladića židovskog porijekla
zaposlenih u policiji, a koji su ujedno i svojevrsni pioniri
forenzike. Ukoliko ovaj tim koji je daleko ispred svog vremena i čije
metode nitko ne shvaća ne uspije ući u trag ubojici koji u
redovitim intervalima masakrira dječake po gradu, onda neće nitko.
Njihov prvi je zadatak ući u um tom nepoznatom ubojici i pokušati
dokučiti na koji način on razmišlja i što ga navodi da čini te
gadosti, a sve upućuje da bi ovaj monstrum mogao biti jedan od
članova neke od bogatih njujorškoj obitelji.
Ideju za ovu
seriju skupina producenata među kojom je i Cary Joji Fukunaga,
najpoznatiji kao tvorac (prve sezone) genijalnog True Detectiva,
poznati iransko-britanski scenarist Hossein Amini te legendarni
američki nezavisni filmaš John Sayles (stvarno mi nije jasno kako
je on upao u ovu ekupu) dobila je na temelju krimi romana suvremenog
američkog romanopisca i vojnog povjesničara Caleba Carra. Kako smo
već navikli u ovim raskošnim američkim televizijskim produkcijama,
povijesni kontekst je dobro pogođen i New York s prijelaza stoljeća
jako je dobro dočaran. Sasvim dobra je i glumačka ekipa predvođena
njemačkim glumcem Danielom Brühlom, a tu su i nekadašnja dječja
zvijezda Dakota Fanning te Britanac Luke Evans te je i priča
strukturirana savim zadovoljavajućem.
Doduše, u
prvih nekoliko epizoda sve to možda djeluje nekako sporo, što ne
mora biti loše jer se imamo vremena dobro upoznati s likovima i
njihovim međusobnim odnosima, no kako vrijeme ide, The Alienist
postaje i sve uzbudljiviji. Iako ispočetka možda djeluje da ova
neobična istražiteljska ekipa tapka na mjestu, što i ne čudi jer
im praktički svi samo podmeću noge i otežavaju posao, uskoro
istraga kao da počinje davati rezultate. The Alienist definitivno
nije jedna od najboljih serija u posljednjih nekoliko godina, no
svakako je jedna od serija s kojima se neće previše pogriješiti,
posebno ne oni koji vole ovakav pomalo brutalan i mračan sadržaj, a
u drugoj sezoni praktički nastavljamo ondje gdje smo stali na
završetku prve. Pred sad već dobro poznato detektivskom ekipom sada
su novi brutalni slučajevi ubojstva djece, no djeluje sve to pomalo
repetitivno u odnosu na na prvu sezonu. Pomalo imam dojam kao da
gledam neki čudni miks CSI: New York i Mindhuntera stotinjak godina
ranije kada su se istražiteljske metode tek razvijale, ali okruženje
je i dalje zanimljivo, mračno i iznimno okrutno.
Primjedbe
Objavi komentar