HALT AUF FREIER STRECKE (2011,NJE) - 7,5/10

 
Smrt je nešto što nas sve čeka i zapravo je nekako i pošteno što će nas sve, bogate ili siromašne, lijepe ili ružne, visoke i niske, mršave i debele ista sudbina zadesiti. Ima u tome neke kozmičke pravde jer će i oni koji su tijekom života gomilali bogatstva završiti isto kao oni što su živjeli od danas do sutra, a iako iz nekih znanstvenih krugova dopiru teorije da će u bližoj ili daljoj budućnosti biti moguće doseći besmrtnost, to se zasigurno još neće dogoditi naših života. Normalni ljudi, jasno, o smrti zapravo i ne razmišljaju previše. Obično tek o svojoj smrtnosti pomisle u trenucima kad im premine netko od bližnjih ili kad na partaceplu vide da je umro netko mlad i kome još i nije bilo vrijeme. No, obično se vrlo brzo tijek misli tada pokušava prebaciti na neke vedrije teme i misliš si pa neće valjda i mene. Nekako svi očekujemo da ćemo živjeti barem nekih 70, 75 ili 80 godina, koliko iznosi prosječni životni vijek danas na zapadu, a saznanje da ti je kao 30-godišnjaku ili 40-godišnjaku ostalo još samo nekoliko mjeseci života zasigurno mora biti nešto najstrašnije što ti se može dogoditi.
 
Upravo to se dogodi i glavnom junaku ovog filma, 44-godišnjem radniku u tvornici i ocu 12-godišnje kćeri i 8-godišnjeg sina, Franku. Odmah na početku on saznaje da ima neoperativni maligni tumor na mozgu i da mu je ostalo još samo nekoliko mjeseci života. Naravno da čovjek odmah doživljava šok, ni on ni njegova supruga Simone ne znaju kako to obznaniti njihovoj djeci, a kako vrijeme polagano odmiče i njegovo se zdravstveno stanje pogoršava, sve zapravo postaje još i teže. Iako čovjeku nema spasa, on na sve moguće načine pokušava produžiti život te se podvrgava bolnim i napornim kemoterapijama i radioterapijama nadajući se čudu. Uz pomoć svoje obitelji Frank putem iPod-a snima svoja dnevna stanja, koja se sastoje od uspona i padova, promjena raspoloženja, mučnina, tuge, boli, ljubavi i mržnje i postavljanja pitanja zašto se to moralo dogoditi baš meni. Iako na prvu ideja o gledanju filma o čovjeku koji umire u bolovima od podmukle bolesti i pred očima nam se srozava, vjerojatno zvuči prilično odbijajuće, Halt auf freier Strecke svejedno je film vrijedan gledanja. Glavna intencija autora, odnosno scenarista i redatelja Andreasa Dessena sigurno je bila istražiti kako se prosječan čovjek nosi sa saznanjem da će uskoro umrijeti. Ovu hiperrealističku dramu odlikuje i pomalo dokumentaristički stil s povremenim primjesama nadrealizma pošto Frank zbog tumora doživljava i halucinacije, ali i iznimno uvjerljiva gluma. I to ne samo Milana Peschela koji je utjelovio Franka, već i Steffi Kühnert koja je odglumila njegovu suprugu Simone.
 
Imamo tu stvarno bezbroj životnih situacija poput one kad Franka 8-godišnji sin pita hoće li dobiti njegov I-Phone kad ovaj umre, čime se očigledno željelo pokazati kako djeci zapravo pojam smrti u toj dobi još uvijek vjerojatno i nije potpuno jasan. Ovaj je film premijeru imao na festivalu u Cannesu i to u programu "Un Certain Regard", gdje je i podijelio glavnu nagradu s filmom Arirang čuvenog Koreanca Kim Ki-Duka. Film je osvojio i četiri nagrade na izboru za njemački film godine, među kojima i one za najbolji film, najbolju režiju, najboljeg glavnog glumca i najboljeg sporednog glumca. Riječ kojom bi se najbolje opisala ova potresna i prilično šokantna drama svakako je autentičnost, a zanimljivo je da sve liječnike u filmu ne igraju glumci, već pravi liječnici. Tužna priča o situacijama koje se, nažalost, gotovo svakodnevno događaju, a još jednom se pokazalo da se u običnim i poznatim motivima može pronaći materijal za kvalitetan film.

Primjedbe