Poljski
filmaš Andrzej Žulawski još je jedan od onih "pobunjenika" protiv
klasičnog žanrovskog filma, koji je vrlo brzo zaslužio izgon iz vlastite zemlje
te je karijeru morao nastaviti u inozemstvu. Žulawski je filmsku karijeru
zapravo započeo kao asistent možda i najpoznatijeg poljskog filmaša ikad,
Andrzeja Wajde, a Treći dio noći njegov je scenarističko - redateljski debi.
Riječ je o nadrealnoj i avangardnoj ratnoj drami koju je Žulawski smjestio u
Poljsku za vrijeme njemačke okupacije tijekom II svjetskog rata. Ovo je jedan
od onih filmova koji se nalazi negdje između sna i jave (nešto slično kao
nadrealistička anti-ratna fantazija Daltona Trumba Johnny got his Gun, koja je
snimljena gotovo istovremeno kao i ovaj poljski film), a počinje kad glavnom junaku
filma, Michalu, njemački vojnici ubiju ženu i dijete. On i njegov otac nekako
uspiju izbjeći sigurnu smrt i po povratku u grad Michal se pridružuje pokretu
otpora. No, ni početak karijere otporaša baš nije pošao po planu jer gestapovci
ubijaju njegove kolege, njega ranjavaju, a on se uspijeva spasiti bijegom u
stan u kojem se nalazi trudnica. Osim što je u visokom stupnju trudnoće i
pitanje je sekunde kad će roditi, ova djevojka izgleda kao dvojnica Michalove
ubijene supruge, a nakon što mu karijera u pokretu otpora vrlo brzo propadne,
prijavljuje se on kao pokusni kunić u klinici u kojoj se testira novi lijek za
tifus.
I tek tada kreće pravi kuršlus jer čovjek više ne zna što je stvarnost, a što ne. Je li ova trudnica kojoj Michal pomaže donijeti dijete na svijet zaista njegova supruga i je li on zbog tragičnih događaja potpuno izgubio sve veze s realnošću i stvarnošću samo su nekad od pitanja s kojima se bori gledatelj ovog filma, koji je Žulawskog predstavio kao klasičnog art-house autora. Već sljedeći film, The Devil, kojeg je snimio sljedeće godine, doveo ga je u velike probleme, pošto mu je ovaj ultranasilni art-horor zabranjen u Poljskoj te je utočište potražio u Francuskoj. Ondje je nastavio snimati slične nadrealističke i avangardne filmove te prilično kontroverzne i nasilne art-filmove. Snimio je tijekom karijere ukupno 14 filmova, a zanimljivo je kako je jedan od njegovih filmova, On the Silver Globe djelomično izgubljen.
Ovaj je film na poljskom jeziku snimao tijekom 70-ih godina pošto je uspio nekako ishoditi dozvolu da se vrati kući, no tadašnje Ministarstvo kulture ovu je SF fantaziju također zabranilo pod objašnjenjem da je riječ o subverzivnom filmu kojim Žulawski zapravo želi prikazati borbu poljskog naroda s totalitarnim sustavom. Film koji je bio snimljen nekih 80 posto ne samo da je odmah zabranjen i snimanje je zaustavljeno, već je sav do tada snimljeni materijal uništen, a Žulawski je još jednom dobio "vritnjak" iz domovine. No, nije se dao pokolebati i nikako se nije uspio pomiriti sa činjenicom da je nešto u što je uložio više godina života netko preko noći samo uništio pa je po povratku u Francusku nastavio s radom na istu filmu, koji je konačnu premijeru imao na festivalu u Cannesu 1988. godine.
Primjedbe
Objavi komentar