Ovaj Western zapravo uopće i nije western. Osim ako ga se ne
promatra na nekoj simboličkoj razini. Jer i ovdje imamo strance koji
dolaze u tuđu zemlju i tamo nude promjene, civilizaciju i napredak, no
jedan od tih stranaca kao da se ne uklapa u svoje društvo, već se
pokušava približiti urođenicima. Malo pomalo on im se približava,
pokušava im se svidjeti, nudi im razne darove, neki ga polako počinju
prihvaćati, dok neki misle da on nema što tu raditi, no na kraju se ipak
pokaže da se on u ovaj vrli, novi svijet nikako ne uklapa. A sa svojim
zemljacima već je gotovo pokidao sve veze samo kako bi ga urođenici
prihvatili kao svojega. U ovom Westernu stranci koji dolaze u tuđu
zemlju su njemački građevinski radnici, koji na sami jug Bugarske, u
okolicu izoliranog sela na granici s Grčkom, dolaze graditi
hidroelektranu. Jedan od tih neprilagođenih stranaca koji se pokušava
približiti urođenicima, odnosno Bugarima, zove se Meinhard, 55-godišnji
samotnjak i bivši član Legije stranaca. Nakon završetka radnih dana on
odlazi u selo i pokušava uspostaviti kontakt s tamošnjim stanovništvom,
unatoč tome što on ne zna ni riječ bugarskog, a oni ni slova njemačkog.
Ovaj
je film njemačke redateljice Valeske Grisebach premijeru imao na
festivalu u Cannesu 2017. godine, a iste je godine dobio i glavnu
nagradu, tj. Zlatni propeler na festivalu u Motovunu. Ukupno je Western
osvojio 13 nagrada po festivalima diljem svijeta, a riječ je o filmu
kojeg bi se moglo okarakterizirati i kao poprilično ekumenskim. Pretpostavljam da
je osnovna intencija autorice prilikom stvaranja ovog filma bila poruka
da razlike ne bi smjele biti nešto što će nas razdvajati, već bi nas
morale spajati. Tako se i Meinhard bez obzira što ne zna jezik uspijeva
sporazumjeti i razumjeti s lokalnim stanovništvom i povezati s njima i
to iz razloga što ih, za razliku od svojih radnih kolega, ne potcjenjuje
i trudi se naučiti nešto o njima. Dok ostatak njemačkih građevinaca
misli da su vrjedniji i bolji od domaćina pa se tako prema njima i
ponašaju, baš kao kauboji prema indijancima, Meinhard vrlo brzo shvaća
da su oni puno bolje i zanimljivije društvo od sirovih i bahatih
sunarodnjaka mu.
Stilski gledano, Western je zapravo
visokostilizirani umjetnički film koji istražuje kako funkcionira
pojedinac koji se odluči izdvojiti iz mase poznatih ljudi i pokušati
uklopiti u novo društvo. O Meinhardu zapravo i ne znamo puno. Osim da je
čovjek koji je vjerojatno puno toga prošao i nigdje se nije uspio
prilagoditi. On je samotnjak koji voji svoju slobodu i mir, znatiželjan i
otvoren za nova iskustva, kojem se čini da je u bugarskim brđanima
pronašao društvo po svom ukusu. Siromašne ljude koji žive od danas do
sutra i ne traže previše od života, ali zato uvijek imaju vremena za
uživanje i s kojima se sve naizgled lako da dogovoriti. Još jedan od
filmova punih kontrasta i filmova koji se bave razlikama, ali i
sličnostima europskog sjevera i juga. Film koji se pita na koji način
razvijeni i radišni sjever Europe može na najbolji način koegzistirati s
nerazvijenim i "lijenim" jugom. Mora li taj sjever biti toliko
invazivan i gotovo na silu jugu nametati ono što on smatra napretkom i
razvojem bez da ovog drugog razumije i može li taj napredak biti
dohvatljiv bez da se rastoči ono što drugi smatraju svojim načinom
života.
Primjedbe
Objavi komentar