THE ELEMENT OF CRIME (1984,DAN) - 8/10



 

Već dugometražnim debijem Lars von Trier nagovijestio je da će biti sve samo ne obični filmski autor. Tako je za svoj debi odabrao avangardni neo-noir krimić, čija se radnja konstantno odvija tijekom noći i koji je snimio kroz neobične filtere tako da je boja konstantno zlatno žuta, gotovo pa narančasta. Djeluje "Element zločina" nevjerojatno hipnotično, tempo mu je spor, kompletna priča nevjerojatno je nadrealna, a i sam je Von Trier priznao da mu je najveći utjecaj pri snimanju ovog filma bio Andrej Tarkovski. Mene je vizualno ovaj film pomalo podsjetio i na filmove britanskog avangardnog filmaša Petera Greenawaya, a već u svom debitantskom djelu Von Trier se počeo poigravati i sa simbolikom Europe. Stari kontinent vidi ovaj Danac kao potpuno izolirani i izopaćeni dio svijeta u koji se glavni junak, inspektor Fisher (Michael Elphick) ni u kojem slučaju ne želi vratiti.

Fishera upoznajemo kako je zaglavio u Kairu, gdje se podvrgava hipnozi kako bi se prisjetio svog posljednjeg slučaja, a u njegovim sjećanjima između sna i jave, realnosti i fantazije, Europu vidimo kao mračnu i propadajuću distopiju. Prisjeća se Fisher tako jedne od svojih najpoznatijiih istraga u kojoj se bavio zločinima serijskog ubojice kojem je nadjenut naziv "Lotto Murderer". Ovaj psihopatski ubojica ime je dobio jer su njegove žrtve bile djevojke koje su prodavale listiće lutrije, a kako bi mu ušao u trag Fisher je primoran koristiti kontroverzne metode koje je u knjizi "Element zločina" sažeo njegov osramoćeni mentor po imenu Osborne (Esmond Knight). Postaje ova istraga sve luđa i luđa, ubrzo se Fisheru u njoj priključuje i prostitutka po imenu Kim (Me Me Lai), a prisjećanje na istragu za detektiva postaju sve bolnija i bolnija.

Može se ovaj avangardni neo-noir zapravo promatrati i kao svojevrsna parodija na žanr koji je svoj vrhunac doživio u SAD-u tijekom 40-ih i 50-ih godina prošlog stoljeća, a već s prvim filmom uspio je Von Trier skrenuti pozornost na sebe. Dobio je za "The Element of Crime" nagradu za danski film godine (iako je film snimljen na engleskom jeziku, kao i gotovo svi njegovi filmovi, vidi se da je čovjek od početka imao velike planove), bio je u konkurenciji za Zlatnu palmu u Cannesu (bila su to vremena dok su se Lars i Cannes tek upoznavali), gdje je dobio i nagradu za filmsku tehniku. Smatra se ovaj film i začetkom nečega što se kasnije nazvalo "Europa trilogy" u kojoj se nalaze i sljedeća dva njegova filma - "Epidemic" iz 1987. i "Europa" iz 1991. godine. Nisu ti filmovi narativno povezani, već su njihova poveznica stilsko eksperimentiranje, kao i tematika socijalne i moralne krize Europe u budućnosti. Može se zato reći da Lars ima i nekih vidovnjačkih sposbnosti, a zanimljivo je kako u jednom trenutku jedan od likova "Elementa zločina" recitira brojalicu u kojoj se spominje fraza "The House That Jack Built", kako se naziva i njegov za sada posljednji film kojim je sablaznio publiku na festivalu u Cannesu.


IMDB LINK

Primjedbe