Sami je kraj II svjetskog rata i pitanje je dana kada će saveznici proglasiti pobjedu nad
nacistima. Amerikanci i Britanci prodiru u Njemačku sa zapada, crvena armija s
istoka, a kako do kraja poludjeli Hitler ne misli potpisati kapitulaciju,
Njemačka je gotovo sravnjena sa zemljom. Bombardiranja gradova su svakodnevna
kako bi se luđaka prisililo da položi oružje, ljudi skapavaju od gladi, a u
gradovima gotovo pa nema više muškaraca koji nisu mobilizirani. Takva je
situacija i u neimenovanom gradiću iz filma koji je snimio Austrijanac Bernhard
Wicki. Pod oružje još nisu pozvani samo tinejdžeri, no kako se saveznici
približavaju, tako i oni bivaju mobilizirani, a nakon jednodnevne obuke,
skupina 16-godišnjaka poslana je da brani most kojim će saveznici ući u njihov
grad. Za veliku većinu njih ova mobilizacija značit će i kraj njihovih života
i prije no što su oni zapravo započeli, a u samo nekoliko sati od mobilizacije
pa do prvih ratnih aktivnosti vidimo koliko njihov početni entuzijazam i ideja
o obrani "Vaterlanda" kopni jer shvaćaju da će položiti živote za nešto
što je od samog starta bilo osuđeno na propast.
Film "Die Brücke" snimljen je po istoimenom romanu koji je pod pseudonimom Manfred Gregor napisao ugledni njemački pisac Gregor Dorfmeister. Roman
je Dorfmeister napisao po vlastitim iskustvima jer je i sam kao 16-godišnjak
mobiliziran u mjestu u kojem je odrastao i morao je sudjelovati u obrani dva
mosta od nadirućih američkih tenkova. Samo jedan dan rata bio je dovoljan da od
Dorfmeistera stvori pacifista i čovjek je do kraja života u veljači ove godine u 90.
godini života uglavnom pisao antiratne romane. Izrazito antiratan roman, a
potom i film je i "Most", nevjerojatna i u svojoj suštini iznimno
tužna priča o sudbinama srednjoškolaca koji nisu imali priliku ni odrasti.
Zanimljivo je kako je vrlo brzo nakon završetka II svjetskog rata, počeo oživljavati i njemački film
(zapadnonjemački, naravno), koji je tijekom 20-ih i početkom 30-ih godina
zahvaljujući nizu talentiranih autora bio uz sam bok američkom i francuskom
filmu. No, dolaskom Hitlera svi ti sjajni redatelji poput jednog od
utemeljitelja ekspresionizma Fritza Langa ili glumci i glumice poput
"plavog anđela" Marlene Dietrich emigrirali su u SAD te su ondje
nastavili sa svojim stvaralaštvom, dok su u Njemačkoj ostali uglavnom
propagandisti poput Leni Riefenstahl, koji su morali snimati filmove u kojima
su veličali Führera i nacizam. Zato i ne čudi da je poslije rata ostao jedan
vakuum i trebalo je proći određeno vrijeme da se stvori nova generacija
filmaša, koja je rezultate već počela davati u drugoj polovici 50-ih godina.
Ipak, zlatno doba njemačkog filma stiglo je tek dvadesetak godina kasnije,
odnosno 70-ih godina kad se pojavio jedan novi val mladih njemačkih filmaša
predvođenih Rainerom Fassbinderom, Wernerom Herzogom ili Wimom Wendersom. Iako
je i "Most" bio jedan od filmova nominiranih za najbolji film izvan
engleskog govornog područja i unatoč tome što je dobio Zlatni globus, Njemačka
je na prvog Oscara morala pričekati još punih 20 godina. Prvi njemački film
koji je dobio Oscara bio je također antiratni "Limeni bubanj" Volkera
Schlöndroffa snimljen prema legendarnom romanu Günthera Grassa.
Primjedbe
Objavi komentar