ERREMENTARI (2017,ESP) - 6/10



Baskijski debitant Paul Urkijo Alijo donosi nam bajkoviti horor, koji je snimio prema španjolskoj legendi o kovaču i đavlu, a priču je smjestio u prvu polovicu 19. stoljeća. Priča o đavlu iliti sotoni standardna je za sve narode s kršćanskom tradicijom pa je tako uvijek uz dobrog boga koji je nudio vječnost i blagostanje, uvijek stizao i zli vrag, koji bi ne samo vrebao one koji bi zalutali na stranputicu, već i na prijevaru vabio ljude da prijeđu na mračnu stranu. Tako je prema španjolskoj ili bolje rečeno baskijskoj legendi, upravo tajanstveni kovač bio osoba koja se odlučila suprotstaviti vragu koji je stigao u njegovo selo. A da situacija bude gora, njegovi suseljani ne samo da mu se nisu zahvalili na njegovom junaštvu, već su ovog šutljivog tipa s tragičnom prošlošću smatrali ne samo izoliranim čudakom, već i vrlo opasnim tipom s kojim se treba obračunati. Ta ideja dodatno se zahukta kad u selo stigne vladin dužnosnik, koji među mještanima proširi priču da kovač na svojoj zemlji skriva zlato, a na njegov posjed zabunom zaluta i djevojčica iz sela.

Posve je očit utjecaj "Panovog labirinta" Guillerma Del Tora pa i filmova Alexa De La Iglesie na prvijenac Urkija Alija, no daleko je ovaj film za svojim slavnim prethodnicima. Nekako mi djeluje kao da je "Errementari" zapeo na pola puta između filma za djecu i filma za odrasle, a na kraju kao da neće pretjerano oduševiti niti jedne ni druge. Jer ima tu nekih scena koje baš i nisu primjerene za djecu koja inače gledaju bajke, ali djeluje sve to i dosta djetinjasto za onaj ozbiljniji do publike. Vizualno ovo izgleda sasvim pristojno, čak je i način na koji je autor zamislio pakao prilično simpatičan i zanimljiv, no ipak sam od ovog filma očekivao nešto više i nešto ozbiljniji sadržaj. Zanimljivo je kako je film snimljen na baskijskom jeziku i to je već ne znam koji film u posljednjih godina na koji sam naletio iz ove španjolske pokrajine, a da se u njemu ne govori kastiljanski, već baskijski. Očito su Baski odlučili promijeniti način borbe za očuvanje svoje tradicije i kulture, a jezik i umjetnost u svakom su slučaju bolji izbor od oružja i bombi. 

Primjedbe