KROTKAYA / A GENTLE CREATURE (2017,RUS) - 10/10





Fascinantan film koji iz hiperrealistične socijalne drame prelazi u grotesknu felinijevsku bajku čija je radnja smještena u rusku provinciju donosi nam ugledni ukrajinski filmaš s njemačkom adresom Sergej Loznica. Snimljena je "Krotkaya" ili "A Gentle Creature", kako glasi internacionalni naziv ovog filma u francusko - njemačko - nizozemsko - litvansko - latvijskoj - ukrajinsko - ruskoj produkciji, a radnja joj se odvija u Rusiji i govori se na ruskom. I unatoč tome što sam svjestan da će mnogi, koji poznaju dosadašnje stvaralaštvo Loznice, autora možda najpoznatijeg i po iznimnim dokumentarnim filmovima, ali i igranim filmovima i koji je u dva nedavna filma (Maidan i Donbass) prikazivao sukob Ukrajine i Rusije, možda pomisliti da bi ovaj film mogao biti najobičnija antiruska propaganda, to ne može biti dalje od istine. Jer Loznica je dobar dio života živio u SSSR-u, potom i u Rusiji i ta mu je zemlja zasigurno jako dobro poznata, a inspiraciju za ovaj film dobio je u istoimenoj priči možda i najpoznatijeg ruskog pisca Fjodora Mihajloviča Dostojevskog iz 1876. godine, čiji se prikaz ruskog stanja duha (i ne samo ruskog, to je i općenito ljudski duh) zasigurno ne razlikuje mnogo od današnje situacije.

U toj priči glavni lik bio je sredovječni vlasnik zalagaonice, koji je oženio siromašnu 16-godišnjakinju, da bi joj potom pokušao svojom moći slomiti duh i tijelo, zbog čega se djevojka na kraju i ubila. U jednom intervjuu Loznica je i sam istaknuo da su teme Dostojevskog kao što su poniženje, otuđenje, kriza morala i pesimizam očigledni i za današnju Rusiju te je odlučio prilagoditi ovu priču i smjestiti je u modernu Rusiju. Iako, gledajući ovaj film prilično je teško zaključiti zbiva li se "Krotkaya" u 80-im ili 90-godinama ili danas. Tek po nekim detaljima kao što su moderni mobiteli, poneki Opel ili Mercedes u moru Lada i Volgi ipak se da nazrijeti da se radnja zbiva u sadašnjosti. I tu je intencija bila potpuno jasna, jer kako je i Loznica sam istaknuo, povijest Rusije zapravo je čisti "copy - paste" sustav. Smatra on tako da je to oduvijek bio sustav potpuno prožet kriminalom i koji se neprekidno ponavlja, a velikim dijelom za to su si krivi i sami stanovnici Rusije, koji su tek u nekoliko navrata pokušali autokraciju zamijeniti demokracijom. I to ne baš uspješno.

Uostalom, da su samo naslutili da je intencija ovog filma antiruska propaganda i namjerno prikazivanje Rusije u još gorem svjetlu nego što jest, teško da bi bilo tko od glumaca, koji su velikom većinom Rusi, i pristali nastupiti u "Krotkayi". Glumačku postavu predvodi Vasilina Makovceva, poznata ruska kazališna glumica. Ona glumi neimenovanu ženu (kad malo bolje promislim, gotovo nitko od likova u filmu i nema ime) koja živi sama u zabačenom selu negdje u Rusiji. Ubrzo saznajemo da je njezin muž u zatvoru zbog ubojstva, a paket koji mu je poslala, ubrzo joj se bez ikakvog objašnjenja vrati. Kako već dulje vrijeme uopće ne zna ništa o suprugovoj sudbini, ona odluči krenuti na put u udaljeni grad u kojem se nalazi zatvor, gdje on izdržava kaznu. I pretvara se to u pravu odiseju tijekom koje ova žena koja se vjerojatno nikada u životu nije ni maknula iz svog sela, upoznaje svijet beznađa, besmisla i nebrige, svijet u kojem žive korumpirani i pokvareni policajci, gangsteri, bezdušni zatvorski činovnici, ali i potpuno nemoćni djelatnici agencija za ljudska prava.

Putuje ona autobusom, vlakom, taksijem, pješkem, a i oni likovi koji nisu zatvorenici, djeluju kao da nemaju izlaza. Susreće se putem s najgorim mogućim pijancima, doživljava najgore oblike eksploatacije ljudi i svjedoči najbrutalnijem nasilju. Tako dok sjedi u krčmi s lokalnim gangsterom koji bi joj trebao srediti posjet mužu, dva tipa koji su smješteni samo nekoliko stolova od njih se mlate, a nitko se ne obazire. Ili dok je policija privede i maltretira je zbog gluposti, uopće se ne obaziru na dva tipa koji dvadesetak metara dalje na mrtvo tuku pa pljačkaju nepoznatog čovjeka. Ova žena kao da umjesto kroz modernu Rusiju putuje kroz Danteov pakao, a prikazi zapuštenih i propalih ruskih sela i gradova pored kojih se nalaze viletine skrivene visokim ogradama oduzimaju dah i ostavljaju bez riječi. Film je inače sniman na jugozapadu Latvije uz granicu s Bjelorusijom, a stilski ovaj film do određenog trenutka djeluje gotovo kao dokumentarac. Fantastično je odrađen i casting te svi ti tipovi i žene izgledaju i više nego autentično i uvjerljivo. Imamo tu duge kadrove lica u prvom planu, a najčešće je u prvom planu i njeno lice, koje djeluje sve izmučenije i izmučenije i sve starije i starije.

No, ono što me je najviše oduševilo i zbog čega me je ovaj film toliko fascinirao je kao nožem odrezan prijelaz iz mračnog i potpuno hladnog hiperrealizma u blještavu bajku. Na kraju se ovaj film iz žestoke socijalne drame pretvara u pomalo grotesknu satiru u felinijevskom stilu, da bi na kratko prešao u gotovo noeovski (francuski filmaš Gaspar Noe, vjerujem da se mnogi sjećaju njegovog mučnog "Nepovratnog") nihilizam i ludilo i napravio puni krug, vrativši se u zbilju. To poigravanje žanrovima i stilovima definitivno nisam očekivao pri kraju ovog filma i iako sam se u početku možda i uplašio da bi te završne scene mogle potpuno uništiti ovu senzacionalnu priču, dogodilo se upravo suprotno. Može se ovaj film promatrati i kao parabolu jer, baš kao što je u romanu Dostojevskog zalagaoničar predstavljao grotesknu i autoritarnu državu, a 16-godišnjakinja prosječnog stanovnika, tako je sada "Nježno stvorenje" ta 16-godišnjakinja. A sve ono što ona susreće je zapravo taj stari i pokvareni vlasnik zalagaonice koji joj na sve moguće načine želi slomiti duh i tijelo i na kraju će se praktički apsolutno svi izredati na njoj. Briljantan film koji za mene predstavlja jedan od europskih vrhunaca godine i film koji nudi puno prostora za razmišljanje.

Primjedbe