SOBIBOR (2018,RUS) - 2/10






Evo nama i jednog klasičnog primjera filma snimanog u propagandističke svrhe, a to je u posljednje vrijeme postala konstanta u ruskoj, nazovimo to režimskoj kinematografiji. Jer ova priča snimljena prema istnitom događaju o pobuni u nacističkom kampu Sobibor spada u vrhunac propagandnog filma posljednjih godina i mogao bi se ovaj film usporediti s partizanskim filmovima, kojima je zapravo jedina zadaća bila veličanje narodnooslobodilačke borbe. Bili su to većinom filmovi u kojima su likovi bili crno - bijeli, znači partizani su tu bili apsolutni pozitivci, dok bi Nijemci ili svi ostali tamo služili da ih Bata Živojinović, Boris Dvornik i ostatak ekipe kose sa šmajserima i bombama. Tako i ovdje imamo ruskog Batu Živojinovića odnosno tamošnjeg najpopularnijeg glumca Konastantina Habenskog, koji se posljednjih godina pojavljuje gotovo u svim filmovima iza kojih stoji ruska država, i to ne samo u glavnoj ulozi vođe pobune i junaka Aleksandra Pečerskog, već je Habenski i režirao ovaj film.

Zanimljivo je to kako danas iz Rusije stižu i fantastični filmovi o stanju u tamošnjem društvu koje snimaju vrsni filmaši poput Andreja Zjagvinceva ili Kirila Srebrenikova (koji je čak, ako se ne varam, završio i u zatvoru zbog nekakvih falsificiranih optužbi) i koji se financiraju uglavnom nezavisnim putem odnosno preko raznih koprodukcija. I redom su to filmovi koji postižu sjajne rezultate na vodećim europskim i svjetskim festivalima, osvajaju nagrade, neki poput posljednjeg Zjagvincevljevog posljednjeg filma "Bez ljubavi" bivaju i nominirani za Oscara, a istovremeno imamo i ogromnu produkciju filmova koji su obilno financirani od strane ili središnje države ili državnih kompanija ili kompanija povezanih s oligarsima bliskima vlasti. Tim je filmovima zajedničko ili da bude nacionalnu svijest, da se prisjećaju slavne povijesti majčice Rusije, a sve prisutnija je i određena rehabilitacija sovjetskog režima i sve je očitije kako se i taj krvavi dio povijesti pokušava nekako izglancati. I kud ćeš boljeg sredstva za to od filma i to od filma koji po svim produkcijskim parametrima nimalo ne zaostaje za aktulanom holivudskom produkcijom i u koji je upumpano novaca i novaca da izgleda lijepo. 

Nažalost, "Sobibor" je najočitiji primjer takve vrste filma. No, za razliku od nekih recentnih filmova iz Rusije kojima je zapravo jedina zadaća bila one mlađe naučiti, a one starije podsjetiti kakvu su slavnu povijest imali (gledao sam dva filma o osvajanju svemira, jedan se zove Salyut, a drugi The Spacewalker, u njemu je čak glumio Habenski ako se dobro sjećam), koji su bili gledljivi i uzbudljivi, "Sobibor" je jednostavno negledljiv i degutantan. Odlazi ovaj film čak i pomalo u polje klasičnih eksploatacijskih filmova i stvarno je bilo bolno gledati to pretjerivanje i to iživljavanje, prvo nacističih čuvara nad Židovima i ostalim logorašima, a potom i pobunjenika predvođenih Pečerskim nad tim istim nacistima. Oni stariji će se sjetiti kako su se u onim slavnim partizanskim filmovima poput Sutjeske ili Neretve mogle vidjeti i ponajveće tadašnje filmske face kao što su Orson Welles, Richard Burton ili Yull Briner, a tom receptu sada su pribjegli i Rusi. No, za razliku od velikih zvijezda sa zapada ovdje su ne znam otkuda iskopali neumrlog Christophera Lamberta, Highlandera glavom i bradom. Da situacija bude gora, nije se naš Gorštak potrudio ni naučiti nekoliko klišeiziranih njemačkih rečenica tipa "Mein Vater" ili "Du bist Juden" ili "Arbait macht Frei", već su ga morali sinhronizirati za ulogu sadističkog zapovjednika logora.

Groteska je preblaga riječ za ovaj negledljivi i gadljivi film u kojem su likovi toliko plošni i neizgrađeni da je to jednostavno žalosno. Svi do jednog nacista svedeni su na čudovišta koja iz čiste zabave remenom po guzici mlate prvog Židova koji im padne ruku, po cijele vrijeme organiziraju pijanke pa kad se naloču nasumice pucaju po zarobljenicima i slično. Ne bih želio da sada ispadne da sam ja nekakav odvjetnik nacista jer mi se i samom te spodobe obilno gade, no sjetimo se samo najpoznatijeg filma o Holokaustu "Schindlerove liste" i sjetimo se genijalnog Ralpha Fiennesa i njegovog Amona Goetha (stvarno sramota što čovjek nije dobio Oscara za ovu perfektnu ulogu) pa vidimo da i najgori monstrumi mogu biti savršeno izgrađeni likovi s motivima, pozadinom i vlastitim dvojbama. Ovdje toga ni blizu nema. Ovdje je sve crno i bijelo. Ovdje su čak i Židovi prikazani kao najobičnije cmizdrave kukavice koje šutke čekaju da ih se baci u peć i koji se ulizuju nacistima kako ovi ne bi pucali njih, već nekog drugog, dok su Rusi neviđeni heroji koji se ne daju zajebavati od strane nacista. Stvarno me jako živciraju ovakvi patetični i neukusni filmovi i stvarno je šteta što se ovoj zanimljivoj tematici nije prišlo na ozbiljniji i pošteniji način jer smo u tom slučaju mogli dobiti i stvarno dobar film. Ovako, dobili smo bljutavu i gadljivu eksploataciju bez ikakvog smisla. Osim, naravno, da veliča neuništivi ruski duh. 

Primjedbe