WOMAN IN THE DUNES (1964,JPN) - 8/10



Daleko od toga da je japanski klasični film samo Akira Kurosawa. Iako je činjenica da je Kurosawa i dalje neprikosnoveni simbol japanskog filma i njegov najuspješniji izdanak, koji je od kraja 40-ih pa sve do početka 90-ih godina snimio niz fascinantnih i čuvenih filmova, imaju Japanci još pregršt sjajnih filmaša. Paralelno kako se u francuskoj kinematografiji razvijao pokret nazvan novi val, koji će promijeniti i cjelokupnu svjetsku kinematografiju, gotovo u identično vrijeme i u Japanu se razvio pokret kojem je nadjenut isti naziv. Krajem 50-ih godina snimati je počela nova generacija filmaša, koje je povezivala zajednička umjetnička težnja za odbacivanjem tradicija i smjernica tradicionalnog japanskog filma. I dok je Kurosawa ostao vjeran toj japanskoj tradiciji, brojni mladi filmaši poput Susuma Hanija, Shoheia Imamure, Nagise Oshime ili Seijuna Suzukija odlučila se za novi pristup i tematski i stilski, a jedan od prevodnika ovog pokreta bio je i autor filma "Woman in the Dunes" Hiroshi Teshigahara.

Kao i njihovi suvremenici iz Francuske, i mladi japanski filmaši odlučili su u svojim filmovima rušiti sve tabue. Tako se tada u japanskom filmu počelo doticati tema kao što je seksualno nasilje, radikalizam, mladenačka delikvencija, ali i diskriminacije manjina kao što su Korejci i posljedica poraza u II svjetskom ratu, koji je za japansku kulturu i dalje duboku prožetu samurajskim kodeksom časti predstavljalo ozbiljnu sramotu. Osim obračunavanja s temama koje se do tada nisu dirale, ta nova plima japanskih filmskih autora, koja je očigledno pratila svjetske trendove u filmu, odlučila je i stilski prići filmu na drugačiji način i eksperimentirati s kompozicijom, montažom, kao i naracijom. Savršeni primjer tog razdoblja i jedan od najpoznatijih filmova japanskog novog vala je "Woman in the Dunes", film za koji je Teshigahara bio nominiran i za Oscara kao najbolji redatelj, film je bio nominiran kao najbolji film izvan engleskog govornog područja, a redatelj je u Cannesu dobio posebnu nagradu žirija.

Teshigahara je bio sin slavnog tokijskog majstora ikebane, a nakon završetka umjetničke akamedije u Tokyju, počeo je snimati kratke avangardne filmove (jedan od njih se prigodno i zove "Ikebana"). Uskoro je počeo snimati i dugometražne filmove, često surađujući s avangardnim japanskim piscem Kobom Abeom, koji je prema svom romanu napisao i scenarij za "Suna no onna", kako se u originalu naziva ovaj film. Priča je ovdje zapravo prilično jednostavna. Učitelj i amater entomolog, odnosno istraživač insekata po imenu Niki Junpei (Eiji Okada), zaputi se u pustinju u potragu za insektima. Nakon što propusti posljednji autobus za put kući, mještani ga upute da noć provede u kući u dinama do koje se može spustiti samo ljestvama u kojoj živi mlada udovica (Kyoko Kishida). No, kad se sljedećeg jutra probudi, Niki shvati da ljestva više nema i iz kuće koja se nalazi u rupi okružena pješčanim dinama nikako ne može otići. Jer čim se on krene penjati, počne padati skupa s pijeskom te ostaje osuđen na ostanak u ovoj nadrealnoj nastambi s čudakinjom čiji su suprug i sin poginuli za vrijeme pješčane oluje.

Ispostavlja se tako da kuća u dinama postaje za učitelja svojevrsno čistilište, a ovaj je film najbolje promatrati na metaforičkoj i simboličkoj razini. "Žena u dinama" film je koji na simboličkoj razini pokazuje kako to izgleda kad zaglaviš negdje odakle nema povratka i Niki je ustvari sama personifikacija života, barem sam ja na taj način shvatio ovaj film. Koliko puta nam se i svima samima dogodilo da smo imali osjećaj da smo toliko zaglibili i zaglavili u životu i doveli se u situaciju iz koje nema izlaza. Što god pokušavali, koliko god se tim metaforičkim ljestvama pokušavali iskobeljati iz rupe, pijesak nam propada pod rukama i nogama i klizi baš kao što ponekad imamo osjećaj kao da nam i vlastiti život i kontrola nad njim klizi iz ruku. Niki doista u ovom filmu podsjeća na Sizifa iz poznatog grčkog mita i ovaj je film doista i svojevrsna prilagodba te prispodobe, a na nekoj simboličkoj razini ovaj je film i alegorija na samo ljudsko postojanje. Ideje pokušaja bijega iz društva obrađivali su mnogi autori i prije i poslije Teshigahare, no rijetko tko je u tome uspio poput njega, a niti u jednom filmu prije i poslije pijesak nije djelovao tako hipnotično i bitno jer je ovdje upravo on jedan od glavnih likova i pokretač svih najvažnijih događaja. 

Primjedbe