ŽABA (2017,BIH) – 7,5/10



Ovaj je bosanskohercegovački film snimljen po iznimno popularnoj kazališnoj predstavi, a manje je poznato da je «Žaba» zapravo nastala u Hrvatskoj i da ju je napisao hrvatski dramatičar Dubravko Mihanović. Nakon što je praizvedena 2005. godine u zagrebačkom Teatru ITD ne samo da su je na životu održali u susjednoj BiH, gdje je ona prilagođena, već je postala «Žaba» jedna od najizvođenijih tamošnjih predstava. Režirao ju je u sarajevskom Kamernom teatru Elmir Jukić, vjerojatno najpoznatiji po humorističnoj seriji «Lud, zbunjen, normalan», a glavne uloge igrali su vjerojatno najpoznatiji BH glumac Emir Hadžihafizbegović, Aleksandar Seksan i Mirsad Tuka. I vrlo brzo gledajući ovaj film postaje jasno da je on snimljen po kazališnoj predstavi jer osim što se gotovo u cijelosti odvija u jednom interijeru i glumačke izvedbe više podsjećaju na kazalište, nego na film. No, u ovom slučaju to i ne znači nešto loše, štoviše.

Zeko (Hadžihafizbegović) je ratni veteran i vlasnik brijačnice, koji svoju radnju otvara i na Bajram, a prvi u njegovu radnju upada njegov mlađi brat Braco (Seksan). On je nedavno otpušten i ne usudi se to priznati svojoj supruzi pa po cijele dane baulja po Sarajevu, opija se, kocka i džabalebari. To njegovom starijem bratu užasno smeta i zato Zeko Braci stalno nešto pametuje i docira mu, a jasno da to jednako toliko smeta i mlađem bratu. Ubrzo u brijačnicu upada i njihov zajednički prijatelj Švabo (Tuka), taksist koji je za vrijeme rata otišao u Njemačku (otud mu, bit će, i nadimak) i koji ima ulogu svojevrsnog unproforca među braćom. No, svađa među braćom postaje sve ozbiljnija i u jednom trenutku Zeko se hvata britve i stavlja je Braci pod vrat prijeteći mu da će ga zaklati ukoliko ovaj ne obeća da će se promijeniti i prestati lokati i kockati se.

Unatoč tome što imamo ovdje svega nekoliko likova i što se praktički cijeli film, osim samog početka, odvija na istom mjestu, «Žabi» ne nedostaje dinamike i drame i posve je jasno zašto je istoimena predstava bila toliko popularna. Scenarij je, da ne zaboravim, napisao poznati bosanski filmaš Pjer Žalica (Gori Vatra, Kod amidže Idriza) i funkcionira sve to sasvim kvalitetno i na filmu, koji je potresan i koji se zasniva na tematici koja nam je svima jako dobro. Kako stoji u opisu predstave «Žaba je priča o svima nama, ljudima današnjeg vremena, dobu nerazumijevanja i usamljenosti i potrage za ljubavlju i smislom. Predstava na gotovo kirurški način dijagnosticira vrijeme u kojem živimo. Ona donosi likove koji se ne snalaze u tranzicijskom vremenu i dobu promijenjenih vrijednosti. Tekst se bavi problemima današnjeg vremena koji su isti ili slični u BiH, Hrvatskoj ili Srbiji. To je prvenstveno problem nepostojanja komunikacije i nemogućnosti da čujemo tuđe mišljenje. Ovaj tekst ima jednu sjajnu tezu, a to je da uvijek u svemu tražimo krivca, propuštajući da sami napravimo bitne promene u svojim životima. Zbog stvari, poput pitanja loših života i situacije u kojoj živimo, u stalnoj smo potrazi za krivcima, pa ih nalazimo u vlasti, u sistemu, direktoru firme, šefu, poslovođi, treneru, selektoru, umjesto da se za sebe sami izborimo. Moramo se umiješati u vlastite sudbine, umjesto što nad njima samo žalimo». Bolje od ovoga ovu predstavu, kao ni film, ne bi se moglo opisati. 

Primjedbe