DIE EHE DER MARIA BRAUN (1978,NJE) - 8/10



"Brak Marie Braun" film je koji je donio najveći komercijalni uspjeh predvodniku njemačkog novog filma Raineru Werneru Fassbinderu, kontroverznom i hiperproduktivnom filmašu. Kad je u lipnju 1982. godine umro od predoziranja kokainom i tableta za spavanje, pomalo nevjerojatno zvuči podatak da je od 1969. pa do smrti, znači u nepunih 13 godina snimio čak 40 filmova. I što je najnevjerojatnije od svega, uz njegovo beživotno tijelo pronađen je nedovršeni scenarij o njemačkoj revolucionarki Rosi Luxemburg. Često se za Fassbindera može pronaći podatak da je bio nevjerojatno kontradiktorna ličnost jer nikad nije skrivao svoju homoseksualnost, a unatoč tome se dva puta ženio. Većina njegovih filmova bile su socijalne melodrame, često sa suptilnim i britkom humorom i satiričnog duha i mnogi ističu da nitko nikada nije poslijeratni duh Njemačke uspio prikazati poput njega, a tijekom 70-ih i početkom 80-ih godina Berlinom su kružile priče kako su Fassbindera u njegovoj poznatoj kožnoj jakni znali svaku noć vidjeti u noćnim klubovima u potrazi za neobaveznim seksom i drogama, da bi sljedećeg jutra prvi bio na filmskom setu.

Ta autodestruktivnost i slobodni duh donijeli su mu i reputaciju zločestog dečka njemačkog filma, a mnogi glumci i glumice koje je angažirao optuživali su ga za brutalnost prema njima tijekom snimanja i za gotovo diktatorsko ponašanje, što je opet sušta suprotnost njegovim filmovima u kojima je redovito pokazivao duboko suosjećanje za društvene otpadnike i mržnju prema institucijama. Taj se stav sjajno može iščitati i u "Braku Marie Braun", svojevrsnoj alegoriji na postratno njemačko ekonomsko čudo, filmu koji počinje 1943. godine savezničkim bombardiranjem Njemačkom za vrijeme kojeg se Maria (Hanna Schygulla) udaje za vojnika Hermanna. No, već nakon pola dana i jedne noći on je poslan na front, a kraj rata Maria provodi u iščekivanju. Završio je i rat, Hermanna i dalje nema, a nakon što snalažljiva Maria pronađe posao konobarice u lokalu u kojem se okupljaju američki vojnici, ubrzo se upusti u vezu s Afroamerikancem Billom. Iako je od završetka rata prošlo već dosta i Maria je uvjerena kako je njezin suprug ubijen, ali on se jednog dana pojavljuje u njenom stanu.

Iako su Fassbindera "optuživali" da je u kasnijoj fazi karijere (ako se to može nazvati kasnijom) počeo snimati filmove pod utjecajem američke kinematografije (što i nije bio loš izbor jer, dobro znamo, 70-e su ujedno bile i zlatne godine američkog studijskog filma), "Brak Marie Braun" zapravo je klasični europski film koji prati uspon i pad snalažljive žene u postratnoj Njemačkoj. Moralno diskutabilni likovi i obično su bili u središtu Fassbinderove pažnje, a upravo takva je i glavna junakinja ovog filma. Maria je nevjerojatno kontradiktorna osoba koja stalno tvrdi da i dalje voli svoga muža, ali se svejedno upušta u razne veze i to isključivo kako bi osigurala bolju egzistenciju sebi i svojoj obitelji. I od tuda se može iščitati alegorija na postratnu Njemačku, koja se vrlo blizo "slizala" s pobjednicima i postala njihova ljubavnica, čime si je zapravo osigurala i nevjerojatan rast i razvoj ekonomije te je već dvadesetak godina nakon rata Njemačka opet bila jedna od vodećih europskih gospodarskih sila. Istovremeno s time nikako da se do kraja odrekne nacizma, koji je naizgled daleko, zaboravljen, utamničen, ubijen, ali je stalno tu negdje u podsvijesti i nikako ga se ne može do kraja otresti, a unatoč tome što se Maria silno trudi izgledati glamurozno, otmjeno i skupo, jasno je kako je riječ o osobi koja je negdje usput izgubila ono što bi religiozni ljudi nazvali dušom.

Inspiraciju za ovaj film Fassbinder je djelomično pronašao u poznatom Brechtovom djelu "Majka Hrabrost i njena djeca", a uspio je unutra ovaj sjajni filmaš ubaciti i brojne sitne provokacije i simbole. Tako kad se u jednoj sceni na radiju čita popis nestalih njemačkih vojnika, prvi se spominje izvjesni vojnik po imenu Adler. Kad uzmemo u obzir da Adler znači orao, onda je svjesno da se Fassbinder pomalo i izruguje njemačkim simbolima jer upravo je orao bio jedan od simbola Trećeg Reicha. Bila je ovo i jedna od najpoznatijih uloga njemačke glumice Hanne Schygulle, koja je glumila u nizu Fassbinderovih filmova, a za ulogu Marie dobila je i Srebrnog medvjeda za najbolju glumicu na festivalu u Berlinu. Bio je "Brak Marie Braun" i nominiran za Zlatni globus za najbolji film izvan engleskog govornog područja. Zahvaljujući velikom uspjehu ovog filma, Fassbinder si je uspio osigurati puno veća financijska sredstva za buduće projekte, među kojima i za meni iznimno dragu seriju "Berlin Alexanderplatz" koju smatram njegovim najvećim remek-djelom.

Primjedbe