Matteo
Garrone proslavio se prije desetak godina filmom "Gomorra" koji je
snimio prema romanu Roberta Saviana o talijanskoj mafiji Camorri, a ta su knjiga
i film ne samo šokirali i iznenadili javnost, već Saviano od tada mora živjeti
pod policijskom zaštitom pošto su mafijaši ucijenili njegovu glavu (sve dok mu,
ako se ne varam, relativno nedavno zaštitu nije ukinula nova talijanska
populistička vlada). Kriminalom u Italiji Garrone se bavi i u svojem
posljednjem filmu "Dogmanu" s kojim se predstavio na festivalu u
Cannesu i bio u konkurenciji za Zlatnu palmu, ali je zato
simboličnu nagradu po imenu "Palm Dog" dobio pseći ansambl koji je
nastupao u filmu. Nagradu za najboljeg glumca u Cannesu je dobio Marcello
Fonte, koji je utjelovio "dogmana", odnosno čovjeka koji ima salon za
pse po imenu Marcello. Zanimljivo je kako je Fonte sve donedavno radio kao
zaštitar, da bi se potom preorijentirao na glumu, za koju se formalno nikada i
nije školovao, a uloga Marcella bila mu je i prva veća uloga u karijeri.
Osim što je
Marcello povučeni tip kojem je uz pranje, čišćenje, feniranje, masiranje i što
se već sve slično može raditi s psima, najveća ljubav njegova kćer Alida koja nakon razvoda živi s majkom i viđaju se tek povremeno, on si sa
strane kućni budžet puni dilanjem kokaina na sitno. Za to većina njegovog
susjedstva i prijatelja i ne zna, no ta mu rabota na vrat nanese i bivšeg
boksača i nasilnika Simoncina, koji terorizira cijelo naselje svojim
divljanjima i kriminalnim ponašanjem. Kako je Simoncino rabijatan i ogroman tip
koji je zbog ovisnosti potpuno podemonio, a Marcello je sitan i žgoljav tip
koji je po karakteru kukavica i bježi od problema, tako i ne čudi da ga Simone
konstantno maltretira i iživljava se na njemu. S druge strane, Marcello više iz
straha nego iz nekog iskrenog prijateljstva pristaje na druženje s njim iako mu
ono samo donosi probleme, a situacija će se dodatno zakomplicirati kad Simone
shvati da se Marcellov salon za pse naslanja na draguljarnicu i na pamet mu
padne velebna ideja.
Osim što je
ispraćen s i više nego pozitivnim kritikama iz Cannesa i ispred
favoriziranog "Call Me By Your Name" pokupio sve najvažnije nagrade u
izboru talijanskih filmskih kritičara, "Dogmana" će biti i talijanski
kandidat za Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja. I ovaj
je film inspiriran istinitim događajima, a Garrone je još jednom uspio stvoriti
savršeno okruženje i pronaći nepoznate glumce koji su perfektno dočarali
ruševno i pomalo jezivo rimsko naselje Maglianu, poznato po tome da ondje baš i
ne živi ono stanovništvo dubljeg džepa. I fotografija je nekako sumorna, između
crno-bijele i filma u boji s dominantnim sivim tonovima, kojima osim
besperspektivnosti ovog područja kao da se pokušava oslikati i Marcellov
karakter. Karakter čovjeka koji nije ni pozitivac ni negativac, tipa koji bi
mirno i potiho želio živjeti svoj život, ali će ubrzo morati pokazati da se i
sam zna izboriti za sebe.
Glavna dva
lika, odnosno Marcello i Simone, mogli bi se na nekoj simboličkoj razini
također promatrati kao psi. I dok je Simone agresivni i neobuzdani rotvajler
ili doberman (ili koji već opasni veliki pas), Marcello je plahi pudl ili
jazavčar, koji će puno većeg i snažnijeg protivnika moći savladati samo ako
bude mudar. Ovo je nakon "Gomorre" definitivno najbolji Garroneov
film koji je s razlogom oduševio talijansku i svjetsku publiku i kritiku,
surovo realistična i tmurna krimi drama.
Primjedbe
Objavi komentar