GUTLAND (2017,LUX) - 6,5/10



Konačno da se dokopam i jednog filma iz Luksemburga i mislim da je ovo prvi film iz ove minijaturnog vojvodstva velikog kao dva i pol Gospića na koji sam ikada naletio. Snimljen je, doduše, "Gutland" u luksemburško - njemačko - francusko - belgijskoj koprodukciji i luksemburški je kandidat za Oscara izvan engleskog govornog područja i to s respektabilnim budžetom od tri milijuna eura, a mlada filmašica Govinda Van Maele napisala ga je djelomično po vlastitim iskustvima odrastanja u malom luksemburškom selu kao dijete imigranata. Taj imigrant ovdje je Jens (Frederick Lau, sjetit će ga se oni koji su gledali njemački film "Victoria" otprije koju godinu), mladić iz Njemačke koji se ni otkuda pojavi u malenom selu u Luksemburgu. Ubrzo shvatimo da je on razbojnik, koji je nema dugo s još dvojicom jataka opljačkao kasino u Kölnu i u Luksemburg je došao kako bi se sakrio neko vrijeme dok se ne spusti prašina.

Odluči se on zaposliti kao nadničar na jednoj od farmi, a iako je žetva već debelo počela posao mu da jedan od lokalnih farmera (400 eura tjedno na ruke, zarade li uopće toliko nadničari kod nas u mjesec dana?). Vrlo brzo Jens počinje shvaćati da se u ovom selu nešto čudno događa i da su svi stanovnici podosta neobični i zatvoreni i unatoč tome što je naizgled dobro prihvaćen, shvaća on da baš i nije tako. Bez obzira na sve, vrlo brzo on ostvari vezu s lokalkom Lucy (Vicky Krieps, partnerica Daniel Day-Lewisa u njegovom posljednjem filmu "Phantom Thread"), a iako je jedino pravilo ondje da se ne smije dirati tuđe žene, jasno da se Jens baš toga i neće držati kao pijan plota, kako bi rekao jedan državnik. Prepun je ovaj film bizarnih situacija i djeluje sve to dosta nadrealno tako da me na trenutke "Gutland" čak i podsjetio na prošlogodišnji nezavisni američki hit "Get Out". Iako ovdje nemamo crnca koji upada u društvo zlih bijelaca koji ga žele uništiti, situacija je i tu dosta uznemirujuća i čudna, a stilski me pomalo ovaj film podsjetio na filmove slavnog Austrijanca Michaela Hanekea.

Iako je fotografija iznimna, kao i lokacije i scenografija, imam dojam da je i ovo jedan od onih filmova u kojima se previše vremena potrošilo na stvaranje set-upa, odnosno okruženja. Odvija se sve to jako, jako sporo, na trenutke djeluje sve to dosta monotono i iako nakon nekog vremena postaje jasno u kojem bi se to smjeru moglo rasplesti, previše vremena je potrošeno upravo na stvaranje tog ugođaja, a na konačni pravi zaplet i rasplet, koji se odigra neviđeno brzo, moramo jako, jako dugo čekati. Bez obzira na to, bio je "Gutland" prilično zanimljiv film, koji zapravo sve svoje karte i baca na stvaranje tog podmuklog i zbunjujućeg ugođaja, baš kao već spomenuti Haneke u "Bijeloj vrpci" recimo. No, za razliku od mlade Luksemburžanke, kojoj je puno stariji Austrijanac očiti uzor, Haneke je ipak majstor tih, nazovimo to, "sporih" filmova, kod kojega ta sporost razvoja priče i stvaranja ugođaja djeluje pomalo magijski i hipnotično. Kod "Gutlanda" ipak kao da mi fali malo "mesa", a daleko od toga da je postignuta Hanekeova hipnotičnost, koja doslovno usisava gledatelja u taj svijet. 

Primjedbe