LEAVE NO TRACE (2018,SAD) - 7/10



Bijeg od civilizacije i društva negdje u divljinu i izolaciju posljednjih je godina postala sve češće tema u književnosti, a potom i u filmu, što zapravo i ne čudi jer zahvaljujući ubrzanom razvoju tehnologije događa se da mnogi ljudi pokušavaju spas pronaći u miru, tišini, samoći i bijegu od svega što ih okružuje. Prvi takav film koji mi pada na pamet, a da se pojavio posljednjih godina je "Into the Wild" Seana Penna o mladiću koji je nakon završetka fakulteta odlučio pobjeći u divljine Aljaske, dok se prije nekoliko godina pojavio i "Captain Fantastic", film o obitelji anarhista i hipija, koji su djecu odlučili odgajati u šumi. Na sličnom tragu je i posljednji film ugledne američke nezavisne filmašice Debre Granik, koja je i ranije pažnju skrenula filmovima o ljudima s društvene margine iz pasivnih krajeva Amerike kao što su bili "Down to the Bone" i "Winter's Bone" u kojem smo možda i prvi puta na djelu imali priliku vidjeti danas jednu od traženijih mladih glumica, Jennifer Lawrence.

No, za razliku od filma kao što je "Captain Fantastic" u kojem se na simpatičan i dopadljiv način prilazi tematici bijega od civilizacije i u kojem ljudi iz nekakvog bunta napuštaju sela i gradove pa bježe u šume, motivacija za okretanje leđa civilizaciji jednog od dva glavna lika u "Leave No Trace" posve je drukčija. U motivaciji iračkog veterana Willa (odlični Ben Foster) nema ničeg simpatičnog, dopadljivog ili buntovničkog, već je on pobjegao iz grada u park u blizini Portlanda, gdje se nastanio iz čiste nužde. Sa sobom je Will u izolaciju poveo i 13-godišnju kćer Tom (mlada novozelandska glumica Thomasin McKenzie), a on zbog uznapredovalog PTSP-a više nikako ne može funkcionirati u društvu i jednostavno bježi iz civilizacije zato što ne želi nikoga u svojoj blizini. Daleko od toga da je on svoje dijete poveo u šumu, gdje je uči preživljavanju i vještinama koje bi dobro došle nekom neolitičkom mladcu, nego današnjoj adolescentici, zato što strahuje da se sprema neka apokalipsa ili sudnji dan. Ta apokalipsa je za njega već odavno počela, a sa sobom je Will odlučio povesti i kćer.

I žive oni tako naizgled skladno i zadovoljno kao prvi ljudi u parku Oregona, odu povremeno i do grada kako bi Will pokupio tablete za liječenje PTSP-a pa ih ubrzo i preprodao, no obitavaju oni u kampu koji su sklepali u šumetini divovskih sekvoja. Uči tata svoje dijete kako zapaliti vatru trenjem drveta o drvo, kako skupiti kišnicu, kako se poput kameleona prilagoditi okruženju i stopiti s lišćem da te ne primijeti onaj koji te traži i slične vještine koje bi dobrodošle nekom budućem komandosu ili legionaru, a ne 13-godišnjakinji. No, vidimo da se Tom potpuno navikla na takav život i da joj je to posve normalno, vjerojatno zato što za ništa drugo i ne zna, pošto ne znamo koliko njih dvoje već žive izvan civilizacijskih okvira.

Problemi nastanu kad ih jednom prilikom zamijete rendžeri i natjeraju ih da napuste svoje prirodno stanište. Tek tada Tom počinje shvaćati što su uopće civilizacija i društvo i da njihove blagodati zapravo i nisu baš toliko loše te se vrlo brzo počne prilagođavati na novonastale okolonosti i ljude koji ih okružuju. Zato je s Willom problem nešto drukčiji i vrlo brzo shvaćamo da on jednostavno ne može funkcionirati u društvu, ne samo zbog straha za sebe i svoju kćer, već i zato što je svjestan da bi on sam vrlo lako mogao nekom nauditi. Da se nešto takvo ne bi dogodilo, on i bježi u izolaciju, a možda i glavno pitanje koje otvara ovaj film je - ima li netko pravo svoje dijete izolirati od svijeta i na taj ga način ne samo obilježiti za cijeli život, već mu i uskratiti mogućnost izbora i da jednog dana kad samo odraste i postane svjesno biće ono odluči želi li tako živjeti ili će se ipak odlučiti za civilizaciju.

Pokazao se "Leave No Trace" iznimno kompleksnim filmom, koji zapravo i ne nudi neke konkretne odgovore, ali zato otvara mnoga važna pitanja. Sjajan posao su Granik i njena scenaristička suradnica Anne Rosselini odradila po pitanju izgradnje ne samo dvoje glavnih likova, već i odnosa među njima, a oboje glavnih glumaca također su izvrsno odigrali svoje uloge. Na mene je ovaj film djelovao nekako umirujuće i opuštajuće, možda baš zato što je pravi antipod onim glasnim i agresivnim blockbusterima i zato što je autorica cijelu priču odlučila držati u nekim minimalističkim okvirima iako je bilo potencijala da ona skrene u neke druge, očekivanije i komercijalnije vode. Dobrom se pokazala odluka da se to izbjegne jer imam dojam da bi se ne samo narušila kompletna kompozicija filma, već da bi se putem i izgubila poruka. Prikazan je ovaj film nakon premijere u Sundanceu na brojnim festivalima, gdje je osvojio i brojne nagrade, a potom je krenuo i u kino-distribuciju, gdje je zaradio nešto više od 7 milijuna dolara, što je za jedan nezavisni, u pravom smislu riječi art film, sasvim solidno postignuće.

Primjedbe