THE UNBEARABLE LIGHTNESS OF BEING (1988,SAD) - 8/10



Gotovo pa ne postoji uspješna knjiga koja nije doživjela i svoju filmsku ekranizaciju pa kako bi to prošlo bez ekranizacije mnogima omiljene knjige vjerojatno najpoznatijeg češkog pisca Milana Kundere. Znam da je i ovo jedna od onih ekranizacija koje su zasigurno zasmetale fanove knjige "Nepodnošljiva lakoća postojanja", napisane 1982. godine, a tiskane dvije godine kasnije u Francuskoj, a tek potom u Čehoslovačkoj, jer, realno gledano, film poznatog američkog redatelja (Put u svemir, Invazija tjelokradica, Henry & June, Otrovno pero markiza De Sadea) i scenarista (Indiana Jones, Odmetnik Josey Wales) Philipa Kaufmana s književnim predloškom zapravo i nema toliko puno veze. Unatoč tome što je sam Kundera bio aktivni konzultant prilikom pisanja scenarija kojeg je uz Kaufmana napisao Francuz Jean-Claude Carriere (najpoznatiji kao suradnik španjolskog nadrealista Luisa Bunuela), nakon ove ekranizacije Kundera je rekao da više nikada neće dopustiti ekranizaciju nekog od njegovih djela.

Pa unatoč tome što s književnim predloškom doista i nema toliko puno veze, meni je i ovaj film oduvijek bio šarmantan i drag, možda ponajviše zbog izvrsne glumačke ekipe predvođene nenadmašnim Danielom Day-Lewisom kao praškim neurokirurgom Tomašom. Kao i u knjizi, i u filmu priča počinje potkraj 60-ih godina u Čehoslovačkoj, u kojoj je tadašnji premijer Dubček pokušao progurati nešto što se nazivalo komunizam s ljudskim licem. Osjetio se tada i u Češkoj nekakav duh promjena i pokušaja približavanja zapadu, no tu svojevrsnu revoluciju i slobodarski duh naprasno je prekinula sovjetska invazija te je komunizam s ljudskim licem skončao pod gusjenicama tenkova. U osvit praškog proljeća Tomaš živi pravo bonvivanski, održava povremenu vezu s umjetnicom Sabinom (švedska glumica Lena Olin), no nije ona jedina s kojom ovaj šarmantni liječnik održava vezu. Živi on gotovo poput rock'n'roll zvijezde, baš nepodnošljivom lakoćom on ulazi iz veze u vezu, u povremene intimne susrete sa svakom ženom koja mu zapne za oko, no sve se to promijeni prilikom posjeta liječilištu u provinciji, gdje na rasporedu ima jednu operaciju mozga.

Ondje upozna mladu konobaricu Terezu (također fantastična Juliette Binoche), kojoj je život u provinciji nepoticajan te se ona ubrzo zaputi u Prag i doseli Tomašu u stan. Na taj način zakomplicira njegove redovite avanture i nesputan način života, no između njih se stvori jaka veza i na neko vrijeme izgleda da bi Tereza mogla biti ta koja će uspjeti obuzdati ovog neurokirurga. No, nekako s njenim dolaskom u Prag, ondje se počinje komplicirati situacija i duh slobode počinje se buditi u dobrom dijelu stanovništva. Nitko, doduše, ne može ni slutiti da će se uskoro na ulicama ovog divnog grada pojaviti sovjetski tenkovi, a u vlak promjena odluči se ukrcati i Tomaš, naizgled potpuno apolitičan tip, koji u novinama napiše članak kritičan prema komunizmu, što će ga uskoro skupo koštati.

Iako je film jako teško uspoređivati s knjigom, koja se smatra jednom od najboljih knjiga 20. stoljeća, i film je bio prilično zapažen i hvaljen od strane kritike, a zaslužio je i dvije nominacije za Oscara (najbolji adaptirani scenarij, dok je poznati Bergmanov suradnik i slavni švedski kamerman Sven Nykvist bio nominiran za fotografiju). Iako je film snimljen u američkoj produkciji, praktička cijela glumačka ekipa bila je sastavljena od europskih glumaca, a uz već spomenute pojavljuju se u filmu i Šveđani Erland Josephson i Stellan Skarsgaard, Čeh Pavel Landovski i Nizozemac Derek de Lindt. Kako je u to vrijeme Čehoslovačka i dalje bila komunistička država jasno da se film po romanu koji, sasvim logično, baš i nije bio po volji komunističkim aparatčicima, ondje nije mogao snimati. Tako je praktički cijeli film snimljen u Francuskoj, a scene u kojima je prikazana sovjetska invazija na Prag djelomično je snimljena u Lyonu i kombinirana je s arhivskim snimkama stvarnog događaja. Unatoč tome što stoji da se knjigom i nije uspio prenijeti duh ove stvarno fantastične knjige (ukoliko ima netko da ju je propustio, toplo je preporučujem pa neka onda pogleda film), meni je i Kaufmanov film oduvijek bio jako dobar i jako drag. Možda baš zato što ga nisam htio gledati kao puku ekranizaciju i grozničavo tražiti greške i propuste, već sam ga uvijek gledao kao djelo samo za sebe. 

Primjedbe