22 JULY (2018,NOR) – 8/10



Nije ovo prvi puta da su se u kratkom roku pojavila dva filma koji tematiziraju isti događaj, no za razliku od većine takvih slučajeva, i «Utoya 22. juli» Erika Poppea i «22 July» Britanca Paula Greengrassa podjednako su dobri filmovi, ponajviše zato jer istovjetnoj temi pristupaju na posve različite, a opet jednako zanimljive načine. I dok je Poppe mučki napad imbecila koji se odaziva na ime Anders Breivik odlučio prikazati  gotovo na dokumentaristički način te je u jednom kadru snimio film u kojem se ovaj ljudski šljam uopće i ne prikazuje i ne daje mu se nimalo prostora, Greengrass se odlučio na pomalo holivudski stil u kojem na cjelovit i kompleksan način gleda i na sam užasni događaj 22. srpnja 2011. godine, kao i na njegove posljedice. 

Prije no što je počeo snimati filmove, prvo za televiziju, a potom i «prave» filmove, Greengrass je radio kao novinar, a to se u dobrom dijelu njegovih filmova i vidi (jasno, ako zanemarimo one filmove koje je snimao u Hollywoodu kao što je franšiza o inspektoru Bourneu ili sasvim dobri «Kapetan Phillips»). Posebno tu mislim na film «Bloody Sunday» iz 2002. godine, kojim se zapravo i proslavio i u kojem je gotovo na faktografski, analitičan, a opet filmski uzbudbljiv i emotivan način ispričao priču o tragičnim događajima za vrijeme sektaškog rata u Sjevernoj Irskoj 1972. godine.

Gotovo na istovjetan pristup Greengrass odlučio se i kod ovog filma o ovom za Norvežane i dalje iznimno bolnom događaju te je sam i napisao scenarij po knjizi «One of Us» u kojoj je norveški novinar Asne Seierstad ispričao istinite priče nekolicine mladih preživjelih masakr na Utoyi. Iako je film snimljen pretežito u norveškoj produkciji i s norveškim glumcima, govori se na engleskom jeziku kako bi bio prihvatljiviji i prijemčiviji i zapadnom tržištu, a u središtu priče ovog filma je tinejdžer po imenu Viljar Hanssen. On je s još stotinama svojih vršnjaka, mlađim bratom i prijateljima dio ljetnih praznika provesti u kampu za mlade na otočiću Utoya nedaleko od Osla, koji tradicionalno organizira norveška radnička partija. Vjerojatno svi znaju što se ondje dogodilo jer nakon što je ispred zgrade norveške vlade desničarski ekstremist Anders Breivik ispred zgrade norveške vlade aktivirao bombu, zaputio se na Utoyu, gdje je pobio gotovo 80 mladih ljudi. Ovaj poremećeni fanatik nadao se da će na ovaj način započeti nekakav vjerski rat i da će potaknuti slične imbecile poput njega na akciju «čišćenja» Europe od nedomicilnog stanovništva i imigranata.

Za razliku od Poppeovog filma u kojem Breivika uopće i ne vidimo, Greengrassov film počinje njegovim sumanutim činom i potom pratimo njegovo suđenje, kao i posljedice koje je njegov akt imao ne samo na one koji su uspjeli preživjeti, već i na čitavo norveško društvo. Tešku zadaću da uđe u psihu ovog monstruma dobio je poznati norveški glumac Anders Danielsen Lie (čovjek je očito predodređen za filmove koje imaju datume u imenu pošto ga se sjećamo iz odličnog «Osla, 31. augusta»). Vjerujem da mu nije bilo lako odglumiti vjerojatno najgoreg negativca u povijesti svoje zemlje još od Vidkuna Kvislinga, no svoj zadatak je odradio i više nego korektno jer je sjajno prenio tu hladnoću i bešćutnost Breivika, kojem je jedna od prvih reakcija nakon uhićenja bila traženje pomoći jer si je prst porezao na lubanju nekog djeteta kojem je hladnokrvno i bez imalo grižnje savjesti oduzeo život. Djelomično se ovim filmom pokušava proniknuti u um ovog gada i pokušava se shvatiti njegova motivacija, no na jedan oprezan, promišljen i pažljiv način te se ovoj teškoj i bolnoj temi pristupa na vrlo empatičan i iskren način. 

Primjedbe