A FABRICA DE NADA (2017,POR) – 7,5/10



Neobičan film o skupini radnika u tvornici liftova u problemima koji pokušavaju ostvariti samoupravljačku utopiju stiže nam iz Portugala, a unatoč trajanju od puna tri sata, «Tvornica ničega» pokazao se kao iznimno zanimljiv film. Inspiraciju za ovaj film njegov autor Pedro Pinho našao je u tvornici liftova koja je na svojevrsni samoupravljački način u Portugalu postojala i funkcionirala od 1975. do 2016. godine, a ovaj film tu kolektivističku avanturu stavio je u sadašnje doba i pratimo je od njenih početaka. Nakon što jedne noći radnici stignu u svoju tvornicu i shvate da netko odvozi strojeve iz nje, oni shvate da im se ne piše dobro. To se sljedećeg jutra i ostvari jer vlasnica im dovodi novo, krizno vodstvo, koje već sljedećih dana počinje individualne razgovore s radnicima i nudi im otpremnine. Vidimo kako se radnike pokušava zavaditi, a većina ipak odbija ponuđene otpremnine i kreću ne samo u štrajk, već i u blokadu tvornice. Potom dolaze na ideju da bi oni sami mogli nastaviti s proizvodnjom i iako na trenutak izgleda da bi ta samoupravljačka bajka mogla uspjeti, uskoro se pokazuje da je sve to bila samo iluzija i da su upali u klasičnu kapitalističku zamku. Jer nitko od njih zapravo ne zna upravljati tvornicom i shvaćaju da bi morali zaposliti menadžment, koji bi opet morao biti daleko bolje plaćen od njih.

Funkcionira ovaj film u dobrom dijelu gotovo kao dokumentarac, a dodatnoj autentičnosti doprinijela je činjenica da je Pinho angažirao neprofesionalne glumce da bi se pred kraj gotovo pa počeo pretvarati u neorealistički mjuzikl. Moglo bi se reći da je ovo donekle i eksperimentalni film o socijalnom realizmu koji na trenutke prelazi i u nadrealizam, a očiti Pinhovi uzori su legendarni britanski socijalni filmaš Ken Loach te njegov puno poznatiji sunarodnjak Miguel Gomes (najpoznatiji po također gotovo pa dokumentarističkoj trilogiji «Arapske noći»). Očita Pinhova intencija bila je ne samo kritika kapitalizma, već je ova satirična drama gotovo pa pljuska u lice europskoj ljevici, koja je pokazala da je nedorasla problemima i ne nudi ništa konkretno, zbog čega i doživljava poraz za porazom na izborima. 

Jer uz glavnu priču o samoupravljačkom eksperimentu ovdje imamo i nekoliko podpriča od kojih neke djeluju dosta nepovezano i rastrgano i donekle narušavaju dojam ovog inače jako dobrog i zanimljivog filma pa tako imamo i jedan dugi kadar u kojem skupina intelektualaca razgovara i analizira situaciju gotovo iz marksističke perspektive. No, ta intelektualna ljevica danas se u Europi praktički svela na svojevrsne salonske socijaliste, koji mudruju i mudruju, čovjek bi pomislio da imaju oni odgovore na sva pitanja, no na kraju ispada da oni zapravo ne nude nikakva konkretna rješenja, već se drže onog što se pokazalo neuspješnim i propalim, a takvo je to mudroslovno društvo i u ovom filmu. Pinho se ovim filmom zapravo najviše poigrava tim problemom, problemom svijeta koji je potpuno ostao bez ideja i koji je nakon pada berlinskog zida vrlo brzo shvatio da baš i nismo došli do «Kraja povijesti» kako je mislio Fukuyama.

Premijeru je ovaj film imao na redateljskoj večeri festivala u Cannesu 2017. godine, gdje je i dobio nagradu kritičara, a osvajao je još brojne nagrade po svjetskim festivalima. U svakom slučaju riječ je o jednom od onih klasičnih europskih art filmova, koji nemaju klasičnu naraciju i koji se sigurno neće dopasti širokim masama. Ipak, «Tvornica ničega», koja me u nekim trenucima podsjetila na legendarni skeč Top liste nadrealista o tvornici u kojoj se proizvodi ništa, film je koji bi se mogao svidjeti onima koji vole pomalo nekonvencionalan sadržaj koji pomalo tjera na razmišljanje. 

Primjedbe