ALANIS (2017,ARG) – 6,5/10



Još jedna realistična, životna drama snimljena gotovo pa dokumentarističkim stilom stiže nam iz Argentine u kojoj pratimo nekoliko dana u životu mlade majke po imenu Alanis koja za kruh i mlijeko zarađuje prostitucijom. Alanis je 25-godišnjakinja koja u iznajmljenom stanu živi s malenim sinom Danteom, a nakon što je stanodavac izbaci van jer ju je inspekcija uhvatila kako se ondje kurva, ona završi na ulici. Smještaj pronađe u podrumu butika svoje tetke kojoj mora lagati da traži «pošteni» posao i pretvarati se da se više ne prostituira, no problem je što ne odustaje od starih navika, a to će je dovesti u još ozbiljnije probleme. Upast će tako uskoro ona na teritorij drugih prostitutki koje prema konkurenciji nemaju nimalo empatije, dok su neke od njenih mušterija su prilično nasilne i nastrane. Ipak, Alanis je spremna učiniti sve kako bi osigurala egzistenciju sebi i svome sinčiću, koji je jedino što joj zapravo predstavlja nešto u životu.

Nudi ovaj film pomalo šokantan i strašan pogled u taj polusvijet Buenos Airesa, multimilijunskog grada u koji, baš kao i u ostale slične megapolise, brojni ljudi dolaze u potrazi za srećom i poslom. Nažalost, mnogi baš poput djevojke sa sela iz ovog filma završe u onoj profesiji koju vjerojatno niti jedan roditelj ne bi poželio svojoj kćeri. No, autorica ovog filma, ugledna argentinska art-filmašica Anahi Berneri, koja je i sama odrasla u istom tom Buenos Airesu, ne prikazuje svoju junakinju kao nekakvu žrtvu, niti želi da je publika tako gleda. Štoviše, Alanis je mlada žena kojoj je jedini cilj preživjeti u ovom surovom okruženju u kojem ne može očekivati pomoć ni od koga, ali ona je ujedno i žena koja ne želi ničiju samilost i koju nije sram što egzistenciju sebi i sinu osigurava na način koji to čini. Baš kao što je i svijet u kojem ona egzistira mračan i tmuran, takva je i fotografija u ovom filmu, a sjajnu ulogu mlade prostitutke isporučila je i mlada argentinska glumica Sofia Gala, koja je za svoju izvedbu dobila brojne nagrade.

Uostalom, ovaj je film dobio brojne nagrade nakon što je premijerno izveden u Torontu 2017. godine. U San Sebastianu su nagrade za najbolju redateljicu i glumicu dobile Berneri i Gala, dok je film bio nominiran za glavnu nagradu, Zlatnu školjku. Gala je dobila nagradu i za najbolju glumicu godine po izboru argentinskih filmskih kritičara, dok je u izboru za argentinski film godine «Alanis» bila nominirana u kategorijama najbolje režije, glave uloge i originalnog scenarija. Zanimljivo je kako je malenog Dantea «odglumio» i stvarni sin glave glumice, što je zasigurno i glavni odgovor na pitanje kako je moguće da glavna junakinja tako dobro barata s klincem od možda godinu dana. Taj odnos majke i sina zapravo je i središnja tema ovog filma koji se uglavnom sastoji od statičnih, nerijetko dugih kadrova, a ne sjećam se kad sam gledao neki film u kojem se u scenama toliko često pojavljuju zrcala ili prozirna stakla izloga i odrazi u njima. I u tome zasigurno ima dosta simbolike jer ipak je glavna junakinja prostitutka koja je praktički cijelog dana izložena pogledima, gotovo kao lutka u izlogu, a iako «Alanis» počinje kao klasični film o životu prostitutke, kako se on bliži kraju, sve više shvaćamo da je ovaj film zapravo portret samouvjerene žene koja živi bez ikakvih očekivanja da će joj netko ne pomoći, nego i suosjećati s njom, ali baš zbog toga i može živjeti na način da se ne mora nikome ispričavati zbog onoga što radi i onoga što jest.

Primjedbe