HALLOWEEN (2018,SAD) - 6,5/10



Bilo bi potpuno pogrešno i promašeno uspoređivati ovaj po tko zna koji remake, reboot, spinoff ili kako se već sve ne nazivaju te reciklaže poznatih filmova s remek-djelom Johna Carpentera iz 1978. godine i pokušao sam izbjeći tu zamku gledajući najnoviju verziju "Noći vještica". Te usporedbe bile bi neumjesne kao da uspoređujem Lea Messija ili Cristiana Ronalda s nekim nogometašićem iz HNL-a ili kao da idem uspoređivati performanse Ferrarija ili Lamborghinija sa Zastavom 128 ili Spačekom. Jer stari majstor Carpenter jedan je od najvećih autora horora u povijesti i za njegov film o Michaelu Myersu i Laurie Strode mirna srca bi se moglo reći da je savršen i jedan od najboljih horora ikada snimljenih. Carpenter se uvijek isticao svojevrsnom jednostavnošću i naracijskom čistoćom, snimajući filmove bez ikakvih kompliciranja i mudrovanja, a najbolji primjer za to uz "Halloween" definitivno je i njegov "The Thing" iz 1982. godine.

Čim sam vidio koja je ekipa iza nove verzije "Noći vještica" bio sam prilično skeptičan, unatoč tome što su i Carpenter i Jamie Lee Curtis, koja je ponovila ulogu Laurie, navedeni među producentima. Scenarij za ovaj film zajedno su napisali Danny McBride i David Gordon Green, dvojac koji je do sada surađivao više puta, ali obično su to bile komedije kao što su serije "Vice Principals" ili "Eastbound and Down". Green se prihvatio i režije iako je do sada uglavnom režirao komedije koje su ga i proslavile (Pineapple Express, Your Highness), da bi se nedavno počeo prebacivati na dramski sadržaj i snimati malo ozbiljnije filmove. I njemu i McBrideu ovaj je film zapravo bio prvi pravi doticaj s hororom, a scenarij je nastajao pod nadzorom tatice Carpentera, koji je istaknuo da nije ni gledao sve filmove iz serijala, no jubilarni deseti nastavak odlučio je uzeti pod svoje.

I mora se priznati da ideja McBridea i Greena uopće nije bila loša. Oni su priču smjestili točno 40 godina u budućnost u odnosu na originalni film. Myers je i dalje u ludnici pod strogim nadzorom, a Laurie je već odavno postala baka. Naravno da su traume iz mladosti i bliski susreti s manijakalnim serijskim ubojicom i oličenjem čistog zla na nju morali ostaviti traga pa ona sada živi kao oni američki fatalisti koji se spremaju za sudnji dan i koji rade skrovišta pod zemljom u slučaju nuklearnog rata. Priprema se Laurie za novi susret s Myersom za koji je sigurna da će se kad-tad dogoditi i jasno da je u pravu. Kad do toga dođe, Laurie je zapravo jedina koja ga može zaustaviti u novom suludom ubilačkom pohodu.

Green i McBride priču su, dakle, vratili gotovo na sam početak i ona se nastavlja isključivo na originalni film. Sve te silne nastavke nisam ionako ni gledao, no sada opet imamo Myersa kao potpuno misterioznog tipa o kojem se ne zna ništa osim da je kao šestogodišnjak iskasapio sestru. Čak su i neki likovi kreirani po uzoru na originalni film jer umjesto doktora Loomisa sada imamo doktora Sartaina (ugledni turski glumac Haluk Bilginer), koji je opsjednut Myersovim likom i pokušava proniknuti u njegov mozak. I neke od scena gotovo pa su prepisane iz originalnog filma, dok su neke klasično davanja hommagea, ali u nešto izmijenjenim ulogama (oni koji se dobro sjećaju originala prepoznat će te scene), a pomalo su i izmijenjene uloge Myersa i Laurie. Nije više Laurie djevojka koja ne zna što joj se sprema, sada je ona 60-godišnjakinja koja je cijeli život posvetila obračunu s Myersom tako da daleko od toga da će pristati ona na ulogu klasične lovine.

Ipak, najveći problem ovog filma je što on zapravo gotovo uopće i nije strašan. Za mene se efekt strave ne postiže scenama u kojima Myers drobi ljudima glave kao bundeve ili ih pribija na špičastu ogradu. Ti trenuci zapravo uopće nisu strašni, samo su nepotrebni i gadljivi, a posve je jasno zašto su Green i McBride njima i pribjegli. Jer kad u hororu nisi na svom terenu i za njega imaš talenta koliko deda Carpenter ima u nožnom palcu, onda da bi zastrašio i šokirao publiku vjerojatno moraš pribjegavati takvim rješenjama. Jer, sjetimo se samo originalnog "Halloweena" u kojem takvih gadljivih scena uopće i nema, a film je jedno trideset puta strašniji i jeziviji. Trenuci kad znaš da je Myers tu negdje i da se sprema nekoga ubiti u Carpenterovom filmu traju dugo, a najveći strah je u odlaganju. Znaš da će maskirani manijak nekoga ubiti, no to nikako da se dogodi pa se zbije tek onda kad misliš da se lik uspio izvući. Ovdje je situacija potpuno drukčija. Myers se uglavnom samo pojavi, nekoga ubije na brzinu na najjeziviji mogući način pa krene u potragu za sljedećom žrtvom.

Sjetimo se samo još jednog genijalca Stevena Spielberga i još jednog od najpoznatijih horora svih vremena "Ralja". I tamo je, baš kao i u Carpenterovom "Halloweenu" strah apsolutna konstanta unatoč tome što veliku bijelu psinu zapravo vidimo u posljednjih nekoliko minuta. No, i prije no što se ona pojavi znamo da je to nešto užasno opasno, smrtonosno i jezivo od čega nema spasa. Potpuno je jasno da ne može baš svatko biti Spielberg ili Carpenter i ne može se Greenu uzeti za zlo što nije u rangu ovih velikana i što, kladio bih se u život, nikada neće ni biti. Baš zato ovaj "Halloween" nikako se ne smije uspoređivati sa THE "Halloweenom" i u tom slučaju može to biti sasvim pristojan i zabavan horor s redom šala (ništa manje od ovog dvojca i nisam očekivao) i redom užasa. No, nažalost, onaj najvažniji red, a to je red strave nekako nedostaje i to je, ponavljam, daleko najveći problem ovog filma.

Primjedbe