MADEMOISELLE PARADIS (2017,AUT) – 6,5/10



Wolfgang Amadeus Mozart očito nije bio jedino glazbeno čudo od djeteta koje se pojavilo u Habsburškoj monarhiji u drugoj polovici 18. stoljeća. I dok Amadeusovu priču svi više, manje dobro znamo, austrijska filmašica Barbara Albert donosi nam priču o njegovoj suvremenici i sestri po glazbenom talentu, Mariji Tereziji von Paradis iliti gospođici Paradis. No, za razliku od Mozarta koji se, osim po nevjerojatnom talentu naravno, ni po čemu drugome nije razlikovao od ostalih ljudi, gospođica Paradis bila je potpuno slijepa. Vid je počela gubiti već u drugoj godini života, da bi potpuno oslijepila do pete godine, no to nije spriječilo ovu djevojku iz bogate bečke aristokratske obitelji, čiji je otac bio jedan od savjetnika carice Marije Terezije (po kojoj je ova zasigurno i dobila ime), da bude pijanistički virtuoz. Iako nije vidjela ni prst pod nosom, svirala je ona i komponirala kao Strauss, a u ovom filmu pratimo samo jednu crticu iz njenog života i to onu crticu kad je završila na tretmanu kod slavnog liječnika Franza Antona Mesmera, čovjeka po kojem je i nastala engleska riječ «mesmerize». Ovaj njemački liječnik se zanimao za astronomiju, a smatra ga se i jednim od začetnikom hipnoze te je baš njemu dopao zadatak pokušati vratiti vid mladoj pijanistici.

Već u prvoj sceni vidimo da nas očekuje prilično neobičan film jer dok gđica Paradis svira, odmah shvaćamo da s njom nešto nije u redu. Jednako kako glazba koju ona svira na klaviru zvuči sjajno, tako i njezino lice pokazuje da je to djevojka u ozbiljnom problemu. Opće je poznato da se gotovo svi virtuozi tijekom svirke toliko unesu u svoju izvedbu pa možda i nesvjesno počnu proizvoditi grimase i čudne izraze lica, no kod gospođice sve to izgleda još deset puta grotesknije jer njoj oči naprosto bježe s jedne na drugu stranu i bez da se ne zna njezina priča jasno je da s njom nešto ne štima. Nakon što izmami gospođica pljesak cijele dvorane, shvaćamo da je njena pozicija gotovo kao ona cirkuskog majmuna te je njeni roditelji vode od dvora do dvora kako bi svi vidjeli ovo čudno čudo od djeteta, a sljedeću stepenicu u njenom napretku trebao bi donijeti tretman kod čudnovatog doktora Mesmera. Vrlo brzo shvaćamo da su njegove metode prilično nekonvencionalne i da izazivaju čak i podsmijeh među ostalim liječnicima, no te metode ubrzo počinju davati rezultate jer se gospođici postupno počinje vraćati vid. No, kako joj se vid vraća, tako kopni i njezina virtuoznost na klaviru, a njenim roditeljima je očito važnije da imaju slijepo čudo od djeteta za pokazivanje, već zdravo dijete koja možda i neće biti u rangu Mozarta, ali će barem vidjeti.

Baš kao i gotovo svi filmovi smješteni u to razdoblje, djeluje i "Gospođica Paradis" dosta kičasto i groteskno, s onim ogromnim perikama na kojima bi pozavidjela i Marge Simpson i haljinama za koje treba valjda pola dana da ih se navuče i još pola da ih se skine. Daleko najjači adut ovog filma je glavna glumica, mlada Rumunjka Maria Dragus, koju smo mogli vidjeti u Mungiuovoj «Maturi» i Hanekeovoj «Bijeloj vrpci», definitivno jedna od najtalentiranijih europskih glumica svoje generacije, koju bismo uskoro trebali i vidjeti i u nekim britansko-američkim filmovima. Može se na ovaj film gledati i kao na svojevrsnu feminističku satiru jer ne samo da je zdravstveno stanje ove mlade žene ovdje sekundarno, već se i liječnici natječu koji će bolje obezvrijediti Mesmerove metode i radije će da ona ostane slijepa, nego da čovjeku priznaju da je uspio nešto postići. Imao je ovaj film lijep festivalski život te je osvojio i pet nagrada (doduše, onih utješnih kao što su sporedna glumica, make-up, fotografija, kostimografija i scenografiju) u izboru za austrijski film godine, no utjeha mu može biti što je ušao u izbor od 50 kandidata za europski film godine. 

Primjedbe