MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS (2017,IND) - 8/10



Pravo malo čudo art-filma stiže nam iz Indonezije, koje je premijerno prikazano na redateljskoj večeri festivala u Cannesu 2017. godine i za koje možemo zahvaliti tamošnjoj autorici imena Mouly Surya. "Marlina ubojica u četiri čina" neobična je kombinacija trilera i drame, čak s elementima westerna i film je to koji na trenutke izgleda kao da ju je po scenariju Quentina Tarantina snimio Sergio Leone. Riječ je o vizualnom izuzetnom filmu s kojim se Surya predstavila kao autorica s istančanim stilom i izuzetnim osjećajem za kadriranje. Fotografija u ovom filmu naprosto je čudesna. Baš kao i kompletna priča i likovi, cijelo to okruženje brda otoka Sumbe, i kamera djeluje potpuno nadrealno i cijeli se film sastoji od statičnih, često i prilično dugih kadrova. Ima tu i dosta igre sa svjetlošću i pridodnim osvjetljenjem i očigledno je da su Surya i direktor fotografije Yunus Pasolang brižno pazili na svaki detalj. Tako su se pojedine scene očigledno morale snimati u točno određeno doba dana kad sunčeva svjetlost pod pravim kutem ulazi kroz prozor kuće u kojoj živi glavna junakinja filma, opaka udovica po imenu Marlina.

Kao što i sam naziv sugerira, film je podijeljen u četiri poglavlja: pljačka, putovanje, priznanje i rođenje. U prvom poglavlju upoznajemo udovicu Marlinu, koja nakon smrti muža (čije preparirano tijelo se nalazi posjednuto u dnevnom boravku, prva potpuno luda bizarnost u ovom filmu, a bit će ih pregršt), živi sama na izoliranom imanju. Ima ona dosta stoke, a jednog se dana na njezinim vratim pojavi ostarjeli tip po imenu Markus. On joj hladno kaže da će ubrzo doći još šest tipova i da će joj ukrasti sve što imaju, a kako je ona privlačna žena, jasno da će je i silovati. To se uskoro i dogodi pa u njezinu kuću uskoro stiže još šest primitivnih zgubidana, koji je kreću maltretirati, no Marlina nije jedna od onih žena koje se tako lako daju zafrkavati. Što se dalje događa ne bi imalo pretjerano smisla otkrivati, no iako je tempo ovog filma dosta sporovozan, ovo je definitivno jedan od najluđih filmova godine.

Riječ je o iznimno subverzivnom i provokativnom filmu sa snažnom feminističkom porukom, kojim autorica pomalo i satirizira te tradicionalne ostatke indonezijskog društva. Imamo ovdje i pregršt simbolike, nadrealizma, potpuno ludih situacija i razgovora izvan svake pameti (najbolji primjer je rasprava o trudničkom seksu, tijekom kojeg netko kaže da bi žene u kasnijoj fazi trudnoće trebale izbjegavati seks jer bi u suprotnom njihova djeca mogla imati plosnatu glavu). Jednako koliko i potpuno luda priča, očaravajuća fotografija, veliki plus ovog filma je i muzika pomalo u stilu Enia Morriconea pa zato i ne čudi da su indonezijski kritičari zbog "Marline" osmislili i potpuno novi žanr "Satay western". Sad, daleko od toga da sam neki stručnjak za indonezijski jezik ili kulturu, no koliko sam uspio pročitati po internetima riječ satay je nekakvo tradicionalno indonezijsko jelo. Pa ako Talijani mogu imati špageti westerne, zašto Indonežani ne bi mogli imati i svoj podžanr westerna nazvan po svom valjda najpoznatijem jelu? Vrijeme će pokazati hoće li ovaj film biti jedini primjer ovog novostvorenog podžanra ili će netko slijediti Suryin primjer, no "Marlina" je jedan od onih filmova koji bi se mogli i morali svidjeti onima koji u filmu traže nešto neobično, novo, originalno i nešto što do sada nikada nisu vidjeli. Ovo je definitivno jedan od takvih filmova.

Primjedbe