PI (1998,SAD) - 8/10



Darren Aronofsky jedan je od onih autora koji u svojim filmovima voli ostavljati zamke, zagonetke, poigravati se sa simbolikom, religijskim motivima, misticizmom i ako je netko poslije nekog od njegovih filmova (Rekvijem za snove, Fontana, Hrvač, Crni labud, Noah ili Majka!) ostao pomalo začuđen i pogubljen, to je vjerojatno zato što nikada nije pogledao njegov dugometražni prvijenac "Pi". Oni koji se sjećaju tog psihološkog trilera jako dobro znaju da su po gore spomenutom zapravo kamilica u odnosu na ostatak njegove filmografije, ali već sa svojim debitantskim filmom Aronofsky je pokazao što od njega u budućnosti možemo očekivati. U prvom redu to su originalnost, kao i inovativnost u odabiru tema jer je u posljednjih dvadesetak godina Aronofsky pokazao da od njega stvarno možemo očekivati neočekivano.

"Pi" je ujedno bio i prvi film ikada koji se mogao skinuti s Interneta, a na uloženih 68 tisuća dolara, koliko je koštala kompletna produkcija, film je zaradio više od 3,2 milijuna dolara, što je i više nego respektabilna brojka. Zanimljivo je kako je Aronofsky uopće i došao do tih 60 tisuća dolara s koliko je uspio zaokružiti cijelu priču. Od članova obitelj i prijatelja prikupljao je donacije od stotinu dolara, obećavajući da će im vratiti 150 dolara ukoliko film bude profitabilan, a ukoliko se pokaže kao komercijalni fijasko, barem će im se vidjeti ime u odjavnoj špici filma. Film ne samo da nije bio fijasko, već je Aronofskog instantno pogurnuo na A listu američkih redatelja pošto je za "Pi" dobio nagradu za najboljeg redatelja na Sundance film festivalu.

Kao što je lako za pretpostaviti, ime filma odnosi se na poznatu matematičku konstantu (onu 3.14, pomalo se naježim kad se sjetim da postoji nekakvo natjecanje u kojem djeca napamet bubaju što više decimalnih brojeva pa se natječu tko će znati više, svjetski rekord navodno drži neki maleni, ne znam bih li ga nazvao genijalac ili idiot, Iz Indije, koji je 17 sati lupao 70 tisuća znamenki), a glavni junak filma je matematičar koji postaje opsjednut s dva nepomirljiva entiteta - ljudskom iracionalnoću i savršenošću brojeva. Max Cohen (malo poznati glumac Sean Gullette, inače dugogodišnji prijatelj Aronofskog, koji je i jedan od sukreatora priče za "Pi") matematičar je koji vjeruje da se sve u svijetu može objasniti pomoću brojeva, a što više on tone u svijet brojeva, tako se sve više počinje otuđivati od svijeta i ljudi te postaje sve paranoidniji.

Osim što je, posve očito, tema i više nego bizarna, film je snimljen u crno-bijeloj tehnici i djeluje posve nadrealno, hermetično i bizarno, tako da ga mnogi uspoređuju s opusom Davida Lyncha, a ja sam nekako oduvijek imao dojam da ono što je za Lyncha bio «Erasherhead», za Aronofskog je «Pi».  Riječ je o iznimno intenzivnom, pametnom i zakučastom trileru, kojeg je na trenutke dosta teško pratiti, ali koji je briljantno napisan, režiran, snimljen i odglumljen i koji u sebi sadrži i brojne reference ne samo na matematiku, već i na drevnu kinesku stratešku igru Go, ali i na kršćanstvo, judaizam, kabalu i islam. Sve to samo govori da osim što je vrstan redatelj, Aronofsky je i nevjerojatan erudit s velikim znanjem, što i ne čudi kad se zna da je uz filmsku režiju čovjek na Harvardu završio i socijalnu antropologiju, a u ovom filmu vidimo koliko su potpuni kaos i potpuna savršenost nevjerojatno bliski, a znanje ponekad može biti više proklestvo, nego blaženstvo. 

Primjedbe