THE KING (2017,SAD) - 9/10



Voljeli ga ili ne, vjerojatno će svi priznati da je Elvis Presley najveća zvijezda pop kulture i čovjek koji i danas, više od 40 godina nakon smrti, donosi multimilijunsku zaradu. Elvisovim likom i djelom, ali i njegovom ostavštinom pozabavio se ugledni američki dokumentarist Eugene Jarecki, politički angažirani filmaš koji je do sada snimao filmove o brojnim poznatim političarima kao što su Ronald Reagan ili Henry Kissenger, a sada je red stigao i na Kralja. I snimio je Jarecki stvarno izvrstan i genijalno osmišljen film koji nije klasični biografski dokumentarac jer uz fragmente iz Elvisovog života pratimo američku sadašnjost i mnogi poznati i nepoznati Amerikanci pokušavaju nam približiti koliko je Presley utjecao na razvoj ne samo američkog, već kompletnog zapadnog društva. Tako Jarecki u Elvisovom Rolls Royceu iz 1963. godine putuje gradovima u kojima je živio Kralj, od rodnog mu Tupela u Mississippiju, do Memphisa gdje je započeo glazbenu karijeru, New Yorka u kojem se nije uspio snaći pa do Las Vegasa, uz koji je vezana posljednja faza njegove karijere.

Ugošćuje Jarecki u Elvisovim kolima i brojne glazbenike, koji u ovoj limuzini sviraju ili svoje pjesme ili obrade Presleyjevih pjesama, a na njegovu ostavštinu gleda se iz više različitih kutova i kroz razgovor s raznim ljudima pokušava autor saznati što za njih uopće danas Elvis znači. Dok je za bijele Amerikance Elvis od prvog trenutka bio Kralj i čovjek koji je otvorio vrata brojnim drugim glazbenicima i zahvaljujući njemu rock'n'roll je 50-ih godina doživio potpuni boom, vidimo da crni Amerikanci imaju neki drukčiji pogled na njegov lik i djelo. Za mnoge je on bio simbol stare, segregacijske Amerike pošto je ne samo dobar dio svog opusa bazirao na obradama pjesama Afroamerikanaca, već nije učinio ništa po pitanju borbe za ljudska prava, a zasigurno je mogao doprinijeti i njegova riječ bi značila puno. Vidimo također da mu se danas zamjera što je on bio svojevrsni poster boy agresivnog američkog kapitalizma i liberalizma, koji se baš 50-ih i 60-ih počeo "izvoziti" u svijet i mnogi zanimljivi sugovornici analiziraju koliko se Amerika promijenila u ovih 50 ili 60 godina.

Glavno pitanje koje se postavlja ovim dokumentarcem glasi je li američko društvo u tom razdoblju napredovalo ili nazadovalo i kolika je u svemu tome Elvisova zasluga. Također, Jarecki problematizira i život samog Presleyja, koji je po njemu posve tragična ličnost. Najpoznatije lice na svijetu koje je u početku željelo samo svirati i pjevati i na taj način pronaći sreću te usrećiti mnoge ljude koji vole glazbu koju je stvarao, a čija mišljenja i želje uopće nisu bile bitne i ništa ga se zapravo nije pitalo. Vidimo kako je dobar dio svog talenta i karijere nakon eksplozije u prvoj polovici 50-ih potom potratio na snimanje bezveznih filmova u Hollywoodu, gdje je bio daleko najplaćenija zvijezda, no to ga nije činilo sretnim. Tu je i odnos s famoznim Pukovnikom, njegovim menadžerom, koji se silno obogatio na račun Elvisa i koji je možda i najzaslužniji za njegovu tragičnu priču. Zanimljivo je kako do ovog dokumentarca uopće i nisam znao za podatak da Presley nikad, ako izuzmemo razdoblje kad je bio u vojsci pa je i na taj način poslužio kao lutak za privlačenje u armiju brojnih mladića kojima je bio idol, nije napuštao Ameriku i nikada nije svirao niti u jednoj drugoj zemlji, iako mu je to bila velika želja.

"The King" se pokazao kao vrlo provokativan dokumentarac, koji nudi jako zanimljiv pogled na današnju Ameriku, i to posebno onaj pasivni dio juga, srednjeg zapada i zapada. Kroz razgovore s običnim ljudima i stanovnicima gradova kroz koje se vozi u Rollsu, Jarecki pokušava pronaći odgovore na pitanje što je dobrog, a što lošeg ta sveopća liberalizacija donijela Americi. Možda i najbolji primjer nudi jedna stara konobarica koja primjećuje da je nekad satnica iznosila dva dolara, a coca-cola je koštala 10 centi, dok je danas satnica 6,5 dolara, a coca-cola je 2 dolara. Ili zanimljivo rezoniranje koje ističe jedan od sugovornika (čak mislim da je to rekao glumac Alec Baldwin, ali nisam sto posto siguran), koji je istaknuo da je američko društvo imalo izbor odlučiti se želi li bazene u dvorištima ili besplatne lijekove za svoju djecu, a nije teško pogoditi na što se ono odlučilo. Je li stvarno Amerika od Elvisovog vremena pa do danas napredovala ili je nazadovala, pokušava dokučiti ovaj kompleksan dokumentarac koji nije samo puki film o kralju rock'n'rolla. 

Primjedbe