THEY'LL LOVE ME WHEN I'M DEAD + THE OTHER SIDE OF THE WIND (2018,SAD) – 7/10



Mislim da je ovo prvi put da ću pod istu recenziju podvaliti dva filma, no ovi su filmovi toliko povezani da bi ih možda bilo pogrešno predstaviti razdvojeno. «Druga strana vjetra» nedovršeni je film Orsona Wellesa, koji je više od 30 godina nakon njegove smrti konačno sklepan i premijeru je imao na festivalu u Veneciji ljetos, dok je «Voljet će me kad budem mrtav» dokumentarni film o Wellesu i njegovim mukama s filmom koji nikada nije uspio završiti. Sad je valjda jasnije zašto sam ova dva filma stavio u isti koš, a drugo važno pitanje koje se nameće samo po sebi je kojim redom ih gledati? Ja sam prvo pogledao film pa dokumentarac o snimanju filma, no ne vjerujem da bih promašio i da sam se odlučio za drugu opciju, možda bi mi samo očekivanja oko nedovršenog Wellesovog filma bila još i veća. Činjenica je da bi «Druga strana vjetra» da je dovršena kad je on to zamislio ili 70-ih godina prošlog stoljeća sigurno imala daleko veći odjek, no i danas je to film koji će svaki filmofil koji drži do sebe progutati kao svinja masnu krpu.

U svakom slučaju riječ je o jednom od onih djela u kojima je priča oko samog filma i mistika oko njega gotovo pa zasjenila sam film, a «Druga strana vjetra» definitivno je jedan od onih filmova koji se rijetko viđaju. Kao što se može vidjeti u dokumentarcu, a kao što znaju oni koji su dobro upoznati s Wellesovim likom i djelom, ovaj je velikan filma zbog velikih neslaganja s američkim studijima i njihovim nerazumijevanjem za njegov autorski patos i njegove vizionarske ideje, godinama živio u Europi u svojevrsnom samonametnutom egzilu. Činjenicu da su studiji i producenti po njegovom mišljenju «unišitili» dobar dio filmova koje je snimao nakon «Građanina Kanea» 40-ih i 50-ih godina, nikada nije zaboravio i uvijek se smatrao izdanim. Kad su krajem 60-ih godina u Hollywoodu zapuhali neki novi vjetrovi i kad su na čela studija stigli neki novi, mladi ljudi, koji su davali priliku nekim novim, mladim autorima poput Scorsesea, Coppole, Mallicka, Cimina i ostalih prvoboraca «novog Hollywooda», Welles se ponadao da bi se i on mogao ukrcati na taj vlak.


Tako je i «Drugu stranu vjetra», za koji je scenarij napisao s hrvatskom glumicom Oja Kodar, s kojom je tada bio i u vezi i za koju se nadam da se nije prehladila tijekom snimanja filma, Welles zamislio kao svojevrsnu osvetu holivudskom studijskom sustavu. Riječ je o filmu koji je potpuno različit od svega što je Welles do tada snimio, neobičnoj kombinaciji igranog filma i pseudodokumentarca u kojem imamo još i film u filmu, a glavni junak mu je ostarjeli slavni filmaš Jake Hannaford (kojeg je utjelovio legendarni redatelj John Huston). Nakon godina samonametnutog egzila on se vraća kako bi promovirao svoj novi neobični modernistički film, a paralelno s tim pratimo i film koji je on snimio i s kojim će, ponovno, vjeruje, osvojiti filmski svijet. No, radnja ovog filma zapravo je i manje bitna i gotovo ju je nemoguće pratiti jer neke čvrste naracijske linije ovdje i nema, već je stilom kojim je čak pomalo satirizirao tadašnje filmske trendove, ovaj film i više nego specifičan i poseban. Tako u dokumentarcu vidimo Wellesa kako kaže (ili to kaže glavni junak njegovog filma John Huston, već sam zaboravio) da je odlučio snimiti film na način na koji ga nikada ne bi snimao i koji ni izbliza ne izgleda kao niti jedan njegov film. Na kraju je film dovršen više od 30 godina nakon smrti, iako je veliku većinu posla sam Welles odradio, a kad je postao svjestan da ga sam neće uspjeti završiti, ostavio je striktne upute i zapise na koji ga način završiti onako kako je on zamislio.

Iako to nikada nije htio priznati, posve je jasno kako je «Druga strana vjetra» prilično autobiografsko djelo u koje je Welles ubacio dosta osobnog, a lik Hannaforda definitivno je zamislio po samom sebi. No, pomalo je nevjerojatno koje su sve nesreće pratile ovaj film, kojem očito nije bilo suđeno da bude završen za Wellesova života i koji je godinama bio zaključan u trezoru jer je autor izgubio spor oko vlasništva nad filma s producentima. U dokumentarcu vidimo koliko ga je proganjalo što nikako nije uspijevao završiti film za koji je vjerovao da će biti njegovo ultimativno remek-djelo s kojim će još jednom zadiviti svijet. To nažalost nije doživio i pomalo je žalosno da je posljednje godine života proveo i kao svojevrsni predmet sprdnje zbog svoje nevjerojatne kilaže koju je naslagao s godinama, o čemu se više pričalo, nego o njegovim filmovima. Danas je Welles dobio svojevrsnu zadovoljštinu i s pravom ga sa smatra jednim od najzanimljivijih i inovativnijih redatelja svog vremena, a ipak je lijepo vidjeti da je i njegov posljednji film ipak završen, unatoč tome što «Druga strana vjetra» definitivno neće biti film po kojem će ga se pamtiti. Film uz koji će se Wellesa uvijek povezivati definitivno će ostati «Građanin Kane», film koji je, vidimo u dokumentarcu, Welles zapravo prilično mrzio i živcirao ga je, ponajviše zato što su gotovo svi njegovo ime vezivali isključivo uz njega, a on je bio svjestan da još takvih ili boljih filmova ima u sebi, samo nije dobio priliku da ih iz sebe i izbaci. 

Primjedbe