WALKABOUT (1971,AUS) - 8/10



U zajednici australskih Aboridžina postoji tradicionalni obred ili bolje rečeno inicijacija koji se naziva "walkabout". Tijekom te inicijacije mladići, obično stari između 12 i 16 godina bivaju ostavljeni sami negdje u australskim divljinama na period dug i do šest mjeseci kako bi prošli duhovnu i tjelesnu tranziciju iz dječaka u muškarca. Tijekom tog razdoblja oni moraju naučiti sami preživljavati u divljini, snalaziti se, a ako kojim slučajem umru od gladi, žeđi ili nećeg trećega, onda nisu ni zaslužili da budu dio plemena pošto će takvi biti beskorisni i neće moći privređivati društvu. Upravo se u toj životnoj fazi nađe i mladić (vjerojatno najpoznatiji aboridžinski glumac David Gulpilil, taj je glumio valjda u svim najpoznatijim australskim filmovima, od "The Last Wave" Petera Weira i "Crocodil Dundeeja" do Noyceove "Rabbit-Proof Fence" i Cave / Hillcoatovog "The Propositiona"), na kojeg će u divljini naletjeti bijeli brat i sestra koje je otac ondje ostavio.

Bio je "Walkabout" prvi film kojim je pažnju na sebe skrenuo do tada ugledni britanski kamerman i direktor fotografije Nicolas Roeg. Nakon što je odslužio vojsku, Roeg se odmah ubacio u filmski biznis i prvo je potkraj 40-ih radio kao potrčko na setovima, kuhao je kave i čajeve da bi s vremenom napredovao od asistenta kamermana pa do glavnog kamermana i direktora fotografije. Zanimljivo je kako je prvu ulogu direktora fotografije imao na legendarnom Leanovom "Doktoru Živagu", no nakon što se sukobio s režiserom, Roeg uopće nije ni potpisan na filmu. Potom je kao direktor fotografije radio na još nekim filmovima od kojih je vjerojatno najpoznatiji Truffautov "Fahrenheit 451", a 1970. godine debitirao je i kao redatelj filmom "Performance". Taj je film snimio zajedno sa škotskim slikarom i avangardnim filmašem Donaldom Cammellom, a u njemu je glavnu ulogu odigrao frontman Rolling Stonesa Mick Jagger, kojem je to bila i prva filmska uloga.

Tako se slobodno može reći da je "Walkabout" i prvi "pravi" Roegov film, koji se danas uz "Wake in Fright" smatra jednim od prvih filmova australskog novog vala. Zanimljivo je da su oba najznačajnija filma za pokret zvan australski novi val snimili ljudi koji uopće i nisu iz Australije pošto je Roeg Britanac, dok je redatelj "Wake in Fright" Ted Kotcheff Kanađanin. I oba filma izazvala su prilične kontroverze odmah na premijeri u Cannesu, a unatoč hvalospjevima kritike "Walkabout" se pokazao kao komercijalni promašaj, no do danas je uspio dostići kultni status. Baš kao i u "Wake in Fright" najveće kontroverze ovdje su izazvale scene ubijanja životinja, kao i golotinje, no unatoč tome vjerojatno najslavniji filmski kritičar svih vremena Roger Ebert za "Walkabout" je rekao da spada u krug onih najvećih i najvažnijih filmova koje je gledao.

Film je to prepun simbolike i može se protumačiti na više načina, film je to krhke narativne linije u kojem je Roeg na iznimno vizualan način izveo paralele između modernog čovjeka i ljudi iz divljine nakon kojeg se čovjek mora zapitati tko je ovdje zapravo izvukao deblji kraj? Riječ je o iznimno misterioznom filmu, pomalo ezoteričnom i hermetičnom, hipnotičnom, nadrealnom, gotovo pa tripoznom, a na to je definitivno najviše utjecao Roegov posebni stil, koji je kasnije malo uspio prigušiti i ublažiti, no u svakom filmu koji je snimio jasno se vidio njegov potpis. Roeg je dugo imao želju snimiti film po romanu "Walkabout" britanskog pisca Donalda Paynea, koji je pisao pod pseudonimom James Vance Marshall. U tom romanu maleni Amerikanci zaglave u australskoj pustinji nakon pada njihovog zrakoplova pa ih u sigurnost odvede mlađahni urođenik, koji potom umre od gripe koju je pokupio od klinaca. No, scenarij koji je prema ovoj knjizi napisao engleski dramatičar Edward Bond nije imao gotovo nikakve veze s predloškom i sastojao se tek od 14 stranica.

Taj stil Roega je, jasno, oduševio jer je dobio priliku za improviziranje i eksperimentiranje, a to se dobro vidi u filmu koji je snimio. Mislim da ne postoji film koji na ovakav način prikazuje australsku divljinu, te silne egzotične životinje koje se ondje nalaze i očaravajuće prirodne ljepote i krajolike. Zanimljivo je kako je ulogu bijelog klinca u filmu odglumio Roegov sin Luc, a mogao bi se "Walkabout" nazvati i svojevrsnim promišljanjem o životu i smrti, rađanju i nestajanju. Jasno da bi Roega bilo pogrešno bilo svrstati u krug onih najvećih ili najznačajnijih redatelja jer to definitivno nije, no ovaj je Britanac jedan od onih autora koji su vizual svrstavali ispred naracije i koji su na film gledali prvenstveno kao na slikovni medij. Zato i ne čudi da su njegovo stvaralaštvo i njegov stil utjecali na brojne kasnije autore, a kao jednog od uzora istaknuli su ga danas brojni vodeći filmaši poput Stevena Soderberga, Christophera Nolana ili Dannyja Boylea. 

Primjedbe