YOUNG ADAM (2003,GBR) - 7,5/10



Radnju svog debitantskog dugometražnog filma danas ugledni škotski filmaš David MacKenzie (i dalje najpoznatiji po "Hell or High Water") smjestio je u Škotsku 1954. godine, a okupio je u ovoj misterioznoj drami on i respektabilnu glumačku ekipu predvođenu Ewanom McGregorom, Tlidom Swinton, Peterom Mullanom i Emily Mortimer. McGregor je Joe, mladi lutalica koji je trenutačno zaposlen na barci koja prevozi ugljen rijekom Clyde od Glasgowa do Edinburgha, a pod svoje ga je uzela obitelj Gault. Les (Mullan) i Ella (Swinton) Gault na brodiću i žive sa svojim mlađahnim sinom Jimom, a sve se za njih promijeni kad Joe i Les jednog dana u luci pronađu tijelo mrtve djevojke za koju se ispostavljada da je lokalka po imenu Cathie (Mortimer). Kroz flashbackove uskoro saznajemo da je Joe svojedobno bio s njom u vezi, a kako vrijeme prolazi polako saznajemo da je ovaj misteriozni i šutljivi mladić čovjek nezasitnog libida. Ni ne shvaćajući što je napravio, Les je u svoj dom, odnosno u svoju barkicu doveo čovjeka koji će uništiti i ono malo što je imao, no to je zapravo samo početak jer svi koji će doći u kontakt s Joeom neće se najbolje provesti.

Premijeru je ovaj film imao u programu "Un Certain Regard" na festivalu u Cannesu, a škotska filmska akademija dodijelila je "Mladom Adamu" nagrade za najbolji škotski film, režiju, glavnog glumca i glumicu. Britanski kritičari izabrali su MacKenzieja za debitanta godine, a bio je čovjek nominiran i za europsko otkriće godine. Sve te nagrade i priznanja uopće i ne čude jer se već s prvim filmom ovaj Škot predstavio kao iznimno zanimljiv filmaš sa svježim idejima. Odlične uloge ostvario je cijeli ansambl ovog filma, a priča je ovdje pomalo nekonvencionalno strukturirana i eliptična. U početku je to skakanje iz jednog u drugi vremenski period djelovalo pomalo neobično i zbunjujuće, no ispostavilo se da je to bilo vrlo mudro i pametno jer će se događaji iz prošlosti i sadašnjosti početi uskoro međusobno ispreplitati.

Na taj je način MacKenzie stvorio pravi ugođaj gotovo pa konstantne  nelagode, a na to je zasigurno utjecala i glazba koju je skladao čuveni glazbenik David Byrne (koji ju je potom pretočio i u album "Lead Us Not Into Temptation"). Nabijen je ovaj film i erotikom jer za McGregorov lik moglo bi se reći da je pravi homme fatale. Joe je čovjek koji ne preza ni pred čim kad zapazi djevojku ili ženu i kad odluči da će neka biti njegova, to se obično i dogodi. Ne zamara se on previše time je li ta žena udana, makar i za njegovog najboljeg prijatelja ili šefa, on kao da ne može razmišljati o posljedicama onog što radi. Ne može ili ne želi, svejedno je, ali djeluje Joe kao čovjek bez trunčice savjesti i kao čovjek koji misli samo na sebe i koji u sebi ima neku iskonsku životinjsku, gotovo demonsku privlačnost, no i to će se morati kad - tad promijeniti. U svakom slučaju zanimljiv film, kojim je MacKenzie nagovijestio da u budućnosti od njega svašta dobroga možemo očekivati.

Primjedbe