ZIMNA WOJNA / COLD WAR (2018,POLJ) – 9/10



Poljska je zemlja koja je svijetu podarila bezbroj fantastičnih filmova i tamošnja kinematografija imala je niz sjajnih autora poput Andrzeja Wajde, Krzystofa Kieslowskog, Jerzyja Skolimowskog, Agnieszke Holland, Andrzeja Zulawskog, Waleriana Borowczyka i da sad ne nabrajam dalje (Romana Polanskog namjerno ne spominjem jer vrlo rano on je preselio na zapad i tamo je snimio sve najpoznatije filmove), no čovjek koji je ovoj zemlji donio prvog Oscara za najbolji strani film zove se Pawel Pawlikowski. Bilo je to 2013. godine s filmom «Ida», dramom o djevojci koja se sprema zarediti za časnu sestru da bi usput saznala mračne tajne iz obiteljske prošlosti. Radnju «Ide» Pawlikowski je smjestio u razdoblje nakon II svjetskog rata, a u taj period smješten je i njegov najnoviji film «Hladni rat». Baš kao i «Idu», Pawlikowski je i «Zimnu wojnu» snimio u crno-bijeloj tehnici, a za ovaj je film već dobio nagradu za najboljeg redatelja u Cannesu. Prema gotovo svim prognozama i ove je godine u užem krugu ne samo za europski film godine, već mu se smiješi još jedna nominacija za Oscara za najbolji strani film. A možda još i poneka poput one za režiju ili originalni scenarij.

Priču «Hladnog rata» Pawlikowski, koji je kao 14-godišnjak s majkom iz komunističke Poljske emigrirao u London, djelomično je osmislio prema životnoj priči svojih roditelja. Ova glazbena romantična drama odvija se u razdoblju od kraja 40-ih pa sve do sredine 60-ih godina prošog stoljeća i u njoj pratimo romansu između glazbenika različitih generacija i obiteljskih pozadina. Nekoliko godina nakon završetka rata i na samom početku nečega što će se kasnije nazvati Hladni rat, skupina muzikologa i glazbenika obilazi zabačena poljska sela i snimaju gotovo pa zaboravljene narodne pjesme. Nadaju se oni da će pronaći neka svježa mlada lica za budući folklorni ansambl, koji bi uskoro cijelom svijetu trebao predstaviti svu poljsku i sovjetsku kulturnu raskoš. Uskoro okupe oveću skupinu mladića i djevojaka i smjeste ih u nekakvu veliku seosku kuću, gdje će svi oni prolaziti dugotrajnu audiciju.

Tu audiciju vode pijanist i skladatelj Wiktor (Tomasz Kot) i producentica Irena (Agata Kulesza), za koje se da naslutiti da jesu ili su bili u vezi. Pjevaju pred njima mnogi mladići i djevojke, baš kao na nekom reality showu danas, a Wiktoru za oko ubrzo zapne mlada i lijepa plavuša Zula (Joanna Kulig). Ova djevojka još više fascinira Wiktora nakon što sazna da je ona neko vrijeme bila u zatvoru jer je nasilnog oca napala nožem, a vrlo brzo između njih će se razviti i strastvena veza, koja će s prekidima trajati sljedećih petnaestak godina i to u raznim zemljama. Od Njemačke i Francuske pa do Jugoslavije, a ako se ne varam jedan dio filma odvija se u Splitu, gdje će Zulin folklorni ansambl imati nastup. Daleko od toga da je «Hladni rat» klasični ljubavni film jer, vidjet ćete, imat će ova veza mnoge uspone i padove, sretne i tužne trenutke u ovom filmu koji se s pravom smatra jednim od europskih vrhunaca godine i koji odiše stilom kao da su ga snimali najveći majstori 60-ih godina prošlog stoljeća.

Već s «Idom» Pawlikowski je na izvrstan način prikazao stanje u Poljskoj u poslijeratnom razdoblju i u vremenima kad je komunistička vlast pod patronatom sovjeta stvarala totalitarnu državu, a sada je otišao i korak dalje. Odluka da film opet snimi ne samo u crno-bijeloj tehnici, već i pomalo zastarjelom 4:3 tehnikom koja se najviše koristila za vrijeme nijemog filma, pokazala se sjajnom odlukom jer film vizualno izgleda besprijekorno. No, ne izgleda «Hladni rat» savršeno samo vizualno, već je Pawlikowski još jednom potvrdio da je maestralan režiser koji je ovu epsku, nevjerojatno poetičnu, fragmentiranu priču, sažeo u samo 80 minuta, jer tu su i koreografirani nastupi Zulinog i Wiktorovog ansambla oduzimaju dah. Taj pomalo kontradiktorni spektakl u kojem folkloraši nastupaju u ogromnim halama pred divovskim zastavama s likovima Lenjina i Staljina i koji se na kraju iz lijepe priče o čuvanju kulturne baštine pretvorio u najobičniju propagandističku mašineriju je senzacionalan, baš kao i dio u kojem iz tih megalomanskih koncertnih dvorana selimo u zadimljene jazz klubove Pariza, gdje će ovi glazbenici pokušati ostvariti karijeru, no izvan Poljske kao da ni njihova veza ne funkcionira onako kako su očekivali.

Briljatne uloge su odradili i Kot kao Wiktor, a posebno Kulig kao Zula, a Pawlikowski je na sjajan način satirizirao i to kruto, pokvareno i izopačeno komunističko društvo koje je potpuno sputavalo ljude. Najbolji primjer tome možda je scena u kojoj nekakav tip na zgradu u kojoj mladi pjevači trebaju živjeti i vježbati vješa natpis na kojem piše «Pozdravljamo sutrašnjicu» pa pada s ljestava. Taj trenutak možda i najbolje simbolizira da se zapravo ne pozdravlja budućnost, već jeziva sadašnjost koja će Poljsku i ostatak komunističkog bloka u četiri desetljeća potpuno unazaditi i devastirati. 

Primjedbe