12 JOURS (2017,FRA) - 6,5/10



Prilično šokantan i potresan, ali i etički dosta dvojben dokumentarac stiže nam iz Francuske, u kojem me je najviše zasmetalo što nigdje, barem ne na engleskom jeziku, nisam uspio pronaći neki razgovor s autorom, iskusnim francuskim dokumentaristom Raymondom Depardonom u kojem bi razjasnio koja mu je uopće i bila intencija snimanja filma o mentalnim bolesnicima. Tko mi kriv kad ne znam francuski jer da sam uspio doći do toga možda bi i sam film drukčije djelovao na mene, a ovako je ostavio pomalo gorak okus jer nisam do kraja uspio shvatiti što je autor njime htio reći. Jer "12 jours" ili "12 dana" opservacijski je dokumentarac u kojem se autor (gotovo) uopće ne miješa u priču te samo ostavlja kameru da snima njegove protagoniste, ovaj puta ljude koji su prisilno hospitalizirani u francuskim psihijatrijskim ustanovama.

Prema francuskom zakonu, svaki onaj koji je prisilno hospitaliziran nakon 12 dana obvezan se dovesti pred suca, koji potom odlučuje je li dotični/a spreman za puštanje na slobodu ili ga je potrebno zadržati na daljnjem liječenju. No, osim onih koji su u ustanovama zaglavili na prvih 12 dana, imamo ovdje i dosta likova koji su ondje proveli i malo dulja razdoblja, a iako sama ideja ovog dokumentarca djeluje pomalo morbidno (baš zato sam tražio neki intervju s autorom), čak i eksploatacijski, no u svakom slučaju on pruža stvarno šokantan uvid u svijet ovako duševno bolesnih ljudi. Koliko sam uspio shvatiti, kako bi se barem donekle zaštitili identiteti tih ljudi, navodno se u filmu ne koriste njihova prava imena, mjesta i datumi rođenja, no sve ostalo je tu. Čiste i iskrene emocije više ili manje mentalno bolesnih ljudi koji pokušavaju suce uvjeriti da im nije mjesto u ustanovi, već na slobodi. Iako vrlo brzo shvaćamo da ovim ljudima, barem za sada, mjesto ni u kojem slučaju nije na slobodi.

Tako je jedan mladi Arapin, koji je hospitaliziran zbog paranoidne šizofrenije, stalno zvao policiju da se u stanu od njegovog okupljaju teroristi, da bi kod njega bio pronađen kalašnjikov, a traži da ga se pusti jer je on profesionalni nogometaš. Jedan čovjek iz Angole u ustanovi je završio jer je bez ikakvog razloga nožem napao ženu, drugi je tip hospitaliziran jer je iz čistog mira na ulici tipa opalio šakom. Tu je i mlada žena koja tvrdi da ju nepoznati ljudi stalno siluju, a imamo i mladu majku koja moli sud da je pusti samo kako bi mogla biti sa svojom dvogodišnjom kćeri. Najstrašniji primjer ipak mi je bio potpuno deluzivni tip koji tvrdi da ga se mora pustiti jer on osniva novu političku stranku i da za njega jamči Bernie Sanders i da će se o njemu brinuti otac kojeg je ubio pred desetak godina. Svi ti razgovori su razlomljeni i snimkama iz mentalnih ustanova te glazbom dvostrukog oskarovca Alexandrea Desplata (Grand Budapest Hotel i Shape od Water), a ovaj je film bio nominiran i za francuski dokumentarac godine i prikazan je na festivalu u Cannesu.

Primjedbe