AMOUR (2012,FRA) - 8/10



Ova romantična drama o bračnom paru u 80-im godinama života konačno je donijela Oscara i jednom filmu koji je snimio slavni austrijski filmaš Michael Haneke (on će nažalost, skupa s velikanima poput Hitchcocka, Kurosawe, Bergmana, Kubricka, Lumeta ili Fellinija ostati jedan od onih koji nikada nisu uspjeli dobiti zlatni kipić, ako naravno izuzmemo onaj za životno djelo). Austrijanac Haneke ovaj je puta donio Oscara Francuskoj u čijoj je produkciji i snimljena "Ljubav", a osim Oscara za najbolji film izvan engleskog govornog područja pokupio je Hanekeov film još gotovo 80 nagrada. Među njima i Zlatni globus za najbolji film izvan engleskog govornog područja, Zlatnu palmu u Cannesu, Baftu za najbolju glavnu glumicu i film izvan engleskog govornog područja, pet najvažnijih nagrada (film, režija, scenarij, glavni glumci) u izboru za francuski film godine te četiri najvažnije nagrade u izboru za europski film godine (film, režija, glavni glumci). Bilo bi prenaporno i predugačko nabrajati sve te silne nagrade pa ću se ovdje zaustaviti, a ovo je vjerojatno i najintimniji film u Hanekeovoj karijeri.

Na ideju za "Ljubav" Haneke je došao zbog situacije u vlastitoj obitelji, a ovdje pratimo stariji bračni par intelektualaca, Georgesa i Annu. Vidimo da su oni fino živjeli i da spadaju u krug kulturne elite, oboje su profesori klavira u mirovini, a sada su u 80-godinama. Kad Anna doživi moždani udar, Georges ne zna kako se nositi s tom situacijom te kako njegova supruga fizički i mentalno propada, tako i Georges počinje polako tonuti u ludilo jer shvaća da za njega ne postoji život bez osobe s kojom je proveo desetljeća i desetljeća. I ovo je jedan od filmova prepun simbolike, baš kao i velika većina ostalih Hanekeovih djela, a također je i dosta hermetičan. Ujedno je "Ljubav" nekako i njegov najnježniji film, a zbog teme koja je u današnjem društvu i dalje priličan tabu o kojima se svi mi vjerojatno trudimo što manje razmišljati, odnosno starosti i smrti, i ovaj film spada u rubriku onih provokativnih filmova.

Zanimljivo je kako je Haneke scenarij upravo i napisao za jednog od dvoje glumaca koji su iznijeli dvije glavne uloge, odnosno veterane Jeana-Louisa Trintignanta (u vrijeme snimanja imao je 81 godinu, znamo ga iz klasika kao što je Gavrasov "Z"). Emmanuelle Riva (u vrijeme snimanja imala je 84 godine, a francuskoj publici predstavila se još 1959. godine u Resnaisovoj "Hiroshima, Mon amour", u međuvremenu je žena umrla) morala je proći audiciju, a na kraju se pokazala kao idealan izbor za ovu kompleksnu ulogu. Ove legende francuskog filma odradile su fantastičan posao te je Riva čak bila i nominirana za Oscara za najbolju glavnu glumicu te je i danas najstarija glumica ikad nominirana u kategoriji najbolje glavne ženske uloge. Glavno pitanje koje Haneke postavlja ovim filmom je kako se nositi s boli koju trpi onaj kojeg volimo, a iako je riječ o prilično teškom filmu, "Ljubav" se s pravom svrstava u sam vrh europske kinematografije ovog desetljeća. 

Primjedbe