BRAZIL (1985,GBR) - 8/10



Ima jedna scena u ovom filmu zbog koje sam pomislio da Terry Gilliam stvarno ima sposobnost putovanja kroz vrijeme i da je na ideju za ovu distopijsku satiričnu dramu o hiperbirokratiziranom svijetu došao po uzoru na današnju Hrvatsku. U toj sceni jedna od junakinja filma dolazi na šalter za kojim radi tip kojeg će zasigurno svi prepoznati jer je glumio Renea u legendarnoj seriji "Alo, alo". Nakon što mu žena preda neke papire na kojima je žalba, on ih samo hladno pogleda i uz osmijeh joj ih vrati rekavši da se obratila na krivu adresu i da prvo mora otići u drugu agenciju pa da se tek onda vrati k njemu. Scena koja je 1985. kad je snimljen "Brazil" djelovala distopijski, dobro znaju svi da se obistinila u današnjoj modernoj Hrvatskoj, koja je već odavno zemlja skrojena po snovima birokrata. Jasno da kao uzor za ovaj film jedini Amerikanac među montipajtonovcima nije imao u Hrvatskoj, već u sličnim birokratiziranim i tadašnjim totalitarnim društvima, a meni je "Brazil" uvijek izgledao kao da je smješten na pola puta između Orwellove 1984., Burroughsovog "Golog ručka" i Kafiknog "Procesa".

Glavni junak ovog filma je sitni činovnik Sam Lowry (Jonathan Pryce), čovjek koji pokušava pronaći ženu koja mu se ukazuje u snovima (to je ta koju Rene hladno odjebe sa šaltera, a odglumila ju je Kim Greist). On radi potpuno zaglupljujući posao u uredu i živi u malenom stanu, a kompletna je priča smješena u hiperbirokratizirano distopijsko društvo budućnosti stvoreno po željama bogate konzumeristički nastrojene aristokracije. Cijeli taj sustav zapravo počiva na loše održavanim i potpuno primitivnim strojevima, čijom pogreškom na samom početku filma neka vrsta policije upada u stan jednom čovjeku i hapsi ga zbog sitnog duga. Ubrzo se ispostavlja da je uhapšen, a potom i ubijen krivi čovjek jer umjesto tipa po imenu Archibald Tuttle uhićen je čovjek po imenu Archibald Buttle. Prilikom posjeta Buttleovoj udovici, Lowry zamijeti ženu iz svojih snova za koju se ispostavlja da se zove Jill Layton i da je bila Buttleova susjeda. Kako bi došao do nje, Lowry će morati proći kroz sve moguće užase birokracije, morat će pristati na napredovanje koje godinama izbjegava, a morat će tražiti i pomoć svoje majke, ovisnice o plastičnim operacijama s kojom druženje inače izbjegava.

Nakon što se 60-ih godina priključio legendarnim montipajtonovcima s kojima je ponajviše surađivao kao animator, potom i redatelj, ali imao je i nekih zapaženih uloga, Gilliam je već krajem 70-ih počeo snimati cjelovečernje filmove. Razdoblje 80-ih i 90-ih godina definitivno je bilo njegovo zlatno doba te je nakon "trilogije imaginacije" u koju uz "Brazil" spadaju i "Time Bandits", kao i "Pustolivine baruna Münchausena" snimio i neke kultne filmove kao što su "Kralj ribara", "12 majmuna" ili "Strah i prijezir u Las Vegasu". Satira je bila jedna od glavnih odlika pajtonovaca, a nju je preuzeo i Gilliam u svojim filmovima, u kojima u dobrom dijelu na svoj poseban, bizaran, apsurdistčki i iznimno vizualan način pomalo ismijava razne životne situacije. Dobar dio svojih filmova Gilliam je smjestio u budućnost, u mnogima od njih imamo i putovanje kroz vrijeme. U "Brazilu" čak imamo i satiriziranje raznih filmskih žanrova, od futurističkih filmova pa sve do film-noira, a taj "retro-futuristički" stil iz "Brazila" u svojim su filmovima preuzeli i neki kasniji autori poput Jean-Pierrea Jauneta. 

Primjedbe