Sergej
Dovlatov definitivno je jedan od onih ljudi koji su se rodili u krivo vrijeme
na krivom mjestu, a ovaj ruski pisac armensko-židovskog porijekla nije uspio
doživjeti da mu rad bude prepoznat za života. Umro je Dovlatov u New Yorku
1990. godine od srčanog udara u 49. godini života, a tek nakon raspada
Sovjetskog saveza, odnosno 90-ih godina njegova djela počela su se objavljivati
u Rusiji, gdje je vrlo brzo postao jedan od najčitanijih modernih autora. No, u
starom SSSR-u bio je potpuno nepodoban i njegove radove tijekom 60-ih i 70-ih
godina nitko nije htio objaviti, a kad su 1976. godine neka njegova
djela objavljena u zapadnjačkim zbornicima, morao je prisilno emigrirati. U
ovom netipičnom biografskom filmu ne pratimo cijeli život ovog pisca, već šest
dana njegovog života početkom 1971. godine, a premijeru je "Dovlatov" imao na festivalu u
Berlinu, gdje je bio u konkurenciji za Zlatnog medvjeda.
Njegov autor
Aleksej German mlađi (sin poznatog ruskog avangardnog filmaša Alekseja Germana)
u filmu za koji je sam i napisao scenarij prati tako šest dana u životu ovog
pisca u Lenjingradu početkom 70-ih, no i tih nekoliko dana potpuno je dovoljno
da vidimo kako je funkcionirao taj socijalistički horor. Tako u pomalo
kafkijanskoj situaciji Dovlatova neće primiti u društvo pisaca pošto mu ništa
od tekstova nije objavljeno, a ništa mu neće objaviti jer nije član društva
pisaca. Našao se čovjek u klasičnoj bezizlaznoj situaciji u kojoj
slobodnomisleća osoba i onaj koji ima što za reći ne može funkcionirati, a na
njegovom primjeru vidimo kako je izgledao život umjetnika u totalitarnim društvima.
Vidimo kako u poluilegali funkcionira taj umjetnički krug koji češće nema nego
ima što za jesti (i za piti, naravno), a u kojem su se uz Dovlatova nalazili i mnogi drugi poznati
lenjingradski umjetnici poput Jozefa Brodskog. I on je morao pobjeći iz SSSR-a
i tek je na zapadu prepoznat njegov rad te je čovjek i dobio Nobelovu nagradu
za književnost kasnije.
No, iako je
priča i više nego zanimljiva i Lenjingrad 70-ih godina prošlog stoljeća
prikazan je izvanredno (zbog čega je Germanova žena i produkcijska dizajernica
i kostimografkinja Elena Okopnaja dobila posebno priznanje u Berlinu), mrvicu
je sve to prerastegnuto i presporo tako da se, barem na mom primjeru, izgubio
željeni efekt. Zanimljivo je kako je glavnu ulogu, odnosno Dovlatova utjelovio
mladi srpski glumac Milan Marić jer je film snimljen u rusko - srpskoj koprodukciji, no nekako imam dojam da se od ove iznimno
zanimljive i važne priče, moglo i moralo izvući još i više.
Primjedbe
Objavi komentar