FAHRENHEIT 11/9 (2018,SAD) - 10/10



Michael Moore vjerojatno je najpoznatiji američki pa i svjetski dokumentarist, čovjek koji je još 90-ih pažnju skrenuo svojim politički angažiranim dokumentarcima. Takav je i njegov posljednji film, u kojem se već u naslovu vješto poigrava i podsjeća na svoj najpoznatiji film "Fahrenheit 9/11" o napadima Al-Qaede na Ameriku u rujnu 2001. godine. Fahrenheit u nazivu njegovog posljednjeg filma asocira na datum 9. studenog 2016. godine, a to je dan kad je Donald Trump postao predsjednik SAD-a, no ne morate brinuti nije ovo još jedan film samo o Trumpu. Naravno da se puno toga vrti oko njegovog izbora za 45. po redu predsjednika najmoćnije zemlje svijeta, ali na svoj cinični i osobni stil Moore nas upoznaje i s okolnostima koje su dovele do toga da takva osoba bude izabrana za najmoćniju osobu na svijetu, kao i s masovnim buđenjem i političkim aktiviranjem običnih Amerikanaca koje je dobrim dijelom uzrokovao izbor Trumpa.

Vidimo u ovom istraživačkom dokumentarcu kako je Trumpova kandidatura zapravo počela kao najobičnija zafrkancija i kako su zapravo mediji stvorili čudovište koje se potom potpuno otelo kontroli. Vidimo da je u Americi i prije samog Trumpa bilo trumpova, odnosno milijardera koji su upali u politiku samo kako bi i dalje nastavili ostvarivati vlastite interese i punili džepove sebi i svojoj korporativnoj tehnokratskoj klici, a kao idealan primjer države kakva je Amerika danas postala, Moore uzima grad u kojem se rodio i odrastao. Riječ je o gradu Flintu u Michiganu, najpoznatijem gradu slučaju u Americi, u kojem već godinama stanovnici žive bez pitke vode i umiru od bolesti od kojih ljudi u razvijenim zemljama svijeta nikako ne bi smjeli umirati. Grad je to u kojem vlast doslovno truje i ubija ljude te štiti korporacije koje ih bogato plaćaju, a svi znaju za to, no nitko ništa ne poduzima. Razmjeri katastrofe u Flintu su stvarno nevjerojatni i šokantni, no nije to jedino mjesto u SAD-u gdje su ljudi gnjevni i bijesni na potpuno pokvarenu i korumpiranu vlast koja je jedino važna samo sebi i svojim financijerima.


Oni koji su gledali Mooreove filmove vjerojatno dobro znaju njegove političke stavove, a od njih on ne odstupa i u ovom filmu. Što je stariji moglo bi se reći da je Moore sve lijeviji i sve veći ne samo idealist, već gotovo pa utopist, a neke teze, poput usporedbe Trumpa s Hitlerom, mogle bi se nekima činiti preekstremnima, no rijetko tko poput njega svoje teze tako dobro i slikovito uspije i obrazložiti. Tako je ovdje uspio pronaći i 99-godišnjaka koji je valjda jedini živi tužitelj iz procesa u Nürnbergu nacistima, koji kaže da su zbog onoga što se danas događa brojne nacije poslali na vješala. Njegovi sugovornici su mnogi poznati i nepoznati ljudi, bivši američki vojnici, učitelji i farmeri koji su se odlučili politički angažirati jer smatraju da njihova zemlja ovakvom politikom srlja u propast, a tu su i angažirani srednjoškolci iz Floride u kojoj je neki idiot upao s kalašnjikovima u školu i pobio 20 klinaca.

Osim prema republikancima, Moore nema nimalo milosti ni prema demokratima koji postaju sve sličniji republikancima, kao ni u narodu i dalje obljubljenom bivšem predsjedniku Obami. Fino on secira političku situaciju u svojoj zemlji, analizira uzroke koji su do današnje situacije doveli, ali on je i jedan od rijetkih filmaša koji nudi i rješenja. Može o Mooreu misliti tko što hoće, no on je definitivno jedan od najvećih američkih patriota, koji vjeruje da se angažmanom ljudi situacija može promijeniti i da Amerika opet može postati zemlja u kojoj će dostojanstveno živjeti svi, a ne samo krug elita. Meni je Mooreov stil uvijek bio fascinantan i zanimljiv, toliko originalan i unatoč tome što ga on iz filma u film ne mijenja te je često i sam u kadru kao vođa jurišnih brigada, na to smo od njega nekako već i navikli. 

Posebno je genijalna scena kad sa cisternom otrovane vode on dolazi pred kuću guvernera Michigana i zalijeva mu dvorište, a bez obzira na nevjerojatno niske ocjene na IMDB-u, za mene je ovo možda i najbolji njegov film još od "Fahrenheita 9/11". Oni koji i inače vole Mooreov stil i njegove ranije dokumentarce, s ovim filmom sigurno neće promašiti. Vrijeme će pokazati da je Moore snimio još jedan velik i važan film, u to sam siguran, unatoč tome što smo neke od detalja u "Fahrenheit 11/9" već mogli vidjeti u nekim drugim istraživačkim i angažiranim dokumentarcima. No, rijetko tko to uspjeva ovim teškim temama prići, obraditi ih i predstaviti na način potpuno razumljiv svima. Briljantan film u kojem sam čak uspio saznati otkuda naziv "redneci"!

Primjedbe